Wordt en wel simpel van.
https://www.bike24.com/p2301949.html
"DT Swiss Upgrade Kit SL Star Ratchet Hubs to 36 Engagement Points - HWTXXX00NSK36S"
-> manufacturer item code: HWDXXX00N2884S
Kan toch niet zo zijn dat je het moet bestellen en dan een magneet niet gebruiken om er achter te komen wat het is...
DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Even afgezien van wat er op verschillende sites staat, superlight = uitgehold gehard staal.Ikke001 schreef: ↑vr 21 mei 2021, 15:43 Wordt en wel simpel van.
https://www.bike24.com/p2301949.html
"DT Swiss Upgrade Kit SL Star Ratchet Hubs to 36 Engagement Points - HWTXXX00NSK36S"
-> manufacturer item code: HWDXXX00N2884S
Kan toch niet zo zijn dat je het moet bestellen en dan een magneet niet gebruiken om er achter te komen wat het is...
Aluminium, in welke legering dan ook is volledig ongeschikt voor deze zwaarbelaste toepassing en wordt daar dus ook niet voor gebruikt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heb al het voorgaande gelezen, heb de 54t rachet op mijn roval control sl wielen. Deze heb ik nu 1.5 jaar en ongeveer 6000km erop zitten. Ik heb ze nog nooit ge-serviced (moet ik toch maar eens gaan doen)
Maar tot nu toe werkt t bij mij allemaal perfect.
Maar met ook maar een licht ventje. Wel kan ook ik het verschil be-amen tussen de oude 18t en de 54t. Met name bij aanzetten en ff terugtrappen op wortelklimmetjes. Is het verschil tussen 36t en 54t erg merkbaar??
Maar tot nu toe werkt t bij mij allemaal perfect.
Maar met ook maar een licht ventje. Wel kan ook ik het verschil be-amen tussen de oude 18t en de 54t. Met name bij aanzetten en ff terugtrappen op wortelklimmetjes. Is het verschil tussen 36t en 54t erg merkbaar??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Antwoorden:
- bike-discount -> staal
- bike24 -> geen idee
Aangezien ik bij bike-discount ga bestellen is de keuze gemaakt
Ik blijf wel nieuwsgierig naar ervaringen met de ZTTO ratchets. Maar gezien de weinige reacties, zal het antwoord wel in het midden blijven.
- bike-discount -> staal
- bike24 -> geen idee
Aangezien ik bij bike-discount ga bestellen is de keuze gemaakt
Ik blijf wel nieuwsgierig naar ervaringen met de ZTTO ratchets. Maar gezien de weinige reacties, zal het antwoord wel in het midden blijven.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik kan me ook niet voorstellen dat er alu gebruikt wordt voor een ratchet, net wat Mad Wally zegt.
Staal met een hardingsproces ligt voor de hand, zoals altijd bij tandwielen die in elkaar grijpen en die grote krachten moeten verwerken.
Daar kunnen ook eventuele kwaliteitsverschillen ontstaan: de precisie waarmee de tandjes gevormd zijn, de kwaliteit van het gebruikte staal en de kwaliteit van het hardingsproces.
En als er sowieso staal gebruikt is kan er alleen gewicht bespaard worden door minder materiaal te gebruiken (wat mij persoonlijk in een dergelijke toepassing zinloos lijkt).
Staal met een hardingsproces ligt voor de hand, zoals altijd bij tandwielen die in elkaar grijpen en die grote krachten moeten verwerken.
Daar kunnen ook eventuele kwaliteitsverschillen ontstaan: de precisie waarmee de tandjes gevormd zijn, de kwaliteit van het gebruikte staal en de kwaliteit van het hardingsproces.
En als er sowieso staal gebruikt is kan er alleen gewicht bespaard worden door minder materiaal te gebruiken (wat mij persoonlijk in een dergelijke toepassing zinloos lijkt).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Het besparen van gewicht is zeker heel zinvol, niet vanwege de gewichts besparing an sich, maar omdat de rachets met een hoge frequentie in en uit elkaar gaan. Als de ratchets te zwaar zijn zullen ze moeite hebben goed te volgen wat er toe kan leiden dat ze slecht grijpen en beschadigen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2981
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Iets sterkere veer?Mad Wally schreef: ↑do 27 mei 2021, 15:43Het besparen van gewicht is zeker heel zinvol, niet vanwege de gewichts besparing an sich, maar omdat de rachets met een hoge frequentie in en uit elkaar gaan. Als de ratchets te zwaar zijn zullen ze moeite hebben goed te volgen wat er toe kan leiden dat ze slecht grijpen en beschadigen.
Het zijn geen zware onderdeeltjes, en er staan grote krachten. Ik denk dat je met een FEA dit goed kan analyseren en optimaliseren. Of het gewicht veel zal uitmaken vraag ik me af 20-30 gr??
Ik heb er sinds een week 36T orig DT Swiss er in upgrade van 18T. Omdat ik via het forum tegen redelijke prijs kon kopen. Je moet er op letten dan merk je het, maar geen dag en nacht verschil. Het rijdt wel iets prettiger.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik lees nu 18t en 30 euro
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik ben er blij mee
Lastig te beschrijven, maar het voelt als vanouds. Ik zal er niet sneller mee zijn (totaal onbelangrijk) maar het voelt beter als met de 18t, vertrouwd. Het geluid vind ik ook wel een pluspuntje. Al denk ik dat mijn wiel een onbalans heeft. Het geluid is rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Dus als er een goede wielenbouwer is in omgeving zoetermeer die wat tijd over heeft dan hou ik me aanbevolen.
Lastig te beschrijven, maar het voelt als vanouds. Ik zal er niet sneller mee zijn (totaal onbelangrijk) maar het voelt beter als met de 18t, vertrouwd. Het geluid vind ik ook wel een pluspuntje. Al denk ik dat mijn wiel een onbalans heeft. Het geluid is rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Dus als er een goede wielenbouwer is in omgeving zoetermeer die wat tijd over heeft dan hou ik me aanbevolen.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
DT vrijloop doet altijd rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Grappig. Is me dan nog niet opgevallen met de 18t ratchet in de afgelopen 3 jaar. 18t is wel een stuk stiller, maar toch niet geluidloos. Mistery solved
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2981
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Bij mij doet ie gewoon rrrrrrrrrrrrrrrrrr, 36T orig DT Swiss. Ik denk dat er bij jouw vrijloop iets stuk is of versleten, of je beweegt je trappers.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 4 juni 2021, 21:56 DT vrijloop doet altijd rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Bij mij is de 54 ook heel gelijkmatig, maar ik heb het met de 18 ook wel eens anders gehad. Grote kans dat het te maken heeft met hoe gelijkmatig het vet is aangebracht in de vertanding tussen de Ratchet en de naaf.Crapton schreef: ↑zo 6 juni 2021, 20:48Bij mij doet ie gewoon rrrrrrrrrrrrrrrrrr, 36T orig DT Swiss. Ik denk dat er bij jouw vrijloop iets stuk is of versleten, of je beweegt je trappers.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 4 juni 2021, 21:56 DT vrijloop doet altijd rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-