"Clipless flat pedals": beste van 2 werelden of 2x net nix?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nieuwe spullen kopen voor de fiets is natuurlijk altijd een goed plan :-q :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Thats the spirit!

Overigens vorige week in Livigno ook de overgrote meerderheid op flats in het bikepark. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bij onze harde kern rijdt ook 2/3 op flats, ik switch zelf ook geregeld maar merk dat ik in buitenland erg neig naar SPD. Dat kan er mee te maken hebben dat ik HT rijd en graag mijn achterkant wat "lichter" houd. Bij extreem hobbelige secties wil ik juist niet extra op mijn achterkant duwen om grip op de pedalen te houden.
Beetje springen en Trials is dan weer fijner met flats ....

Wat het vertrouwen betreft, denkt TS echt dat hij met flats meer gaat durven? In dat geval snel flats eronder en de grenzen op gaan zoeken/verplaatsen :-q

antwoord op initiële vraag, clipless flat pedals zijn gewoon clipless pedals met wat meer marge om controle te houden als je er per ongeluk uit klikt :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 19 september 2019, 18:23 ...
antwoord op initiële vraag, clipless flat pedals zijn gewoon clipless pedals met wat meer marge om controle te houden als je er per ongeluk uit klikt :-q
Of als je nog niet bent ingeklikt.
Soms moet je wegrijden in een lastige situatie. Dan is het onhandig als je een groot deel van je aandacht bij het inklikken nodig hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ok, de voordelen zijn dus niet zo groot als ik hoopte. Zijn er ook nadelen aan dit soort pedalen (t.o.v. de standaard clipless xc pedalen)?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iets meer gewicht?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb de Time Atac MX pedalen. Met een kleiner platform dan op de foto.
Vind ze prettig. Heb ook de XC versie op mijn andere mtb. Bevalt ook goed.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: do 19 september 2019, 16:53
yo-eddy schreef: do 19 september 2019, 15:58

Het heeft een reden dat 98% vd Downhill en Enduro pro's met SPD rijden ..... en dat is niet een gebrek aan skills ;)
Die schieten nog steeds uit de pedalen. Ik denk zelfs wel iets vaker, omdat de SPD rijdende pro's het ook wel gebruiken om wat losser op de fiets te zitten.. volgens mij rijden ze voornamelijk SPD vanwege het vermogen om eerder uit de bochten en de gnar weg te accelereren wanneer er bijgetrapt kan worden. Bij Hardline reden de meesten weer op flats, en dat waren flink heftige rockgardens.
Ik tel 7x klik en 5x flat... .
https://www.pinkbike.com/news/twelve-bi ... -2019.html

En je hebt gezien wat sommigen uithaalden bij Hardline? Bij stunten pak je flats, klaar.


Je hebt meer controle als je vast zit aan je fiets. Maar wil je liever sneller afstappen omdat je minder vertrouwen hebt of de techniek niet hebt, dan bieden flats eventueel een voordeel.


Maar die klik-dingen met extra kooi helpen iets met sneller inklikken (net als de meeste pro's ben ik daarvoor op de DH-bike ook de Crank Brothers DH pedalen gaan gebruiken, klikken 95% van de tijd in 1 keer in, ook in gnarly situaties, Shimano's mis ik in misschien wel 50% van die heel tricky situaties de eerste keer het pedaal. Met gewoon rijden zelden problemen met inklikken.)
Echt lekker staan die dingen echter niet, omdat je op het inklikdeel staat en je alsnog niet heel veel grip hebt. En het is ingeklikt wel lekker dat je altijd op dezelfde plek staat. In dat opzicht heb ik met flats meer ruzie, omdat je je voet in een technische passage ook niet even 'juist' op het pedaal zet als je er half scheef op bent gaan staan en de pinnen je verhinderen je voet te verschuiven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

38x10 schreef: do 19 september 2019, 12:55 Dit soort pedalen:
Afbeelding
(Time, want ik rij al met Time)

Is het wat, of juist 2x niks? Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van Time ATAC pedalen. Ik heb nu de XC versie (XC8 uit mijn hoofd), met XC schoenen. Ingeklikt perfect, maar ik zou om 2 redenen toch "Clipless flat pedals" willen overwegen (icm met een Five Ten Kestrel, dus met schoenplaatjes, of vergelijkbare schoen):

- De mogelijkheid hebben om ook niet ingeklikt te kunnen rijden, bijvoorbeeld voor het oefenen van manuals, of het rijden van, voor mij technisch tricky stukken in het hooggebergte waar ik snel een voetje los wil kunnen doen
- In die bergen makkelijker stukken te lopen als ik toch "choke" op die trickie stukkies :oops:

Gaan dit soort pedalen me hierbij helpen, of kan ik het toch beter bij mijn XC pedalen houden (en evt wisselen naar flats voor bijzondere situaties)
Even terug naar het begin.
Wat jij ervan verwacht is niet realistisch, rijden met schoenen zonder plaatjes is niet wat jij er van verwacht.
Maar ingeklikt rijden (of eigenlijk inklikken) gaat beter met deze dan met hun XC broertjes.
Zelf gebruik ik al jaren de Trail SPD's van Shimano.
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... ls-review/
Iets minder heftig dan deze Times, maar het idee is hetzelfde en ik ben er blij mee.
Voor jou is de keuze voor Time voor de hand liggend, voor mij was de keuze voor SPD logisch, omdat ik de XC versie al jaren naar tevredenheid gebruikte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 19 september 2019, 19:39
yo-eddy schreef: do 19 september 2019, 18:23 ...
antwoord op initiële vraag, clipless flat pedals zijn gewoon clipless pedals met wat meer marge om controle te houden als je er per ongeluk uit klikt :-q
Of als je nog niet bent ingeklikt.
Soms moet je wegrijden in een lastige situatie. Dan is het onhandig als je een groot deel van je aandacht bij het inklikken nodig hebt.
Wellicht op race schoenen, maar op mtb schoenen kun je niet ingeklikt prima even trappen tot het wel lukt in te klikken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 20 september 2019, 07:50
ThaSingleTrackMastah schreef: do 19 september 2019, 19:39 Of als je nog niet bent ingeklikt.
Soms moet je wegrijden in een lastige situatie. Dan is het onhandig als je een groot deel van je aandacht bij het inklikken nodig hebt.
Wellicht op race schoenen, maar op mtb schoenen kun je niet ingeklikt prima even trappen tot het wel lukt in te klikken.
Zullen we samen eens een stukje gaan fietsen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 20 september 2019, 08:42
Mad Wally schreef: vr 20 september 2019, 07:50

Wellicht op race schoenen, maar op mtb schoenen kun je niet ingeklikt prima even trappen tot het wel lukt in te klikken.
Zullen we samen eens een stukje gaan fietsen?
Zeg ik wat raars dan?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

^Dat. Of TSTM heeft gewoon zin om een stukje met je te gaan fietsen :wink:
yo-eddy schreef: do 19 september 2019, 18:23 (...)
Wat het vertrouwen betreft, denkt TS echt dat hij met flats meer gaat durven? In dat geval snel flats eronder en de grenzen op gaan zoeken/verplaatsen :-q

antwoord op initiële vraag, clipless flat pedals zijn gewoon clipless pedals met wat meer marge om controle te houden als je er per ongeluk uit klikt :-q
...In sommige situaties misschien juist minder durven. Al heeft dat meer met mijn beperkte skillset dan met pedalen te maken vrees ik :oops: :D

Ze zien er in ieder geval wel een stuk vetter uit dan de XC versie (geldt ook voor de schoenen). Ook heul belangrijk natuurlijk :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: vr 20 september 2019, 18:59 Ze zien er in ieder geval wel een stuk vetter uit dan de XC versie (geldt ook voor de schoenen). Ook heul belangrijk natuurlijk :winkie:
:-q

Besteld neem ik aan? :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Alles op zijn tijd. Eerst een rem-upgrade

denk ik


:D
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie