Ketting voor xtr cassette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Op mijn nieuwe fiets zit een xtr cassette met een xtr Ketting .
Nu wil ik er een ketting bij kopen om met 2 kettingen te gaan rijden.
Wat is wijsheid, een xtr erbij of een kmc?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je dezelfde ketting erbij koopt kan je ervan uitgaan dat ze ongeveer gelijk op gaan met slijtage.
Dan kan je om de 100 of 200(of 500) km wisselen.
Bij twee verschillende kettingen zul je na een tijdje moeten meten, om te zorgen dat je de minst versleten ketting monteert (zoals je bij 3 kettingen altijd moet doen).
Verder maakt het niet uit.
Weet je zeker dat er een XTR ketting op zit ?
Dingen waar geen grote letters op staan zijn vaak van een mindere groep.
Bij het rijden met meerdere kettingen (afwisselend, dus niet na elkaar) kies je vaak bewust een iets goedkopere ketting.
(twee kettingen van 20 euro slijten minder dan een ketting van 40 euro)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Weet je zeker dat er een XTR ketting op zit ?
Dingen waar geen grote letters op staan zijn vaak van een mindere groep.
Bij het rijden met meerdere kettingen (afwisselend, dus niet na elkaar) kies je vaak bewust een iets goedkopere ketting.
(twee kettingen van 20 euro slijten minder dan een ketting van 40 euro)
[/quote]

Ja het is een xtr, staat er op namelijk.
Voor het gemak dus een xtr erbij, dan kan ik om en om wisselen.👍
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Je kan ook gewoon een XT of SLX ketting kopen. Die zijn er nu ook in 12sp versie, en beduidend goedkoper.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 21 augustus 2019, 00:21Bij twee verschillende kettingen zul je na een tijdje moeten meten, om te zorgen dat je de minst versleten ketting monteert (zoals je bij 3 kettingen altijd moet doen).
Gewoon samen aan een spijker hangen en altijd de kortste monteren.
Vorsprung durch Pedantik.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Alien schreef: wo 21 augustus 2019, 13:02
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 21 augustus 2019, 00:21Bij twee verschillende kettingen zul je na een tijdje moeten meten, om te zorgen dat je de minst versleten ketting monteert (zoals je bij 3 kettingen altijd moet doen).
Gewoon samen aan een spijker hangen en altijd de kortste monteren.
:-q
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is toch ook een vorm van meten ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Strikt genomen heb je gelijk (de beste vorm van gelijk, dus), maar ik zou het toch liever "vergelijken" noemen.
Vorsprung durch Pedantik.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wat is nu echt het voordeel als je met twee kettingen rijdt ?, gelijkmatige slijtage cassette en voorblad ?,

Ik vervang om de ca. 1500~1750 km mijn ketting en mijn cassette heb ik na ca . 6000km preventief gewisseld . Misschien is het type merk cassette ook van belang om met twee kettingen te gaan rijden ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Een cassette gaat normaal veel langer mee dan een ketting, maar ze slijten samen op elkaar in. Als je dus in de helft van de levensduur van je cassette van ketting verandert, dan zal de nieuwe ketting knarsen, kraken en misschien zelfs doortrappen. Als je het niet te ver hebt laten komen, dan verdwijnt dit wel na enkele uurtjes fietsen: oude cassette en nieuwe ketting zijn dan op elkaar ingereden. Maar je voorkomt dit dus door twee kettingen af te wisselen. Dit kost ook niet meer, er eventjes van uitgaan dat één cassette twee kettingen overleeft. Dat inslijten van ketting en cassette kan trouwens snel gaan. Als ik 400 km met dezelfde ketting fiets en dan van ketting verander, dan heb ik soms al gekraak, wat overigens wel snel verdwijnt (op een Sram Eagle setup).
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Alien schreef: wo 21 augustus 2019, 13:02
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 21 augustus 2019, 00:21Bij twee verschillende kettingen zul je na een tijdje moeten meten, om te zorgen dat je de minst versleten ketting monteert (zoals je bij 3 kettingen altijd moet doen).
Gewoon samen aan een spijker hangen en altijd de kortste monteren.
Ik zou meten, een ketting wordt zeker niet altijd langer, dan ben je echt al een eind op weg. In de eerste 500 a 1000km is daar echt geen goed vergelijk op te maken. Een ketting slijt bijna niet op de platen en veel meer op de pinnen in de rollen.

