appels en peren, maar zou zomaar even zwaar kunnen zijn, vermoedelijk fietst (voelt) de fiets met de beste/lichte wielen het fijnst, prestaties afhankelijk van hoe en waar je rijdt, maar waarschijnlijk presteert de alu beter.Mad Wally schreef: ↑vr 20 september 2019, 07:46 Stel je hebt 3000 euro te besteden, je kunt kiezen uit twee fietsen:
- Een hoger segment met alu frame lichte wielen en top afgemonteerd -of-
- Een lager segment met carbon frame, zwaardere wielen en minder afgemonteerd
Wat is het verschil in gewicht?
Wat fietst lichter?
Wat presteert beter?
Maar grootste argumenten voor carbon zijn:
- die zware wielen zijn makkelijker te upgraden dan je frame
- die groepset raakt een x versleten, mooi moment om te upgraden
dan heb je zomaar een top fiets zonder in 1 keer te investeren
je kan uiteindelijk de alu ook upgraden naar carbon, maar dan gebeurt gewoon minder snel.. ik heb hezelfde pad bewandeld en het geluk gehad dat mijn alu frame kapot ging en nu een "gratis" upgrade naar carbon heb gehad
verder als alu buiten de garantie kapot gaat is het afgeschreven, carbon kan vaak netjes gerepareerd worden. Verder weet ik niet wat robuuster is, maar aangezien ik mijn alu hardtail al heb gesloopt zet ik op dit moment in op carbon.
over de fiets van 1300 euro met 12 speed xt.. zullen wel goedkopere remmen zijn, prut vork en instap alu frame, dus deze enkel kopen omdat er een xt 12 speed groep op zit.. zou ik niet doen, kan je beter een xt 12 speed setje kopen voor je bestaande fiets, of als dit toch echt een goede deal is, koop je de fiets, wissel je onderdelen uit en verkoop je de fiets weer, op die manier maak je handig gebruik van de bulk inkoop voordelen van sensa op shimano onderdelen