"Clipless flat pedals": beste van 2 werelden of 2x net nix?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dit soort pedalen:
Afbeelding
(Time, want ik rij al met Time)

Is het wat, of juist 2x niks? Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van Time ATAC pedalen. Ik heb nu de XC versie (XC8 uit mijn hoofd), met XC schoenen. Ingeklikt perfect, maar ik zou om 2 redenen toch "Clipless flat pedals" willen overwegen (icm met een Five Ten Kestrel, dus met schoenplaatjes, of vergelijkbare schoen):

- De mogelijkheid hebben om ook niet ingeklikt te kunnen rijden, bijvoorbeeld voor het oefenen van manuals, of het rijden van, voor mij technisch tricky stukken in het hooggebergte waar ik snel een voetje los wil kunnen doen
- In die bergen makkelijker stukken te lopen als ik toch "choke" op die trickie stukkies :oops:

Gaan dit soort pedalen me hierbij helpen, of kan ik het toch beter bij mijn XC pedalen houden (en evt wisselen naar flats voor bijzondere situaties)
Laatst gewijzigd door 38x10 op do 19 september 2019, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

38x10 schreef: do 19 september 2019, 12:55 Dit soort pedalen:
Afbeelding
of kan ik het toch beter bij mijn XC pedalen houden (en evt wisselen naar flats voor bijzondere situaties)
Flat pedals geven veel meer grip dan die 4 kleine pinnetjes op deze pedalen. Volgens mij zijn dit soort pedalen helemaal niet bedoeld om niet ingeklikt mee te fietsen, maar voor nood kan het (ff gauw van A naar B op normale schoenen). Voor het gebergte zou ik dit ten zeerste afraden en gewoon ingeklikt fietsen of een fatsoenlijk platform pedaal kopen die daarvoor bedoeld is.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk: De bedoeling zou zijn erop te fietsen met flat pedal schoenen die een uitsparing voor schoenplaatjes hebben. Die zou ik (denk ik?) dan in bepaalde situaties ook op het pedaal kunnen zetten zonder in te klikken
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat werkt niet, ze zijn bedoeld voor meer controle. Niet om niet in te klikken. Het mechanisme zit dan in de weg
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

38x10 schreef: do 19 september 2019, 13:08 Sorry, ik was niet helemaal duidelijk: De bedoeling zou zijn erop te fietsen met flat pedal schoenen die een uitsparing voor schoenplaatjes hebben. Die zou ik (denk ik?) dan in bepaalde situaties ook op het pedaal kunnen zetten zonder in te klikken
Dat gaat inderdaad helemaal niet werken. Hoe wil je er voor zorgen dat je dan niet inklikt? En als dat al lukt zit dat mechanisme inderdaad zoals Makkelijk zegt in de weg en heb je dus nog minder grip.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik rijd sinds een poosje ingeklikt op mijn endurofiets en ben wel enthousiast.
Het gemak van je voeten altijd op dezelfde plek is voor mij echt een voordeel.
Maar goed, daar gaat het hier niet over.

Ik heb een setje Crankbrothers Mallet E's, vergelijkbaar met het pedaal de TS hierboven post qua beoogd gebruik denk ik.
Niet ingeklikt rijden is wellicht beter dan bij klikpedalen zonder kooi/pinnen, maar verre van ideaal. Dit gebruik je enkel in uiterste nood, wanneer het je niet is gelukt om in te klikken voor een bepaalde feature op de trail.
Qua lopen op de trail zie ik het verband niet direct. Dat ligt meer aan je schoenen dan aan je pedalen denk ik? Ja pedalen als deze werken wel beter met een schoen welke een wat vlakkere zool heeft, zodat de pinnen ook daadwerkelijk de zool raken en niet zweven tussen wat noppen in.

Ik heb trouwens voor de Mallets gekozen omdat die het mogelijk maken om het schoen-pedaal contact goed af te stellen. Mijn schoenzool raakt goed de kunststof bumpers en de pinnen op het pedaal wat een stabiel en vertrouwd gevoel geeft na een aantal jaar op flat pedals. Voor mij voelden Shimano SPD's veel te wiebelig en boden ze niet genoeg float om te kunnen rijden zoals ik wil (klikken te snel uit, ja ook met de normale cleats).
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Kabookie schreef: do 19 september 2019, 14:07 (...)
Qua lopen op de trail zie ik het verband niet direct. Dat ligt meer aan je schoenen dan aan je pedalen denk ik? Ja pedalen als deze werken wel beter met een schoen welke een wat vlakkere zool heeft, zodat de pinnen ook daadwerkelijk de zool raken en niet zweven tussen wat noppen in.
(...)
Je kunt met "Five Ten achtige" schoenen (met plaatjes) natuurlijk ook in XC pedalen klikken. Ik heb alleen het idee dat deze schoenen een minder stijve zool hebben dan bijvoorbeeld de Sidi's die ik nu heb (en dus minder lekker fietsen op een standaard XC pedaal), en dat een kooi daar dan tijdens fietsen weer voor compenseert. Maar misschien is dat wel onzin.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Bij veel pedaal/schoen-combinaties raak je de kooi niet of maar deels.
Mooi informatief stukje: https://enduro-mtb.com/en/best-clipless-mtb-pedals/

Als je niet ingeklikt wilt rijden op spannendere ritten zoals in het hooggebergte, is het dan geen idee om voor die ritten flatpedals te monteren? Sowieso goed om daarmee je skills te ontwikkelen. Dan merk je ineens hoeveel voordeel ingeklikt rijden kan hebben. Een trapje opfietsen bijvoorbeeld, is ingeklikt toch een stuk makkelijker dan op flats.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hmm, ik vond het in het hooggebergte in 95% van de gevallen juist prettig om ingeklikt te rijden, vooral op worteltapijt-achtige-hobbelstukken. Op 1 afdaling had ik liever met flats gereden; vooral ook omdat de steilheid (steil!) en de ondergrond (rots! drops! switchbacks! :-) ) me te ver uit mijn comfortzone brachten (wat ertoe leidde dat ik dan maar ging lopen). Maar ik begrijp uit de reacties hierboven en uit de link naar het artikel dat de clipless enduro pedalen niet per se de oplossing hiervoor zijn.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Magped Enduro pedalen. Vast met 15 kilo magneet kracht.
Staan op de voorpagina's een paar reviews van op.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik rij in het buitenland eigenlijk altijd met flats zonder spd en ben nog nooit van mijn pedalen geschoten, ongeacht de hoeveelheid rotsen, wortels of remkuilen. Als je zo makkelijk van flats afschiet klopt er of iets niet aan je rijtechniek, of je hebt niet de goede flats. Maar een setje Saints met de pinnetjes op hun langste stand geeft bakken met grip. Mits uiteraard ook met een goede schoen gereden, iets van 5.10 ofzo.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: do 19 september 2019, 15:36 Ik rij in het buitenland eigenlijk altijd met flats zonder spd en ben nog nooit van mijn pedalen geschoten, ongeacht de hoeveelheid rotsen, wortels of remkuilen. Als je zo makkelijk van flats afschiet klopt er of iets niet aan je rijtechniek, of je hebt niet de goede flats. Maar een setje Saints met de pinnetjes op hun langste stand geeft bakken met grip. Mits uiteraard ook met een goede schoen gereden, iets van 5.10 ofzo.
Het heeft een reden dat 98% vd Downhill en Enduro pro's met SPD rijden ..... en dat is niet een gebrek aan skills ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zat al te wachten tot je dit ging zeggen :roll:

Neemt niet weg dat je op flats echt niet bang hoeft te zijn om zomaar los te komen én je hebt als non pro het voordeel dat je wat makkelijker op en af kan stappen, iets waar TS baat bij lijkt te hebben, júist bij wat minder skills....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

We zijn ook allemaal pro's die voor de beste tijd willen gaan he...
De meeste hier willen gewoon een leuke tijd hebben tijdens het technisch rijden. En dan het liefste zonder op je muil te gaan.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

yo-eddy schreef: do 19 september 2019, 15:58
suravida schreef: do 19 september 2019, 15:36 Ik rij in het buitenland eigenlijk altijd met flats zonder spd en ben nog nooit van mijn pedalen geschoten, ongeacht de hoeveelheid rotsen, wortels of remkuilen. Als je zo makkelijk van flats afschiet klopt er of iets niet aan je rijtechniek, of je hebt niet de goede flats. Maar een setje Saints met de pinnetjes op hun langste stand geeft bakken met grip. Mits uiteraard ook met een goede schoen gereden, iets van 5.10 ofzo.
Het heeft een reden dat 98% vd Downhill en Enduro pro's met SPD rijden ..... en dat is niet een gebrek aan skills ;)
Die schieten nog steeds uit de pedalen. Ik denk zelfs wel iets vaker, omdat de SPD rijdende pro's het ook wel gebruiken om wat losser op de fiets te zitten.. volgens mij rijden ze voornamelijk SPD vanwege het vermogen om eerder uit de bochten en de gnar weg te accelereren wanneer er bijgetrapt kan worden. Bij Hardline reden de meesten weer op flats, en dat waren flink heftige rockgardens.

Ik zou gewoon lekker een setje flats erbij aanschaffen!
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie