Nieuwe vork: wel of geen lucht?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Benji83 schreef: za 7 september 2019, 17:34
Die heb ik dus wel. Zou ik naar een schijfrem voor gaan komt er een nieuw wiel bij en een rem, dat gaat hem niet worden.
Ik heb hier nog een setje 26" wielen staan, geschikt voor schijfremmen (6 gaats bevestiging) met Shimano naven.
Mag je hebben voor een grote reep Milka chocolade.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

slapbandje schreef: za 7 september 2019, 20:29
Benji83 schreef: za 7 september 2019, 17:34
Die heb ik dus wel. Zou ik naar een schijfrem voor gaan komt er een nieuw wiel bij en een rem, dat gaat hem niet worden.
Ik heb hier nog een setje 26" wielen staan, geschikt voor schijfremmen (6 gaats bevestiging) met Shimano naven.
Mag je hebben voor een grote reep Milka chocolade.
Hmm... Dat klinkt wel als een goed idee... Waar zijn die in te ruilen?
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

hurck schreef: za 7 september 2019, 19:01 Nee. Maar die oude vork is niet van de lichtste materialen gemaakt. Een rs30 is een heel lichte vork, tenzij ze over de jaren aangepast zijn.
Waarom rijd je niet gewoon verder met de fiets zoals hij is en koop je later geen andere/betere. Mij lijkt het niet zinvol om in deze fiets te investeren.
De huidige vork is niet ok, verroest vanbinnen en niet meer 100% in elkaar te zetten.
Daarbij gaat de vraag niet over wat een ander het waard vind, maar welke vork het beste is om aan te schaffen.
Cube AIM schreef: za 7 september 2019, 20:01 Waarom gaat dat niet passen die 200mm? Dat is al een behoorlijke lengte
Omdat de stuurbuis langer moet zijn... Ik zou eventueel spacers weg kunnen laten, maar dat scheelt maar zo'n 3 centimeter. De lengte van bovenkant vork tot aan de topcap is nu 27cm.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Heb je een PB gestuurd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Benji83 schreef: za 7 september 2019, 21:05 De lengte van bovenkant vork tot aan de topcap is nu 27cm.
Weet je dat zeker? Een nieuwe, niet ingekorte vork heeft normaal gesproken een buislengte van 26,5cm. Ik heb nog nooit een fiets gezien waar de hele lengte nodig was. Zoals genoemd is 20 cm al heel lang.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Jan the Man schreef: za 7 september 2019, 21:25
Benji83 schreef: za 7 september 2019, 21:05 De lengte van bovenkant vork tot aan de topcap is nu 27cm.
Weet je dat zeker? Een nieuwe, niet ingekorte vork heeft normaal gesproken een buislengte van 26,5cm. Ik heb nog nooit een fiets gezien waar de hele lengte nodig was. Zoals genoemd is 20 cm al heel lang.

Ciao
Jan
Heel zeker, zal morgen een foto posten. Ik stond ook versteld, maar de stuurbuis is echt heel lang.

Edit: zij aanzicht van de fiets, waar je al ziet dat het een erg lange stuurbuis betreft
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met het voorwiel van Slapbandje en een Avid BB7 kan je de huidige remhendels blijven gebruiken, want de BB7 zijn touwtjes remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

OK, dan kan ik dus eventueel met een 27,5 vork en een mechanische schijfrem verder.
Ik zie alleen niet bijzonder veel 27,5 vorken in dezelfde prijscategorie, anders dan dezelfde types maar dan dus een slag groter.
Tips?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Benji83 schreef: za 7 september 2019, 21:49 Edit: zij aanzicht van de fiets, waar je al ziet dat het een erg lange stuurbuis betreft
Afbeelding
Dat is inderdaad een heel bijzondere benadering van een balhoofd. Als je echt 26,5 - 27cm moet hebben lijkt me de zoektocht naar een 2e hands redelijk kansloos. Ik heb door de jaren heen zo'n 40-50 fietsen opgebouwd, en overal minimaal 6cm af moeten zagen. Dus een 2e hand vork met de volledige stuubuis nog in tact vinden zal niet meevallen.

Met jou gewicht zou ik in ieder geval voor 32mm diameter binnenpoten gaan. 30mm zal behoorlijk flexen.
Als nieuw dan de enige optie is, en je een luchtvork wil, zul je binnen je budget toch min of meer 'veroordeeld' zijn tot RS Suntour en RST. Die hebben de laatste jaren toch wel een kwaliteitsslag gemaakt. Dat je een nieuwe Rock Shox luchtgeveerde vork vind rond de 100 euro lijkt een speld in een hooiberg.

Is gewoon een starre vork geen optie? Als ik zo naar je fiets kijk zou ik er idd niet teveel geld meer in steken. Let ook even op de veerweg. Is deze 100mm? Het lijkt minder te zijn, maar kan ook gezichtsbedrog zijn.

Succes met de zoektocht.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Jan the Man schreef: zo 8 september 2019, 14:24
Benji83 schreef: za 7 september 2019, 21:49 Edit: zij aanzicht van de fiets, waar je al ziet dat het een erg lange stuurbuis betreft
Afbeelding
Dat is inderdaad een heel bijzondere benadering van een balhoofd. Als je echt 26,5 - 27cm moet hebben lijkt me de zoektocht naar een 2e hands redelijk kansloos. Ik heb door de jaren heen zo'n 40-50 fietsen opgebouwd, en overal minimaal 6cm af moeten zagen. Dus een 2e hand vork met de volledige stuubuis nog in tact vinden zal niet meevallen.

Met jou gewicht zou ik in ieder geval voor 32mm diameter binnenpoten gaan. 30mm zal behoorlijk flexen.
Als nieuw dan de enige optie is, en je een luchtvork wil, zul je binnen je budget toch min of meer 'veroordeeld' zijn tot RS Suntour en RST. Die hebben de laatste jaren toch wel een kwaliteitsslag gemaakt. Dat je een nieuwe Rock Shox luchtgeveerde vork vind rond de 100 euro lijkt een speld in een hooiberg.

Is gewoon een starre vork geen optie? Als ik zo naar je fiets kijk zou ik er idd niet teveel geld meer in steken. Let ook even op de veerweg. Is deze 100mm? Het lijkt minder te zijn, maar kan ook gezichtsbedrog zijn.

Succes met de zoektocht.

Ciao
Jan
Ik heb mijn budget al opgehoogd, omdat ik dus geen suntour vork terug wil.
Ik heb de Recon Silver gezien voor net onder de 200, dus dat is goed te doen.

Ja, deze vork is 80mm, maar heb van hetzelfde model al een heleboel exemplaren met 100mm voorbij zien komen.
Inderdaad een lange stuurbuis, maar zolang het past vind ik het prima.

Ik geef de fiets 1 goede upgrade zodat hij een paar jaar mee kan, dan kan ik de jaren erna flink sparen en een echt goede fiets kopen. Tegen die tijd zal er flink wat gewicht af zijn, en kan ik eens gaan bedenken welke kant ik op wil.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Benji83 schreef: zo 8 september 2019, 20:35 Ik heb de Recon Silver gezien voor net onder de 200, dus dat is goed te doen.
Dat budget bied idd meer kansen:

https://www.hibike.de/rockshox-recon-si ... r_23381442

Met canti-nokken, hoef je ook niet meer de investeren in een oplossing voor je voorrem.
Check wel even je stuurbuis: deze vork is 1 1/8 'straight". Weet niet of dit in jou frame past. Vroeger hadden ze ook 1" buizen, en weet niet wat er bij jou in zit/gaat.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Had hem bij Bikester ook gezien voor een tientje meer, maar die gaat het dus worden.
32mm stanchions, dus dat zou ook OK moeten zijn.
Ik ben geen springer, en ga liever om een drop heen als hij niet te rollen is dus heel bijzonder hoeft het niet te zijn, als het maar wat klappen opvangt.
Plaats reactie