SRAM GX Eagle vs. XT M8100

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tjebbert schreef: do 7 november 2019, 00:30
Lars TB schreef: vr 13 september 2019, 12:02 .............. Hoewel dat Microspline verhaal natuurlijk een aanfluiting is... .

Vertel?!
Commercieel was het op dat moment dat ik het schreef nog een drama: die MS niet vrij geven voor andere fabrikanten.


Technisch kun je er aan toevoegen dat MS een flink stevige as in de weg staat. Maar even zien hoe dat in de toekomst gaat.


En op persoonlijk vlak ben ik niet zo weg van weer een andere standaard. Naast standaard Shimano heb je ook de Rotor en de Hope uitvoering hier van. En dan SRAM XD. En nu Shimano met MS.

XD is dan wel aardig doordacht, alleen is de cassette weer nodeloos gecompliceerd, dat doet Shimano dan weer beter. Daarnaast hebben ze dan bij SRAM voor de weg een andere XD standaard. Dom of arrogant?
De oplossingen van Rotor en Hope zijn gewoon veel slimmer: kleine aanpassing op een bestaand systeem dat bewezen goed genoeg werkt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: do 7 november 2019, 18:29
tjebbert schreef: do 7 november 2019, 00:30

Vertel?!
Commercieel was het op dat moment dat ik het schreef nog een drama: die MS niet vrij geven voor andere fabrikanten.


Technisch kun je er aan toevoegen dat MS een flink stevige as in de weg staat. Maar even zien hoe dat in de toekomst gaat.


En op persoonlijk vlak ben ik niet zo weg van weer een andere standaard. Naast standaard Shimano heb je ook de Rotor en de Hope uitvoering hier van. En dan SRAM XD. En nu Shimano met MS.

XD is dan wel aardig doordacht, alleen is de cassette weer nodeloos gecompliceerd, dat doet Shimano dan weer beter. Daarnaast hebben ze dan bij SRAM voor de weg een andere XD standaard. Dom of arrogant?
De oplossingen van Rotor en Hope zijn gewoon veel slimmer: kleine aanpassing op een bestaand systeem dat bewezen goed genoeg werkt.
Voor mijn nieuwe wielset moet ik ook een keuze maken welke vrijloop ik moet nemen op een DT Swiss 350 naaf. Ik heb niks tegen Sram, maar wel een voorkeur voor Shimano. Ook is de 12 speed XT nog een beetje betaalbaar en eventueel kun je bij slijtage individuele tandwielen vervangen.
XD lijkt veel meer standaard te zijn, maar doe ik er verkeerd aan toch voor Shimano micro te kiezen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mad Wally schreef: vr 1 mei 2020, 11:52
Lars TB schreef: do 7 november 2019, 18:29

Commercieel was het op dat moment dat ik het schreef nog een drama: die MS niet vrij geven voor andere fabrikanten.


Technisch kun je er aan toevoegen dat MS een flink stevige as in de weg staat. Maar even zien hoe dat in de toekomst gaat.


En op persoonlijk vlak ben ik niet zo weg van weer een andere standaard. Naast standaard Shimano heb je ook de Rotor en de Hope uitvoering hier van. En dan SRAM XD. En nu Shimano met MS.

XD is dan wel aardig doordacht, alleen is de cassette weer nodeloos gecompliceerd, dat doet Shimano dan weer beter. Daarnaast hebben ze dan bij SRAM voor de weg een andere XD standaard. Dom of arrogant?
De oplossingen van Rotor en Hope zijn gewoon veel slimmer: kleine aanpassing op een bestaand systeem dat bewezen goed genoeg werkt.
Voor mijn nieuwe wielset moet ik ook een keuze maken welke vrijloop ik moet nemen op een DT Swiss 350 naaf. Ik heb niks tegen Sram, maar wel een voorkeur voor Shimano. Ook is de 12 speed XT nog een beetje betaalbaar en eventueel kun je bij slijtage individuele tandwielen vervangen.
XD lijkt veel meer standaard te zijn, maar doe ik er verkeerd aan toch voor Shimano micro te kiezen?
Ik denk niet dat er een slechte keuze is. Ik zelf ben helemaal weg van mijn Sram aandrijving en zal ook niet snel voor Shimano kiezen. Wat ik wel mooi vind aan Shimano is dat je voor de 12 speed kan kiezen voor een 10-45 ipv de standaard 10-50 van Sram. Ook zijn shimano cassettes wat goedkoper.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 1 mei 2020, 11:52 XD lijkt veel meer standaard te zijn, maar doe ik er verkeerd aan toch voor Shimano micro te kiezen?
MS is natuurlijk gewoon net nieuw, dat gaat wel doorzetten de komende jaren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En een cassette is een slijtage onderdeel.
Een systeem dat slijtage onderdelen duur maakt is geen goed systeem.
Een systeem dat slijtage onderdelen goedkoper maakt is wel een goed idee.
En helemaal als je losse kransjes kan vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 1 mei 2020, 13:33 En een cassette is een slijtage onderdeel.
Een systeem dat slijtage onderdelen duur maakt is geen goed systeem.
Een systeem dat slijtage onderdelen goedkoper maakt is wel een goed idee.
En helemaal als je losse kransjes kan vervangen.
De onderste 2 kloppen als een bus. Ik verwacht zelfs dat shimano binnen nu en 2 jaar het MS ook op de weg heeft. Dan wordt het nog goedkoper.
Oooeeessss
Plaats reactie