Nieuwe vork: wel of geen lucht?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik ben een grote vent, zowel in de lengte als in de breedte. Dan is dat alvast uit de lucht.
Nu ben ik aan het kijken naar een nieuwe vork, en heb al besloten de Suntour modellen links te laten liggen. Voor iets meer heb ik een Rockshox Silver 30 TK.
Maar, ik kan ook meer uitgeven en voor een Recon Silver gaan, met luchtdemping dus.
Prijsverschil is best flink, maar dat is ook niet voor niets natuurlijk.

Nu vraag ik me af, heeft het voor mij nut om voor een luchtgedempte vork te gaan? Of is de coil sprung vork een betere/net zo goede keus?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Met lucht kun je zelf de veerconstante bepalen door middel van een pomp, in geval van coil alleen door de veren fysiek te vervangen.
Ben je niet direct de gemiddelde biker die RockShox in gedachten had toen ze de veerconstante kozen van een coil fork dan is dat een nadeel.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veer kost zo maar €30, dus dat kan je bij je budget tellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wel relevant... hoe zwaar dan precies?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Onderweg naar beneden vanaf 115 kilo, waren er 10 meer in april
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

cheeta schreef: vr 6 september 2019, 21:12 Met lucht kun je zelf de veerconstante bepalen door middel van een pomp, in geval van coil alleen door de veren fysiek te vervangen.
Ben je niet direct de gemiddelde biker die RockShox in gedachten had toen ze de veerconstante kozen van een coil fork dan is dat een nadeel.
Ik zou als het financieel ervan af kan altijd lucht nemen.
Je bent op zoek naar een nieuwe, waarom, waar kom je vanaf coil?
Ride like you stole it
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan kan lucht prima, en bij verder dalend gewicht is ‘ie daar ook nog eens op te fijntunen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wellicht kun je ook wat hoger instappen als je een tweedehands vork aanschaf. Weet dan wel waar je op moet letten, en misschien is het handig om je dan eens te verdiepen in het servicen van de voorvork.
Sneeuwmonster
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Tweedehands zoek ik naar maar in 26" en met een stuurbuis van 260mm is er verrekte weinig te vinden.
Tot nu toe een paar gezien maar allemaal stuurbuis rond de 200mm, dat gaat niet passen helaas. Daarom kijk ik dus naar nieuw.
Lucht is eigenlijk duurder dan ik wilde uitgeven, maar coil blijft weer een compromis, dan liever even wachten met andere upgrades (groepset bijvoorbeeld, ik wil iets moderners dan de Sram x3 die ik nu heb).

Als iemand iets 2e hands weet met de juiste lengte stuurbuis, laat het vooral weten! De bedoeling is eind van de maand de aanschaf te doen.

Oh, het waarom? De huidge coil vork (Suntour XCR geloof ik) is van binnen verroest. Veert nog wel maar ik vertrouw er niet op dat hij met enige snelheid over hobbelige paadjes erg leuk vind.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Overweeg een nieuwe fiets?

Als ik jou zo hoor wil je 200-300 euro investeren in een oudere, niet heel dure fiets. Ik ken natuurlijk je financiele mogelijkheden niet, maar vrees dat upgraden niet de moeite waard is, los van het spreiden van je uitgaven.

Verder: lucht is een goed idee, schrijf je in op de nieuwsbrief van RCZ. Een 27.5 voorvork kan ook, mits je geen knijpremmen gebruikt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Benji83 schreef: za 7 september 2019, 10:31 Onderweg naar beneden vanaf 115 kilo, waren er 10 meer in april
RS levert zn vorken uit met een stalen veer voor 75kg...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Die rs30 zou ik bij jouw gewicht niet kopen. Die flext alle kanten op. Met een recon heb ik geen ervaring maar dat zou al wel eens hetzelfde probleem kunnen geven.

De tips ivm inschrijven op de rcz nieuwsbrief of uitkijken voor een 2de hands fiets zijn sterk te overwegen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

baron062 schreef: za 7 september 2019, 13:44 Overweeg een nieuwe fiets?

Als ik jou zo hoor wil je 200-300 euro investeren in een oudere, niet heel dure fiets. Ik ken natuurlijk je financiele mogelijkheden niet, maar vrees dat upgraden niet de moeite waard is, los van het spreiden van je uitgaven.

Verder: lucht is een goed idee, schrijf je in op de nieuwsbrief van RCZ. Een 27.5 voorvork kan ook, mits je geen knijpremmen gebruikt.
Die heb ik dus wel. Zou ik naar een schijfrem voor gaan komt er een nieuw wiel bij en een rem, dat gaat hem niet worden.
hurck schreef: za 7 september 2019, 17:23 Die rs30 zou ik bij jouw gewicht niet kopen. Die flext alle kanten op. Met een recon heb ik geen ervaring maar dat zou al wel eens hetzelfde probleem kunnen geven.

De tips ivm inschrijven op de rcz nieuwsbrief of uitkijken voor een 2de hands fiets zijn sterk te overwegen.
Rcz nieuwsbrief sta ik al tijden ingeschreven, maar nog niets gezien.
Nieuwe fiets gaat voorlopig niet gebeuren, het frame is prima dus bouw ik op met betere onderdelen dan er nu op zitten.

De oude vork, echt een bodem model, flext ook niet, op mijn oude fiets ook nergens last van.
Ik vlieg niet over technische routes, kom niet in bike parken, het gaat voorlopig echt om de lokale routes en die zijn niet zo heftig. Wanneer ik mij gewicht goed omlaag heb en conditie goed omhoog, dan ga ik naar een andere fiets kijken, tot die tijd is dat niet aan de orde.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Nee. Maar die oude vork is niet van de lichtste materialen gemaakt. Een rs30 is een heel lichte vork, tenzij ze over de jaren aangepast zijn.
Waarom rijd je niet gewoon verder met de fiets zoals hij is en koop je later geen andere/betere. Mij lijkt het niet zinvol om in deze fiets te investeren.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Waarom gaat dat niet passen die 200mm? Dat is al een behoorlijke lengte
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Plaats reactie