fietsendrager op caravan

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik ben op zoek naar welk soort fietsendrager ik het beste op mijn caravan kan (laten) plaatsen (geen idee of dit in de juiste groep staat, is geen echt onderdeel natuurlijk....).
Even de situatie:
Een 2019 Peugeot 308 trekt een Hobby 440. Hoe het zit met gewicht en max. laadvermogen zou ik moeten opzoeken (en het is zondagavond, dus geen zin in...). Ik wil een fietsendrager voor 2 fietsen, en die moet in ieder geval mijn YT Jeffsy kunnen dragen, en evt. een 2e fiets (kan de hardtail van mijn vrouw zijn, of de fiets van mijn zoontje.

Kan dit beter op de dissel, of achterop? En welk merk en type wordt aangeraden (mocht het een disseldrager zijn, dan moet die wel kunnen kantelen met fietsen erop!).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fietsenrek op de dissel lijkt me beter.
Heb er bij mn ouders eentje gemonteerd, stelt niets voor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik rij al jaren met twee fietsen achterop de caravan, maar omdat mijn vrouw is overgestapt op een e-MTB heb ik zojuist een Thule Superb Short V16 disseldrager gemonteerd. De e-MTB gaat op de dissel, mijn MTB op het rek achterop. De thule drager ziet er degelijk uit en is makkelijk weg te klappen, ook met fietsen erop. Montage is eenvoudig te doen, maar omdat mjn caravan (Trigano Silver) een hele korte dissel heeft moet er wel wat aan het plaatwerk gezaagd worden om hem ver genoeg naar achter te kunnen zetten. Met een "normale" caravan zal dit niet nodig zijn. Hierom heb ik ook voor de Short variant gekozen, de goten zitten bij deze dichter tegen elkaar dan bij de gewone versie. Hierdoor zal het meer puzelen worden om twee dikke fietsen erop te passen. Ik las al dat sommige gebruikers pedalen moeten verwijderen omdat de fietsen zo dicht tegen elkaar staan. In mijn geval komt er maar een fiets op, dus is dit geen probleem. Als je de ruimte heb kies je dus beter de normale variant. De goten zijn wel wat smal voor MTB banden. De 2.6 worsten van de e-MTB kan ik er niet in kwijt, maar door de dikke noppen staat hij prima stevig op de goot. Verder lijkt me dit een prima drager.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

+ 1 voor de dissel maar je kunt ook overwegen om ze onderweg in de caravan te plaatsen, het is redelijk eenvoudig om een of andere fietsstandaard in de caravan te fixeren en dan staan ze droog en uit het zicht (en kun je het gewicht op de as van de caravan plaatsen)
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Voorop / achterop maakt volgens mij niet zo veel uit en is een persoonlijke voorkeur.
Wellicht voor jezelf een fijn gevoel om de fietsen in je achteruitkijkspiegel van je auto te kunnen zien staan? En dus een drager op de dissel?

Het is met name de belading van je caravan welke je af zal moeten stemmen op de positie van je fietsdrager. Onderschat de noodzaak van een correcte kogeldruk niet op het rijgedrag van je combinatie.

Onderstaand filmpje demonstreert het perfect!

https://www.youtube.com/watch?v=fQKn0gu9bSE

Drager achterop; meer balast voorin de caravan.
Drager voorop; meer balast achterin de caravan.

Meten is weten! Koop een simpele kogeldruk meter mocht je die nog niet hebben.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: ma 2 september 2019, 09:00 + 1 voor de dissel maar je kunt ook overwegen om ze onderweg in de caravan te plaatsen, het is redelijk eenvoudig om een of andere fietsstandaard in de caravan te fixeren en dan staan ze droog en uit het zicht (en kun je het gewicht op de as van de caravan plaatsen)
Mee eens, binnen, recht boven de as is het beste.
Maar een dikke mtb is denk ik wat lastig door een smalle caravandeur te manoeuvreren. Racefiets gaat prima kan ik uit ervaring melden.
Dit was voor mn ouders ook de reden een drager op de dissel te plaatsen, e-bikes zijn ook wat zwaarder en breder dan een racefiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik heb vanwege de stabiliteit gekozen om de fietsen op het dak van de auto te zetten. Ik vond 2 fietsen achterop en 2 voorop best wel schommelen. Op het dak heb ik daar minder last van. Ik rij zelf met een 3008 oud model en een hobby 400kb. O ja mijn verbruik lag gemiddeld op 1 op 8😎 en wat betreft in de caravan. Daar staat een extra koelkast in :bier:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Achterop is handig omdat ze niet in de weg staan bij je disselbak en je er een hoes om kunt doen zodat ze droog (en beetje uit het zicht) staan. Voorop is handig omdat ze lager staan (makkelijk opzetten). Mijn caravan kwam met achterdrager en ik heb ertussen een goedkope disseldrager bij op gezet ivm gewichtverdeling. E-bike achterop en 1 of 2 fietsen voorop.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben absoluut geen voorstander van achterop de caravan. Heb eens een demonstratie gezien van de verschillen tussen voorop, achterop en op de as. Zolang je rustig rijd en de belading verder goed hebt zal het in de praktijk wel meevallen maar ideaal is het zeer zeker niet. Op de dissel is dan beter. De mijne gaat op het dak mee.
RuudM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 10:27
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CS

Hier ook de Thule Superb Short V16 disseldrager op de caravan
dmv de kogedrukmeter gewicht achterin gecompenseerd en ter indicatie gewicht gemeten met Reigh caravanweger.
Ik heb mijn mtb op het dak samen met een koffer van de auto, ook om zoveel mogelijk gewicht op de auto te houden.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door RuudM op di 3 september 2019, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Volgens mij is kogeldruk ook niet zaligmakend en kan je gewicht achterop qua weggedrag niet 1:1 compenseren met gewicht voorop.

Ik had het er een keer over met mijn buurman die vrachtwagenchauffeur was, volgens hem en zijn collega's was bijna iedere caravan die ze langs de weg op de kant zagen liggen er 1 met de fietsen achterop....

Vorig jaar heb ik de fiets op het bed meegenomen, afgelopen voorjaarsvakantie heb ik 2 fietsen op het dak van de auto gezet, kinderfietsen in de caravan op het bed en in het gangpad.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bor de Wolf schreef: di 3 september 2019, 09:29 Volgens mij is kogeldruk ook niet zaligmakend en kan je gewicht achterop qua weggedrag niet 1:1 compenseren met gewicht voorop.

Daar heb je helemaal gelijk in. Gewicht achterop de caravan heeft ontzettend veel invloed op slingeren. Check onderstaand filmpje maar eens.


https://youtu.be/YdxPj--u7p4
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Beide kan, voorop / achterop ik heb bij beide geen problemen ondervonden. Hangt ook af van je kogeldruk als je 2 fietsen voorop wil plaatsen.. Wat ik wel wil adviseren is dat als ze achterop geplaatst zijn je er met rijden gewoon rekening mee moet houden en geen 100+ moet proberen te rijden. Dat is vaak de oorzaak van de ongelukken, meeste mensen hebben weinig ervaring met het rijden met een aanhanger oid, en die ene keer per jaar naar de camping in zuid Frankrijk moet natuurlijk met 130 km p/u in een dag gereden worden....
In principe is alles van Thule gewoon goed, heb er voor en achter een op mijn Hobby 440 zitten :-q
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Dank allen voor de reacties. Ik neig toch wel naar de genoemde Thule disseldrager. Geeft een beter gevoel dan achterop of op dak van auto. Ik wil de fiets liever niet in de caravan, daar ligt al meer in (bijv. koelkastje....).

:bier: :-q
Plaats reactie