aluminium frame

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 20 september 2019, 07:46 Stel je hebt 3000 euro te besteden, je kunt kiezen uit twee fietsen:
- Een hoger segment met alu frame lichte wielen en top afgemonteerd -of-
- Een lager segment met carbon frame, zwaardere wielen en minder afgemonteerd

Wat is het verschil in gewicht?
Wat fietst lichter?
Wat presteert beter?
appels en peren, maar zou zomaar even zwaar kunnen zijn, vermoedelijk fietst (voelt) de fiets met de beste/lichte wielen het fijnst, prestaties afhankelijk van hoe en waar je rijdt, maar waarschijnlijk presteert de alu beter.

Maar grootste argumenten voor carbon zijn:
- die zware wielen zijn makkelijker te upgraden dan je frame
- die groepset raakt een x versleten, mooi moment om te upgraden
dan heb je zomaar een top fiets zonder in 1 keer te investeren

je kan uiteindelijk de alu ook upgraden naar carbon, maar dan gebeurt gewoon minder snel.. ik heb hezelfde pad bewandeld en het geluk gehad dat mijn alu frame kapot ging en nu een "gratis" upgrade naar carbon heb gehad :D

verder als alu buiten de garantie kapot gaat is het afgeschreven, carbon kan vaak netjes gerepareerd worden. Verder weet ik niet wat robuuster is, maar aangezien ik mijn alu hardtail al heb gesloopt zet ik op dit moment in op carbon.


over de fiets van 1300 euro met 12 speed xt.. zullen wel goedkopere remmen zijn, prut vork en instap alu frame, dus deze enkel kopen omdat er een xt 12 speed groep op zit.. zou ik niet doen, kan je beter een xt 12 speed setje kopen voor je bestaande fiets, of als dit toch echt een goede deal is, koop je de fiets, wissel je onderdelen uit en verkoop je de fiets weer, op die manier maak je handig gebruik van de bulk inkoop voordelen van sensa op shimano onderdelen
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 13:20 je kan uiteindelijk de alu ook upgraden naar carbon, maar dan gebeurt gewoon minder snel.. ik heb hezelfde pad bewandeld en het geluk gehad dat mijn alu frame kapot ging en nu een "gratis" upgrade naar carbon heb gehad :D
En, merk je verschil tijdens het rijden?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

nielsvk schreef: vr 20 september 2019, 16:17
Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 13:20 je kan uiteindelijk de alu ook upgraden naar carbon, maar dan gebeurt gewoon minder snel.. ik heb hezelfde pad bewandeld en het geluk gehad dat mijn alu frame kapot ging en nu een "gratis" upgrade naar carbon heb gehad :D
En, merk je verschil tijdens het rijden?
minimaal, verschil tussen de oude (21mm alu rims, zwaardere banden) tegenover 26,5mm lichtere velgen met lichtere banden met beter rubber was groter. Ik denk dat ik in een blinde test wel de wielen uit elkaar zou kunnen halen, maar niet de frames. Nu was het ook geen low end frame, Cannondale staat wel bekend om high end alu, vooral bij racefietsen in de CAAD serie, maar de hardtail MTB's gebruiken dezelfde technieken in de alu versies. speciale constructie voor de seatstays voor wat meer compliance etc.

(voor de volledigheid, de wielset all-in met nieuwe banden, rotors en cassette was 890 gram lichter, het frame heb ik helaas niet kunnen wegen, maar geschat op basis van een ongeveer totaal verschil, 300-500 gram)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies wat al gezegd wordt, het frame is het lastigste onderdeel om up te graden (mooi Nederlands).
Zelf 7 alu frames binnen de garantie gescheurd.
Beide fietsen aan het eind vd garantie periode verkocht als frame. De ene voor een fles whisky, de andere voor peanuts.
1 carbon frame buiten de garantie gescheurd, maar dat kon vrij goedkoop gerepareerd worden. Is alweer een paar jaar geleden, dus ik durf te stellen dat de scheur score 7:1 is in het voordeel van carbon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie