Snake Skin banden voor beetje serieus werk, of Super Gravity?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Vraagje aan de hardere trail/enduro rijders hier. Heb afgelopen maandag in Winterberg op een nieuwe YT Capra de Maxxis High Roller II EXO achter opgeblazen. Reed hem tubeless, 2.1 bar, velgen van 25 mm intern. Een faal op een grote jump op snelheid burpte de band eraf, en heeft het karkas van de band zo vervormd dat het lijkt alsof het wiel een slag van hier tot Tokio heeft. Nog nooit meegemaakt zoiets, was wel de eerste keer zonder dual ply in een bikepark. Anyway, nieuwe bandentijd dus.

Dacht een Schwalbe Rock Razor erop te gooien, maar ben even aan het twijfelen tussen de Snake Skin en de Super Gravity. Ik ben eerlijk gezegd na deze crash niet van plan nog heel veel echte bike parks op te zoeken. Wil graag meer Hautes Rivieres achtige trails gaan rijden (tot nu toe op de hardtail gedaan), en enduro dingen in hoger gebergte (La Thuile bijvoorbeeld, tot nu toe alleen daar op de DH fiets geweest). Downhillen deed ik uiteraard altijd op dual ply banden. Iets in mij zegt de SG, maar die 980 gram tikt niet alleen mijn inner weight weenie aan, ook mijn fysiek, er moet geklommen worden soms. Dus, iemand die geregeld dit soort trails rijdt op SS banden, zonder al te veel problemen? En af en toe nog een bikeparkje pakt? Of is dat een slecht idee?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je niet vaak banden wisselt zou ik eerder een zware tire insert overwegen, zoals Rimpact of (duur) Cushcore. Dan heb je naast extra stevigheid ook een flinke portie extra bescherming van je rims.

Aan de andere kant, 980 gram vind ik helemaal niet zoveel voor een band. Zonder tire inserts zou ik zeker Super Gravity nemen, en misschien met ook wel. Het loopt niet slechter he, het is alleen zwaarder. Ik weet niet hoe het met Schwalbe zit maar bij Maxxis schijnt DD zelfs iets lichter te lopen dan Exo.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor bikepark zou ik de Super Gravity kiezen.
Snakeskin is toch meer bedoeld als extra sterke XC band.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

La Thuile reed ik zelfs een SG stuk... Eigenlijk altijd (veel LHR maar ook Alpen boven de boomgrens, Morzine, Chatel, etc) SG met insert, minder vind ik eigenlijk geen optie (ook qua support)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Tnx mannen, wilde natuurlijk gewicht besparen, maar eigenlijk gewoon bevestiging van wat ik dacht.
cheeta schreef: do 29 augustus 2019, 17:49 ...SG met insert, minder vind ik eigenlijk geen optie (ook qua support)
Inderdaad, dat viel me bij deze Maxxis Exo achter op, beetje zwervend gevoel, dacht soms dat mijn achterbrug los zat. SG it is dan. Insert vind ik een beetje veel gedoe, maar misschien lost dit wel het gevoel dat ik de band van mijn velg rij bij tubeless op. Kijk eerst wel even hoe de SG zo bevalt.
Plaats reactie