Shimano MicroSpline body

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Goedemiddag,

Ik zit me te verdiepen in de nieuwe Shimano XT 1x12 groep.
Nu word er op de site gesproken dat de cassette alleen te monteren is op een Shimano MicroSpline body.
Is deze body te monteren op een naaf waar ik nu met een 11-speed cassette rij?

Gr. Richard.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

misschien :)

(een body is specifiek voor een bepaalde naaf, je kan niet zomaar elke body op elke naaf zetten. dus het ligt aan het merk/type van je naaf, shimano is nog niet heel royaal met het uitdelen van licenties voor microspline bodies, maar voor een DT 240/350 naaf zijn ze wel te koop, voor een hope pro 4 niet, etc)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is deze body te monteren op een naaf waar ik nu met een 11-speed cassette rij?
Op een naaf wel, maar misschien niet op de jouwe.
Dus vertel het merk en type eens
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Answer Atac AM.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben bang dat je een andere naaf nodig hebt.
Of een 12-speed cassette van Sunrace.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Ik vond de combinatie xt der. Xt crank slx voorblad en sunrace cassette op oude xt naaf geen succes. Op 50 blad vloog hij steeds een blad lager bij achteruit trappen. En deed ik een ander wiel erin met xt cassette met microspline body was er geen probleem. Vandaag toevallig shimano gebeld over body microspline voor de oude xt naaf. Er komen deze maand wat nieuwe dingen maar ze konden niet vertellen wat precies :~
who dares wins
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

trek-y schreef: vr 6 september 2019, 00:37 Op 50 blad vloog hij steeds een blad lager bij achteruit trappen.
Wanneer trap je nou precies achteruit tijdens het fietsen? Ik kom dit argument vaak tegen, maar doorgaans trap ik naar voren, of hou mijn pedalen stil.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Echt trappen niet, maar wel eens een stukje om pedaal te positioneren voor inklikken.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

bob. schreef: vr 6 september 2019, 07:46
trek-y schreef: vr 6 september 2019, 00:37 Op 50 blad vloog hij steeds een blad lager bij achteruit trappen.
Wanneer trap je nou precies achteruit tijdens het fietsen? Ik kom dit argument vaak tegen, maar doorgaans trap ik naar voren, of hou mijn pedalen stil.
omdat ik soms net een obstakel heb waar ik anders met de trapper tegen kom. Het is ook niet dat ik hele rondjes draai. Maar als de ketting bij een halve slag eraf valt is dat voor mij niet goed.
who dares wins
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik had hier op mijn vorige frame (andere kettinglijn) ook "last" van. Met name bij het schoonmaken en olie aanbrengen. In de praktijk.. not so much. Ik fiets zo weinig in de grootste kransjes en als ik ze een keer nodig heb (meestal 2 x per jaar in de Ardennen ofzo), dan is er een kans dat ik je halverwege een stijle klim stil komt te staan en dan weer op moet starten. Dan moet je dus je achterwiel optillen en vooruit je trapper positioneren om weer weg te komen.

Dus voor je geld gaat uitgeven aan een nieuwe wielset omdat je denkt dat een XT m8100 cassette de oplossing is voor je probleem..
- hoe vaak rij je in je grootste kransje(s)
- hoe vaak komt het in de praktijk voor
- hoe vaak heb je er dan last van
- is er een alternatief (die ene keer vooruit trappen op je trapper te positioneren)

andere oplossingen:
- kettinglijn aanpassen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

trek-y schreef: vr 6 september 2019, 00:37 Ik vond de combinatie xt der. Xt crank slx voorblad en sunrace cassette op oude xt naaf geen succes. Op 50 blad vloog hij steeds een blad lager bij achteruit trappen. En deed ik een ander wiel erin met xt cassette met microspline body was er geen probleem. Vandaag toevallig shimano gebeld over body microspline voor de oude xt naaf. Er komen deze maand wat nieuwe dingen maar ze konden niet vertellen wat precies :~
De microspline vrijloop is echt anders van constructie dan de ouderwetse. Dat gaat dus nooit passen op een oude Shimano naaf. De oude Shimano naaf had de vrijloop in de cassette, de nieuwe heeft de vrijloop in de flens van de naaf, onder de spaken, zoals Hope, Novatec etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Prulleman schreef: vr 6 september 2019, 10:34 ik had hier op mijn vorige frame (andere kettinglijn) ook "last" van. Met name bij het schoonmaken en olie aanbrengen. In de praktijk.. not so much. Ik fiets zo weinig in de grootste kransjes en als ik ze een keer nodig heb (meestal 2 x per jaar in de Ardennen ofzo), dan is er een kans dat ik je halverwege een stijle klim stil komt te staan en dan weer op moet starten. Dan moet je dus je achterwiel optillen en vooruit je trapper positioneren om weer weg te komen.

Dus voor je geld gaat uitgeven aan een nieuwe wielset omdat je denkt dat een XT m8100 cassette de oplossing is voor je probleem..
- hoe vaak rij je in je grootste kransje(s)
- hoe vaak komt het in de praktijk voor
- hoe vaak heb je er dan last van
- is er een alternatief (die ene keer vooruit trappen op je trapper te positioneren)

andere oplossingen:
- kettinglijn aanpassen
voor zover ik weet is er nog geen voorblad voor de 8100 crank met een off set. Maar ik wacht rustig af. Ik had de spacer tussen de bb aan de aandrijf kant weg gehaald en toen geprobeerd. Maar zelfs dat was niet genoeg. Maar over een poosje zullen er wel meer opties zijn.
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 6 september 2019, 00:37
De microspline vrijloop is echt anders van constructie dan de ouderwetse. Dat gaat dus nooit passen op een oude Shimano naaf. De oude Shimano naaf had de vrijloop in de cassette, de nieuwe heeft de vrijloop in de flens van de naaf, onder de spaken, zoals Hope, Novatec etc.
ja had er ook een tekening van gezien. Hoopte dat ze een oude zouden maken met de nieuwe geleidings stroken.
who dares wins
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar je kan een 12-speed Sunrace cassette op je oude naaf gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 6 september 2019, 22:56 Maar je kan een 12-speed Sunrace cassette op je oude naaf gebruiken.
Ja klopt die heb ik. Maar daar heb ik dus het probleem mee van het eraf vallen van grootste blad naar 1 kleiner. :-{ zou nog wel eens kunnen kijken of het met de sram nx cassette wel beter loopt.
who dares wins
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Heb ook verschillende 2 kettingen (Shimano en Sram), 2 verschillende cassettes (sunrace en xt) en verschillende voorbladen gebruikt (orgineel 32 rond en 30 en 34 garbaruk oval)
Bij alle combinaties viel de ketting van de bovenste 2 kransjes naar beneden. Enkel een aangepaste ketting lijn loste dit op
Plaats reactie