Velgen, spaken en de rest..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lochnes schreef: ma 28 oktober 2019, 23:42 chinese vrienden spaakspanningmeter 10 euro. https://m.nl.aliexpress.com/item/400008 ... lsrc=aw.ds
Zelfs die is zonde van je geld.


Regelmatig mee zitten spelen, met die van Park Tools dan, maar 1 en dezelfde spaak kan tot meer dan 10% verschil geven bij verschillende metingen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Binnenkort wil ik ook maar weer eens een nieuwe wielsetje knopen.
Heb tot nu toe bijna alleen maar de 'gewone' DT Swiss messing nippels gebruikt, deze dus:
Afbeelding

Laatst een keer andere naven in een gebruikte wielset geknoopt, daar zaten dubble square nippels in, deze:
Afbeelding
Vierkant nippelspanner daarvoor aangeschaft. Beviel best eigenlijk.
Ik twijfel nu of ik voor de nieuwe set gewone of die double square nippels aan zal schaffen.
Zijn er speciale voor- of nadelen van beide soorten, of is het meer een kwestie van persoonlijke voorkeur?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voordeel van die laatste is dat je ze via de velg kan aandraaien en dat je dus de nippel niet 'rond' draait. En je kunt wat harder doordraaien met die sleutel er bovenop. Of je dat wilt is een tweede... .


Maar ze passen weer niet in lage velgen als Notubes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een dop hebt voor een schroefmachientje, dan zijn die 2e wel handig. Ook makkelijker in een holle velg op de spaak te plaatsen, de nippel valt niet zo snel in de holle ruimte vd velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een dop hebt voor een schroefmachientje, dan zijn die 2e wel handig. Ook makkelijker in een holle velg op de spaak te plaatsen, de nippel valt niet zo snel in de holle ruimte vd velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Duidelijk, ik heb geen lage velgen.
En een nippel uit een velg verwijderen heeft veel weg van dit soort spelletjes;
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Jan Willem schreef: do 5 december 2019, 10:39 Duidelijk, ik heb geen lage velgen.
En een nippel uit een velg verwijderen heeft veel weg van dit soort spelletjes;
DT Swiss heeft ook DT squorx Pro Head nippels.Dat is hetzelfde uiteinde als een torx bitje. Ik heb een houtschroef 5x50 de kop afgeslepen en dat past op de nippel. Kop is afgeslepen omdat de diameter te groot is om door het buitenste spaakgat te passen.
Is in ieder geval handig om de nippel op de spaak te zetten en een stukje erop te draaien.
Afbeelding
"This species has amused itself to death"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Met die squorx nippels moet je inderdaad wel een aangepaste tool hebben. Ik vind ze verschikkelijk om met te werken. Wanneer je met een klassieke spakensleutel werkt, dan schieten ze zo door en daarna zijn ze onbruikbaar. Uit frustratie onlangs toch maar overstag gegaan en de specifieke sleutel van €15 gekocht. I know, knutselen kan ook..
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat van die schroef ombouwen tot tooltje is anders wel helemaal mijn stijl, daar houd ik wel van :-q
Voor die double square nipples heb ik al een tooltje liggen, dus die squorx nippels hebben voor mij geen toegevoegde waarde.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

matthiav schreef: do 5 december 2019, 16:38 Met die squorx nippels moet je inderdaad wel een aangepaste tool hebben. Ik vind ze verschikkelijk om met te werken. Wanneer je met een klassieke spakensleutel werkt, dan schieten ze zo door en daarna zijn ze onbruikbaar. Uit frustratie onlangs toch maar overstag gegaan en de specifieke sleutel van €15 gekocht. I know, knutselen kan ook..
Je kan ze het eerste stukje met die omgekeerde schroef doen en de rest doe je gewoon met een normale spaaksleutel. Als het een het niet meer doet kan het nog op de andere manier maar zover hoeft het helemaal niet te komen.
En die schroef heb ik weer een stukje hout op gezet om beter houvast te hebben.
"This species has amused itself to death"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Of gewoon een binnen torx dop/bitje ;)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

RuudRuud schreef: vr 6 december 2019, 16:44 Of gewoon een binnen torx dop/bitje ;)
Nog beter maar als je die niet in huis hebt. :tong
"This species has amused itself to death"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

kan niet meer schreef: do 5 december 2019, 18:23
matthiav schreef: do 5 december 2019, 16:38 Met die squorx nippels moet je inderdaad wel een aangepaste tool hebben. Ik vind ze verschikkelijk om met te werken. Wanneer je met een klassieke spakensleutel werkt, dan schieten ze zo door en daarna zijn ze onbruikbaar. Uit frustratie onlangs toch maar overstag gegaan en de specifieke sleutel van €15 gekocht. I know, knutselen kan ook..
Je kan ze het eerste stukje met die omgekeerde schroef doen en de rest doe je gewoon met een normale spaaksleutel. Als het een het niet meer doet kan het nog op de andere manier maar zover hoeft het helemaal niet te komen.
En die schroef heb ik weer een stukje hout op gezet om beter houvast te hebben.
Voor een nieuwe wielset gaat dit nog. Ik heb een handgespaakt setje op de mtb. Bij eerste montage lukte dit met een gewone spaaksleutel. Afgelopen zomer velg kapot gereden en dus een nieuwe velg gestoken. Met nippels die al 1.5j oud zijn was het huilen met de pet op. Eens er echt weerstand opzit, schiet je zo door.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dan gebruik je toch gewoon nieuwe nippels zeker?? :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dennisvdb schreef: ma 9 december 2019, 19:17 Dan gebruik je toch gewoon nieuwe nippels zeker?? :~
Ja, ook mijn idee, zeker bij alu nippels.
(Meteen een goed moment om messing te gebruiken)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie