Balhoofd: welke kopen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Zoals in mijn SYS al staat, ik moet een nieuw balhoofd. Om de cups te persen heb ik al hulp, nu nog de vraag: welk balhoofd moet ik hebben?
Ik wil er eentje die niet de wereld kost, maar wel duurzaam is.
Nu zitten er open lagers (gewoon een ringetje met kogels erin), kan ik gewoon een type met gesloten lagers nemen?
Ik ben niet merk vast, dus schiet maar!
Het gaat om een standaard 1 1/8e tube.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander. Welke prijsklasse en wat voor type balhoofd heb je nodig?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt ook gewoon met losse lagers kopen. Als je er genoeg vet in stopt, dan werkt het goed genoeg. Dus gewoon de eerste de beste nemen die er voorradig is bij een handelaar om de hoek!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

bartsince1975 schreef: za 31 augustus 2019, 14:56 Wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander. Welke prijsklasse en wat voor type balhoofd heb je nodig?
Het is een Ahead balhoofd, straight tube, geperste cups. Zegt dat voldoende?
Budget? Liever een tientje dan 5 tientjes, ergens daar tussen in.
Lars TB schreef: za 31 augustus 2019, 15:15 Je kunt ook gewoon met losse lagers kopen. Als je er genoeg vet in stopt, dan werkt het goed genoeg. Dus gewoon de eerste de beste nemen die er voorradig is bij een handelaar om de hoek!
Met deze heb ik al een gescheurde o-ring, dus prut kan er makkelijk in komen. Daarom graag afgedichte lagers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Benji83 schreef: za 31 augustus 2019, 22:56
Lars TB schreef: za 31 augustus 2019, 15:15 Je kunt ook gewoon met losse lagers kopen. Als je er genoeg vet in stopt, dan werkt het goed genoeg. Dus gewoon de eerste de beste nemen die er voorradig is bij een handelaar om de hoek!
Met deze heb ik al een gescheurde o-ring, dus prut kan er makkelijk in komen. Daarom graag afgedichte lagers.
'Afgedichte' lagers is nog geen garantie voor geen problemen. Als je zo een lager uit de goedkopere categorie niet ook met heel veel extra vet monteert, dan loopt het roest na een winter rijden ook uit het 'afgedichte' lager... .

Dus kun je net zo goed een lager pakken met losse kogels. Goedkope troep wat fabrikanten monteren in hun goedkope fietsen is niet eens los te koop, dus sowieso ga je er op vooruit. En met veel vet heb je zomaar kans dat je 2-3 jaar probleemloos kunt rijden!

Hoeft niet meer dan 15 euro te kosten.


Been there, done that :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Lars TB schreef: zo 1 september 2019, 10:44
Benji83 schreef: za 31 augustus 2019, 22:56

Met deze heb ik al een gescheurde o-ring, dus prut kan er makkelijk in komen. Daarom graag afgedichte lagers.
'Afgedichte' lagers is nog geen garantie voor geen problemen. Als je zo een lager uit de goedkopere categorie niet ook met heel veel extra vet monteert, dan loopt het roest na een winter rijden ook uit het 'afgedichte' lager... .

Dus kun je net zo goed een lager pakken met losse kogels. Goedkope troep wat fabrikanten monteren in hun goedkope fietsen is niet eens los te koop, dus sowieso ga je er op vooruit. En met veel vet heb je zomaar kans dat je 2-3 jaar probleemloos kunt rijden!

Hoeft niet meer dan 15 euro te kosten.


Been there, done that :bier:
Helder, ga ik dat doen! Thanks
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik heb tot nu twee keer balhoofd lagers vervangen(van een Ghost en van mijn Kona, en met de Canecreek headsetfinder wordt het zoeken een stuk makkelijker, want dan weet je welk type er in moet:https://blue.canecreek.com/headset-fit-finder
De prijs van een gemiddeld headsetje zit op zo'n 75€ maar dan hoef je er niet meer naar om te kijken. ik had bv altijd speling in mijn balhoofd met losse kooilagers.
Succes :-q
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Meten is weten!

Lees dit KLIK document eens op je gemak door.

Daarna even je balhoofd opmeten, weet je precies welke lagerschalen je moet hebben.
Daarna leker online zoeken naar een mooi setje. Hier B.V.

Ik rij graag met Hope, goed afgedicht en al 2 jaar probleemloos zonder enig onderhoud. :bier:
Wel duur ongeveer €80,- . Andere merken maken ook leuk spul, ga wel voor industie lagers.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Goede ervaringen met de Cane Creek 40 headset. Zijn ook niet eens zo heel duur als je even zoekt. Mijne kocht ik bij Bikester meen ik.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Heb alleen maar slechte ervaringen met de CaneCreek 40. Dat onderste lager is binnen no-time verrot. Nu Hope al 2 jaar, en heb de lagers nog niet hoeven vervangen. Dat was met de CC om de 5 maanden ongeveer.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afgezien dat TS een balhoofd van een tientje zoekt...


Cane Creek heeft de 40 al van een vernieuwde lager voorzien, rijd ik inmiddels anderhalf jaar mee. Fiets heeft niet veel modder gezien, dus voor wat het waard is: loopt nog als nieuw.

Ook hebben ze de 70 geïntroduceerd, met Hellbender lagers, nog wat hoogwaardiger, maar weer iets duurder. Zitten op de fiets van Miss TB, net zo weinig modder gezien, dus ook een weinig spannende uitspraak: als nieuw.


Maar inderdaad was de kwaliteit voorheen wisselend. Ik zette ze sowieso in elkaar met een extra dikke lik vet op het onderste lager en dat voorkwam voortijdige slijtage.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dat deed ik ook, voorzien van extra vet, maar dat mocht destijds niet baten.

Er komt nu ook een bottom bracket uit met foodgrade lagers, volgens mij ook van CC. Dat zou natuurlijk wel ideaal zijn. Zal ook wel naar de headset-serie komen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennisvdb schreef: di 17 september 2019, 13:46 Er komt nu ook een bottom bracket uit met foodgrade lagers, volgens mij ook van CC. Dat zou natuurlijk wel ideaal zijn. Zal ook wel naar de headset-serie komen.
Voorlopig niet, zeiden ze op de Eurobike.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom zou je een food grade lager willen?
Iets voor landbouwmachines lijkt me beter geschikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 september 2019, 15:25 Waarom zou je een food grade lager willen?
Iets voor landbouwmachines lijkt me beter geschikt.
Dat zou je denken, maar die foodgrade lopen perfect, zijn waanzinnig duurzaam en zijn zelfs bestand tegen hogedrukreinigers.
Plaats reactie