Xtr kopen is xtr betalen, gewoon xtr kopen die fiets was ook niet goedkoop.
En ik zou drie kettingen doen dat is vaak de mooiste cycli.

Ik heb ook vier wel eens geprobeerd aar dat was bij mij net teveel van het goede.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Cube-Elite schreef: za 24 augustus 2019, 07:27
Ik zou meten, een ketting wordt zeker niet altijd langer, dan ben je echt al een eind op weg. In de eerste 500 a 1000km is daar echt geen goed vergelijk op te maken. Een ketting slijt bijna niet op de platen en veel meer op de pinnen in de rollen.

Xtr kopen is xtr betalen, gewoon xtr kopen die fiets was ook niet goedkoop.
En ik zou drie kettingen doen dat is vaak de mooiste cycli.

Ik heb ook vier wel eens geprobeerd aar dat was bij mij net teveel van het goede.
Dan mag je ook even vertellen hoe je dan meet.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Marke schreef: za 24 augustus 2019, 09:20
Cube-Elite schreef: za 24 augustus 2019, 07:27
Ik zou meten, een ketting wordt zeker niet altijd langer, dan ben je echt al een eind op weg. In de eerste 500 a 1000km is daar echt geen goed vergelijk op te maken. Een ketting slijt bijna niet op de platen en veel meer op de pinnen in de rollen.

Xtr kopen is xtr betalen, gewoon xtr kopen die fiets was ook niet goedkoop.
En ik zou drie kettingen doen dat is vaak de mooiste cycli.

Ik heb ook vier wel eens geprobeerd aar dat was bij mij net teveel van het goede.
Dan mag je ook even vertellen hoe je dan meet.
Hiermee.
https://www.futurumshop.nl/bbb-btl-125- ... gLbuPD_BwE
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

matthiav schreef: do 22 augustus 2019, 11:54 Een cassette gaat normaal veel langer mee dan een ketting, maar ze slijten samen op elkaar in. Als je dus in de helft van de levensduur van je cassette van ketting verandert, dan zal de nieuwe ketting knarsen, kraken en misschien zelfs doortrappen. Als je het niet te ver hebt laten komen, dan verdwijnt dit wel na enkele uurtjes fietsen: oude cassette en nieuwe ketting zijn dan op elkaar ingereden. Maar je voorkomt dit dus door twee kettingen af te wisselen.
Ik rijd inmiddels met de 5e (of 6e, ben de tel kwijt) ketting op dezelfde XTR cassette. Elke keer vervangen zodra de kettingslijtagemeter 0.75 overschreed. Ik vind dit veel makkelijker dan elke zoveel ritjes de ketting wisselen. Uiteindelijk is er dan toch 1 van de 2 (of 3) kettingen die sneller versleten is dan de andere en de andere volgt dan snel daarna.
En nooit gehad dat de ketting kraakte of doortrapte na vervangen (dan ben je gewoon al te laat denk ik). Je merkt wel dat de nieuwe ketting steeds sneller slijt naarmate de cassette ouder wordt, maar ik zit nu op ca. 9800km na 4.5 jaar en het schakelt allemaal nog steeds feilloos. Ik rijd de laatste ketting nu op en zie wel hoe lang het nog goed gaat (10000 km moet zeker lukken).
Laatst gewijzigd door nielsvo op za 24 augustus 2019, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat is heel netjes het kan ook wel als je consequent bij net over de 0.75 een ketting vervangt en je niet teveel op je kleine krasjes rijd.
En als het zo jaren mee gaat kan je je afvragen of je elke x kilometer wil wisselen.
Plaats reactie