Spaken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ramonn schreef: wo 11 september 2019, 21:22 Hmm, interessant om te lezen en goed om te weten.

Is er nog een duidelijk verschil tussen DT en Sapim?
Breek me de bek niet open.
Mijn ervaringen met Sapim zijn dusdanig slecht dat ik ze nooit meer ga proberen.
Ik heb geen zin mijn Sapim ellende nogmaals op te schrijven, maar ik fiets er met een wijde boog omheen.
DT all the way.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Prulleman schreef: do 12 september 2019, 10:56
Jan the Man schreef: do 12 september 2019, 10:25
Dan kan hij heel goedkoop aan aero spaken komen of hij rekent veel te veel voor ronde. Een ronde comp spaak kost zo'n 90 cent, een aero al snel 2,50 - 3 euro per stuk. Bij 64 spaken is dat 57 euro voor ronde, en 160 - 190 euro per wielset.

Ik bouw ook zelf wielen, en zie geen voordelen van platte spaken, of het moet veel minder luchtweerstand zijn op lange rechte stukken :winkie: . Bouwen heeft iets meer aandacht nodig om ze precies haaks op de velg te krijgen, maar daar krijg je snel handigheid in.

Ciao
Jan
ik had ook zo'n verschil in mijn hoofd, maar geen zin om de prijzen op te zoeken... ik vond alle onderdelen inc de ronde spaken al duur genoeg + de (aangenomen) extra complexiteit bij het spaken van mijn 1e set, heeft mij doen besluiten om voor lichte ronde spaken te gaan. Wilde wel graag een licht setje, vandaar de d-light met alu nippels (beetje zonde om bij carbon velgen zwaarder spul te gebruiken vind ik persoonlijk)

d-light zit mooi tussen DT comp en comp race in met 1.65mm in het midden, verder kon ik lastig de comp race vinden per stuk, alleen in grote dozen van .., beetje lastig als je voor 1 set 4 maten nodig hebt
Bike24 en rose bikes verkopen spaken per stuk voor een goede prijs. Bike components verkoopt ze enkel per doos (althans de laatste keer ik een wiel bouwde wat wel ff geleden is). Ongetwijfeld zijn er nog online shops waar je ze per stuk kunt vinden.

ps: 1x heb ik de fout begaan om ze bij een lbs te kopen, was ik bijna dubbel zo duur uit dan bij bike24... Tot zover mijn bijdrage aan de desbetreffende lbs
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, Rose voor de DT's per stuk of per 5. (per 5 is een k#t aantal, je hebt er 16 nodig en dus 4 teveel, dus waarom niet per 4?)
BC voor hele dozen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

hurck schreef: do 12 september 2019, 13:47
Prulleman schreef: do 12 september 2019, 10:56
ik had ook zo'n verschil in mijn hoofd, maar geen zin om de prijzen op te zoeken... ik vond alle onderdelen inc de ronde spaken al duur genoeg + de (aangenomen) extra complexiteit bij het spaken van mijn 1e set, heeft mij doen besluiten om voor lichte ronde spaken te gaan. Wilde wel graag een licht setje, vandaar de d-light met alu nippels (beetje zonde om bij carbon velgen zwaarder spul te gebruiken vind ik persoonlijk)

d-light zit mooi tussen DT comp en comp race in met 1.65mm in het midden, verder kon ik lastig de comp race vinden per stuk, alleen in grote dozen van .., beetje lastig als je voor 1 set 4 maten nodig hebt
Bike24 en rose bikes verkopen spaken per stuk voor een goede prijs. Bike components verkoopt ze enkel per doos (althans de laatste keer ik een wiel bouwde wat wel ff geleden is). Ongetwijfeld zijn er nog online shops waar je ze per stuk kunt vinden.

ps: 1x heb ik de fout begaan om ze bij een lbs te kopen, was ik bijna dubbel zo duur uit dan bij bike24... Tot zover mijn bijdrage aan de desbetreffende lbs
Het ging mij specifiek om de dunnere/lichtere DT Competition Race (1.6 in het midden), bij bike24 hebben ze alleen de straightpull, en bij rose hebben ze alleen de normale competition. ik heb ze destijds niet kunnen vinden (nu zie ik ze overigens bij actionsports.de), maar dat was voor mij de reden om voor Sapim te gaan.

(oja, ik had trouwens 3 maten nodig, geen 4, maar details)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 896
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

R2-bike is ook nog een optie. Qua spaken wel voornamelijk Sapim, of je zoekt een DT Swiss Aerolite...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als je bij diverse shops kijkt zie je inderdaad grote prijsverschillen. Maar ook van wheeltec hoorde ik toendertijd dat ie niet heel veel meer voor aero betaalt. Heb ik het wel over sapin.

Toch wordt er voor xrays een andere spanning opgegeven dan voor een d light. Terwijl het feitelijk dezelfde spaak is. Ook heb ik al een aantal bouwers horen zeggen plat is sterker. Ik moet zeggen dat bij mijn 9th wave setje met d light drie keer een spaak gebroken is. Nu waren ze slecht gemaakt door 9thwave te korte spaken, braken op de koppel.

Ook vreemd met de xrays is de set nog 20gram lichter.

Sapin zijn prima spaken al is er een jaar of wat, zeker 10 geleden een slechte batch geweest. Da's heel vervelend in een wiel natuurlijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: wo 11 september 2019, 19:05 De Dtswiss Aero comp is een plat gewalste competition lijkt het. Dan schiet je er kwa stijfheid niets mee op, alleen de looks. Een goede wielenbouwer ontstressed de spaken waardoor het voordeel van die platte spaak ook daarin wegvalt. Een koudvervormde spaak kan in dat vervormde deel sterker zijn maar daar gaat een spaak zelden stuk.

Ik zou gewoon competitions 2.0-1.8 kiezen.
Dit dus.

Platte spaken zijn zijdelings slapper. Alleen kan ik even niet helemaal bedenken hoe dat in de praktijk uitwerkt. Onderbuik zegt dat het niet beter kan zijn.


Maar omdat het alleen voor de looks is, vind ik het maar niets... . Doe dan meteen een Industry9 setje, dat is pas looks!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Lars TB schreef: do 12 september 2019, 21:40

Platte spaken zijn zijdelings slapper. Alleen kan ik even niet helemaal bedenken hoe dat in de praktijk uitwerkt. Onderbuik zegt dat het niet beter kan zijn.

Spaken worden niet op buiging maar alleen op trek belast: alleen de dwarsdoorsnede telt mee. de stijfheid in zijdelingse richting van een spaak is verwaarloosbaar.

Torsie stijfheid van een spaak is nagenoeg gelijk aan de ingeschreven cirkel. Dus een platte spaak van 2 x 1.5 is gelijk aan een ronde van 1.5 of een platte van 3 x 1.5. Dat voor het torderen van een spaak bij het bouwen (waarbij de platte dus makkelijk met een tooltje te pakken is.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Jan the Man schreef: do 12 september 2019, 12:20
Klopt, de spaken welke ik gebruik laat ik afhangen van de fietser zijn gewicht en inzetgebied/rijstijl. De DT comp is een alleskunner, niet te zwaar, makkelijk mee te bouwen en qua rijdersgewicht wel wat reserve.. Bij wat lichtere rijders zou de helft Revo kunnen worden (schijfremkant voorwiel, aandrijfkant achterwiel). Kun je nog wat extra gewicht besparen.
Wil je niet de rek in de spaken meer gelijk hebben, en dan zou ik de dunnere spaken op de plekken met lagere spaakspanning zetten?
Op denk ik verkeerd (ik pak altijd gewoon gelijke spaken dus....)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: vr 13 september 2019, 07:51
Lars TB schreef: do 12 september 2019, 21:40

Platte spaken zijn zijdelings slapper. Alleen kan ik even niet helemaal bedenken hoe dat in de praktijk uitwerkt. Onderbuik zegt dat het niet beter kan zijn.

Spaken worden niet op buiging maar alleen op trek belast: alleen de dwarsdoorsnede telt mee. de stijfheid in zijdelingse richting van een spaak is verwaarloosbaar.
Bij zijdelingse belasting wordt maar 1 kant op trek belast, de andere kant wordt op druk belast. De vraag is wat er dan gebeurt? Komt de nippel los van de velgbodem? Of vervormt de spaak? En dan vervormt die platte spaak net wat makkelijker dan een ronde. De vraag is alleen of je dat merkt of dat je het kunt meten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

[/quote]

Bij zijdelingse belasting wordt maar 1 kant op trek belast, de andere kant wordt op druk belast. De vraag is wat er dan gebeurt? Komt de nippel los van de velgbodem? Of vervormt de spaak? En dan vervormt die platte spaak net wat makkelijker dan een ronde. De vraag is alleen of je dat merkt of dat je het kunt meten?
[/quote]

Ik ben geen spaak expert, anders had ik dit onderwerp niet geopend. Maar op basis van mijn algemene technische kennis lijkt het me dat een wiel en spaken zo ontworpen zijn dat er geen druk op spaken zou mogen komen. De beginspanning zou zo groot moeten zijn dat bij zijdelingse belasting er geen druk ontstaat maar hooguit een vermindering van de spanning tot (bijna) 0 aan de kant waar jij die druk verwacht.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mijn theorie*, spanning moet hoog genoeg zijn om de velg zo min mogelijk zijdelings te laten flexen (velg tov je naaf), de spaken houden dan de velg via trekkracht in het juiste (stabiele) vlak. Als hier veel flex in zit, dan komt er namelijk wel verkeerde druk op de spaken en zullen ze mogelijk wel breken, daarom breken spaken met de juiste spanning niet, maar wel bij een wiel met te slappe spanning (of uiteraard te hoge, maar dan is de velg eerder de beperkende factor).
Daarom zouden platte spaken met de juiste spanning een even sterk wiel moeten opleveren als met ronde, maar wellicht zijn ze bij een te slap gespaakt wiel juist eerder de zwakke schakel.

*misschien is het complete nonsens, het is in ieder enkel gebaseerd op eigen ideeen)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een wiel vervormt wel degelijk zoveel dat de spaakspanning niet voldoende is om de spaken precies op hun plek te houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Marke schreef: vr 13 september 2019, 07:53
Jan the Man schreef: do 12 september 2019, 12:20
Klopt, de spaken welke ik gebruik laat ik afhangen van de fietser zijn gewicht en inzetgebied/rijstijl. De DT comp is een alleskunner, niet te zwaar, makkelijk mee te bouwen en qua rijdersgewicht wel wat reserve.. Bij wat lichtere rijders zou de helft Revo kunnen worden (schijfremkant voorwiel, aandrijfkant achterwiel). Kun je nog wat extra gewicht besparen.
Wil je niet de rek in de spaken meer gelijk hebben, en dan zou ik de dunnere spaken op de plekken met lagere spaakspanning zetten?
Op denk ik verkeerd (ik pak altijd gewoon gelijke spaken dus....)
Klopt, ik verwoordde het verkeerd, De comp spaken komen dan aan de voorkant aan de schijfremkant, achter aan de aandrijfkant. Excuses voor de verwarring.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Lars TB schreef: vr 13 september 2019, 09:57
Bij zijdelingse belasting wordt maar 1 kant op trek belast, de andere kant wordt op druk belast. De vraag is wat er dan gebeurt? Komt de nippel los van de velgbodem? Of vervormt de spaak? En dan vervormt die platte spaak net wat makkelijker dan een ronde. De vraag is alleen of je dat merkt of dat je het kunt meten?

Een spaak die op druk wordt belast knikt en gaat bij op spanning komen kapot en/of de nippel draait los. De spaak gaat alleen iets minder op trek worden belast. Daarom moet juist die trekspanning zo lekker hoog. In een goed wiel staan de spaken altijd onder trekspanning. Alleen varieert deze bij belasting, maar blijft positief.

Het maakt ook niets uit voor de treksterkte of stijfheid of een spaak rond of plat is. Als het doorsnede oppervlak maar gelijk is. Je kunt bij platte spaken misschien wel wat restspanning krijgen door platdrukken. Maar voor hetzelfde trekken ze ze in platte vorm en dan zijn ze even sterk. Weet ik niet.
Plaats reactie