Spaken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Volgende week woensdag ga ik voor het eerst wielen spaken. Waarschijnlijk kijk ik vooral mee en leer er van. De professional zal waarschijnlijk het meest doen. Maar je weet nooit, het idee is dat ik het straks zelf kan. Ik heb er zin in!

De velgen zijn van santa cruz, 29 inch, 27mm binnen breedte, carbon. Naven onyx vesper. 28 Spaakgaten. Ik ga de wielen gebruiken op mijn SC Tallboy 3.

Vandaag kreeg ik vast de vraag welke spaken ik wil. Maar daar heb ik nog nooit over nagedacht. Geen idee. Dus daar wil ik graag advies over. De professional noemde DT Swiss Aero spaken als mooie optie. Maar zou nog even uitzoeken wat de beste keuze is.

Heeft een van jullie een duidelijke mening, onderbouwd of vanuit de onderbuik? Budget is gezien de reeds gedane investering in naven en velgen niet relevant.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik zie dat DT Swiss zelf voor hun topwielen aero comp kiest voor achter. En voor aero light.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

'mooie optie' is een mooie omschrijving want buiten de looks zie ik geen materiaalkundige reden waarom je dure aero spaken kiezen op een MTB zou gebruiken. Eigenlijk volstaan simpele butted spaken zoals DT Swis Comp of Sapim Race. Ik heb ook al Sapim D-Light spaken gebruikt die wat lichter zijn, maar toch sterk genoeg voor MTB gebruik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aero spaken zijn op een mtb idd niet nodig, en extra duur.
DT Comp voor de stijle spaken en Revo voor de flauwe spaken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zou toch echt voor dt aero of sapin x rays gaan. Ik heb in al die jaren nu voor zowel race als mtb al gauw een setje of 20 allemaal met xrays. Als je een heavy user bent zou je de sapin sprint kunnen pakken.

Het spaakt stukken makkelijker en als je het wilt leren zie je precies wat je doet met een platte spaak.
De wielbouwers geven meestal ook de voorkeur aan plat, het is volgens hun ook sterker, daar kan ik zelf niet echt een reden voor bedenken, gezien het gewoon de normale spaken zijn waar letterlijk een blok op valt.

Laatst een setje 9th wave bourne met sapin d lights, die braken echt als een malle, nu was dat ook niet goed gespaakt fabriek af, zeg maar gewoon slecht. Andless heeft ze opnieuw opgepakt en zei meteen waarom zou je rond nemen. Tenzij je 10 euro per wiel wilt besparen, als je het laat doen. Spaak je zelf is het meer per wiel, zal je richting de 20 euro gaan.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Geen ervaring met aero spaken, maar had begrepen dat het juist lastiger was met spaken... Heb mijn set zelf gespaakte met d-light, licht en sterk genoeg voor mijn (xc) gebruik. 1200km verder nog kaarsrecht en perfect op spanning. Ook na de Ardennen en de RdhF
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aerospaken snijden wel beter door de modder :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

De Dtswiss Aero comp is een plat gewalste competition lijkt het. Dan schiet je er kwa stijfheid niets mee op, alleen de looks. Een goede wielenbouwer ontstressed de spaken waardoor het voordeel van die platte spaak ook daarin wegvalt. Een koudvervormde spaak kan in dat vervormde deel sterker zijn maar daar gaat een spaak zelden stuk.

Ik zou gewoon competitions 2.0-1.8 kiezen.
Laatst gewijzigd door baron062 op wo 11 september 2019, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Hmm, interessant om te lezen en goed om te weten.

Is er nog een duidelijk verschil tussen DT en Sapim?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ligt eraan aan wie je het vraagt :D (tstm is geen fan van sapim)
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

In theorie gebruiken Sapim en DT hetzelfde basismateriaal van Sandvik (zover ik te horen kreeg). Het verschil zou dus nog kunnen komen uit de wijze van bewerken, maar zal dan bij vergelijkbare dikte nihil zijn.

Ik denk dat je met 2.0-1.8 dubbel butted ronde spaken al een perfect wiel gaat krijgen. Vraag is dan of je voor een paar euro meer nog lichter of platte spaken wilt.

En dan nog eenzelfde discussie over de te gebruiken nippels.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Persoonlijk vind ik platte spaken ook niet gemakkelijker om te spaken. Je moet ze voortdurend vasthouden met een tooltje. Op ronde spaken kan je gewoon vlaggetjes kleven en zo telkens compenseren voor de torsie. Regelmatig ontstressen doe je toch sowieso tijdens het spaken.. (enfin, ik toch).
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Cube-Elite schreef: wo 11 september 2019, 16:33 ndless heeft ze opnieuw opgepakt en zei meteen waarom zou je rond nemen. Tenzij je 10 euro per wiel wilt besparen, als je het laat doen. Spaak je zelf is het meer per wiel, zal je richting de 20 euro gaan.
Dan kan hij heel goedkoop aan aero spaken komen of hij rekent veel te veel voor ronde. Een ronde comp spaak kost zo'n 90 cent, een aero al snel 2,50 - 3 euro per stuk. Bij 64 spaken is dat 57 euro voor ronde, en 160 - 190 euro per wielset.

Ik bouw ook zelf wielen, en zie geen voordelen van platte spaken, of het moet veel minder luchtweerstand zijn op lange rechte stukken :winkie: . Bouwen heeft iets meer aandacht nodig om ze precies haaks op de velg te krijgen, maar daar krijg je snel handigheid in.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Jan the Man schreef: do 12 september 2019, 10:25
Cube-Elite schreef: wo 11 september 2019, 16:33 ndless heeft ze opnieuw opgepakt en zei meteen waarom zou je rond nemen. Tenzij je 10 euro per wiel wilt besparen, als je het laat doen. Spaak je zelf is het meer per wiel, zal je richting de 20 euro gaan.
Dan kan hij heel goedkoop aan aero spaken komen of hij rekent veel te veel voor ronde. Een ronde comp spaak kost zo'n 90 cent, een aero al snel 2,50 - 3 euro per stuk. Bij 64 spaken is dat 57 euro voor ronde, en 160 - 190 euro per wielset.

Ik bouw ook zelf wielen, en zie geen voordelen van platte spaken, of het moet veel minder luchtweerstand zijn op lange rechte stukken :winkie: . Bouwen heeft iets meer aandacht nodig om ze precies haaks op de velg te krijgen, maar daar krijg je snel handigheid in.

Ciao
Jan
ik had ook zo'n verschil in mijn hoofd, maar geen zin om de prijzen op te zoeken... ik vond alle onderdelen inc de ronde spaken al duur genoeg + de (aangenomen) extra complexiteit bij het spaken van mijn 1e set, heeft mij doen besluiten om voor lichte ronde spaken te gaan. Wilde wel graag een licht setje, vandaar de d-light met alu nippels (beetje zonde om bij carbon velgen zwaarder spul te gebruiken vind ik persoonlijk)

d-light zit mooi tussen DT comp en comp race in met 1.65mm in het midden, verder kon ik lastig de comp race vinden per stuk, alleen in grote dozen van .., beetje lastig als je voor 1 set 4 maten nodig hebt
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Prulleman schreef: do 12 september 2019, 10:56 d-light zit mooi tussen DT comp en comp race in met 1.65mm in het midden, verder kon ik lastig de comp race vinden per stuk, alleen in grote dozen van .., beetje lastig als je voor 1 set 4 maten nodig hebt
Klopt, de spaken welke ik gebruik laat ik afhangen van de fietser zijn gewicht en inzetgebied/rijstijl. De DT comp is een alleskunner, niet te zwaar, makkelijk mee te bouwen en qua rijdersgewicht wel wat reserve.. Bij wat lichtere rijders zou de helft Revo kunnen worden (schijfremkant voorwiel, aandrijfkant achterwiel). Kun je nog wat extra gewicht besparen.

De DT spaken waren vroeger leverbaar per 72, nu per 100.......als je niet heel veel wielen bouwt is dat wel een dingetje, Zeker als je, zoals jij, 4 maten nodig hebt. Ik ga binnenkort weer een set met carbon wielen met DT240 naven voor een jeugd wedstrijdrijder bouwen, en daar heb ik ook 3 verschillende maten voor nodig.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie