Velgen, spaken en de rest..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zal we weer het zoveelste topic zijn maar :

Er komt een ander wielsetje voor de YT Jeffsy AL 2 Comp .Er zit nu een setje "pain in the ass , tubeless" DT swiss Spline M1900 wielen in , waarvan ik de ratchet al 2x heb moet vervangen , zacht aluminium e.d .
De maat is 29", FW 15x100 Thru Axle, RW 12x148 Thru Axle, dus zullen de hubs ook deze maat moeten hebben.
De berijdster is rond de 75KG , en wil af en toe een bikepark bezoeken . Er wordt hoofdzakelijk lekker cross country gereden en geen drops of wheelies :-D mee gedaan .

Wat wil ik ?(meer zij) :

Ik heb nog nooit een setje wielen gespaakt, dus dit wordt een mooie uitdaging om het en keer te gaan proberen .
Tubeless moet tot de mogelijkheid behoren , zonder ingewikkelde methode's . Dus eigelijk gewoon vanaf begin af aan tubeless .
Er wordt gereden met Vittoria 2,3 banden , dus die moeten lekker passen .
Lichter dan de huidige set .
In ieder geval Carbon velgen .

Materiaal vragen zijn "

Welke interne maat velg zou goed genoeg zijn ?
Welke betrouwbare naven ?, heb al DT 240 en hope gezien
Welke spaken qua merk ?
En hoeveel spaken per wiel zou er minimaal nodig zijn ?
Welke basics , simpele tools zou er nodig zijn ?, spaak spanningsmeter lijkt me een vereiste .tips ?, merk ? leverancier?

Nu wil ik niet gelijk honderden euro's gaan spenderen , maar gaat meer om eens te kijken of het wat kan worden en ook om zodoende de ervaring op te doen .Nu wil ik geen discussie over welke velgen ik zoe moeten kopen , want dat weet ik al :die komen via Ali , ik heb al meerdere topics gelezen over een bepaalde leverancier , die meestal aan het eind van het jaar leuke discounts heeft , maar wellicht hebben de andere shops dat ook voor de spaken en naven :roll: :-D

De fiets van het onderwerp :

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen lijst :
-
-
-
-
-
-
-
-
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 3 november 2019, 11:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nu wil ik niet gelijk honderden euro's gaan spenderen
hmmm.. dat wordt wel lastig, ook velgen uit china (ali zou niet mijn eerste keuze zijn omdat er 10000 leveranciers achter zitten.. ik zou eerder gaan voor lightbicycle, nextie, eie, ... (zie chinees carbon topic), maar qua prijs kom je al snel boven de 500 euro...

Ik weet niet welke velgen je op het oog hebt, maar 130-250 euro per velg voor chinees carbon is redelijk normaal, laten we aan de onderkant gaan zitten:
+ 2x 130+ 60 shipping + 80 inklaring als je pech hebt, dus tussen de 300 en 400 voor de velgen.
+ Als je dat uitgeeft aan je velgen ga je er (naar mijn idee) geen simpel setje naven in zetten, dus je kan kiezen voor robuust, licht, betaalbaar,
- robuust: hope pro 4 (250 + euro als je goed zoekt)
- licht: DT 240 (350 + euro als je goed zoekt)
- beetje ertussen in DT 350 (190 euro)
- betaalbaar: novatec (chinees, 100 euro)
+ dan nog spaken en nippels, niet te lang over nadenken en DT comp kiezen, als je lichter wilt kan je de dunnere comp race (lastig verkrijgbaar per stuk) of iets anders zoeken, en messing nippels als je betrouwbaarheid over gewicht kiest, als gewicht belangrijk is alu nippels. Kosten, tussen de 60 en de 80 euro.

sommetje, als je onderin gaat zitten kom je al op 500 euro, met een beetje knappe naven op 6-700. als je pech hebt met de douane +100 en eventueel nog wat tools..(bok, dish stick, spaakspanner, spanningsmeter, ... 100-200 euro), hier wat over mijn zelf gespaakte set: viewtopic.php?f=14&t=136904
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

wat Prulleman zegt, carbon velgen = honderden euro's

Over de naven, Ik vind DT overpriced, en Chinees Novatec teveel hit en miss.
Hope biedt nog kleur opties, en heeft echt top onderdelen voorziening

Ik heb zelf een paar sets met naven uit Taiwan, van bijvoorbeeld Bitex.
Echt prima kwalitteit voor een prijs op Novatec niveau.

Ik neem ze af via Zoran mijn wielenman in Assen, die heeft nu ook eigen naven.
Hij kan direct met de fabrikanten zaken doen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 12:51
Nu wil ik niet gelijk honderden euro's gaan spenderen
hmmm.. dat wordt wel lastig
Ik zal het budget meer moeten oprekken ....
Behoeft geen top off the bill te zijn , maar moet ook wel een beetje duurzaam zijn , de velgen vanuit Ali lees ik over het algemeen positieve reacties over , Natuurlijk is het een gok met de douane kosten , maar dat calculeer in .

De naven zullen een beetje in het midden segment zijn , enig wat ik wel belangrijk vindt dat ze te servicen zijn , bv lagers vervangen ect .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: vr 20 september 2019, 14:33
Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 12:51
hmmm.. dat wordt wel lastig
Ik zal het budget meer moeten oprekken ....
Behoeft geen top off the bill te zijn , maar moet ook wel een beetje duurzaam zijn , de velgen vanuit Ali lees ik over het algemeen positieve reacties over , Natuurlijk is het een gok met de douane kosten , maar dat calculeer in .

De naven zullen een beetje in het midden segment zijn , enig wat ik wel belangrijk vindt dat ze te servicen zijn , bv lagers vervangen ect .
(even een aanname dat je met Ali ook echt AliExpress bedoelt, en niet gewoon "uit China")
Jij gelooft dat alles op Ali met 4,8 en 4,9 sterren dat ook echt verdient ? welke velgen heb je op het oog?
Maar zolang je het baseert op tips van ongesponserde mensen via forums e.d. dan kan je er een goede koop aan hebben. Youtube reviews geloof ik ook al lang niet meer.

Hope naven zijn wel mooie mid segment naven naar mijn mening, qua prijs nog te doen, goed te servicen, makkelijk reserve onderdelen te krijgen, om te bouwen, micro spline body moet ook nog wel komen. + out of the box 44 POE, dat is bij DT slechts 18 (met een dure upgrade naar 36 of 54), geen idee hoe dat bij novatec of bitex zit.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 14:40
Snelle Buffer schreef: vr 20 september 2019, 14:33

Ik zal het budget meer moeten oprekken ....
Behoeft geen top off the bill te zijn , maar moet ook wel een beetje duurzaam zijn , de velgen vanuit Ali lees ik over het algemeen positieve reacties over , Natuurlijk is het een gok met de douane kosten , maar dat calculeer in .

De naven zullen een beetje in het midden segment zijn , enig wat ik wel belangrijk vindt dat ze te servicen zijn , bv lagers vervangen ect .
(even een aanname dat je met Ali ook echt AliExpress bedoelt, en niet gewoon "uit China")
Jij gelooft dat alles op Ali met 4,8 en 4,9 sterren dat ook echt verdient ? welke velgen heb je op het oog?
Maar zolang je het baseert op tips van ongesponserde mensen via forums e.d. dan kan je er een goede koop aan hebben. Youtube reviews geloof ik ook al lang niet meer.

Hope naven zijn wel mooie mid segment naven naar mijn mening, qua prijs nog te doen, goed te servicen, makkelijk reserve onderdelen te krijgen, om te bouwen, micro spline body moet ook nog wel komen. + out of the box 44 POE, dat is bij DT slechts 18 (met een dure upgrade naar 36 of 54), geen idee hoe dat bij novatec of bitex zit.
hope het mid segment. Dat is toch leuk waar je dat op baseert? Prijs dus.

Maar hope is toch gewoon de high end van de high end. Het zijn gewoon de allerbeste naven die er zijn met de minste problemen, minste onderhoud en als je al onderhoud hebt super simpel en via diverse kanalen is alles zeer snel te verkrijgen.

Twee dingetjes
Die microspline gaan ze voorlopig niet krijgen, hooguit als de Shimano verkopen tegen gaan vallen, anders zie ik het sober in.
Het gewicht, maar dat maakt voor dit soort fietsen toch niet.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Cube-Elite schreef: vr 20 september 2019, 14:51
Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 14:40 ..
hope het mid segment. Dat is toch leuk waar je dat op baseert? Prijs dus.

Maar hope is toch gewoon de high end van de high end. Het zijn gewoon de allerbeste naven die er zijn met de minste problemen, minste onderhoud en als je al onderhoud hebt super simpel en via diverse kanalen is alles zeer snel te verkrijgen.

Twee dingetjes
Die microspline gaan ze voorlopig niet krijgen, hooguit als de Shimano verkopen tegen gaan vallen, anders zie ik het sober in.
Het gewicht, maar dat maakt voor dit soort fietsen toch niet.
o.a. prijs, maar dan in combinatie met POE en gewicht.. feit dat ze erg goed zijn wil niet zeggen dat ze high end zijn.. en Volkswagen golf is ook erg goed (nee, geen discussie, is gewoon een random voorbeeld..). De hope pro 4 is samengevat een erg betrouwbare, degelijke naaf, met een behoorlijk aantal POE, maar redelijk zwaar, met een (voor deze specs) mooie prijs. Voornaamste is dus dat het een betrouwbare degelijke naaf is.. op em dan gelijk als high end te classificeren.. nee (en ja, ik heb em zelf ook, maar ik vind het simpelweg geen high end, DT 240 overigens ook niet, met een 54T komt het in de buurrt, maar nog steeds niet)

Wil je high end met net iets extra's (POE, gewicht, looks, ...)?:
- I9 hydra, 690 POE (+/-700 dollar voor een setje)
- chris king, 72 POE (+/- 700 dollar voor een setje)
- Tune
- ExtraLite
- Carbon TI
- ...

geruchten gaan dat ze na de winter microspline mogen leveren. shimano komt er vanzelf achter dat ze op deze manier niet de strijd winnen
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Hope naven lijkt me, gezien de wensen, een 'no brainer'. Betaalbaar, betrouwbaar en erg eenvoudig en goedkoop te servicen.
Spaken: DT Comp, 32 spaken. 28 zou ook kunnen.
Nippels; Betrouwbaar: messing. Iets lichter en in leuke kleurtjes: alu.
Carbon velgen: Ik heb heel goede ervaringen met Nextie en EIE. Heb van beide fabrikanten al best wat sets gebouwd, ook voor wedstrijdrijders (LJC en NK) waar flinke rock gardens en drops niet geschuwd worden. Qua communicatie zijn beide bedrijven snel en geven info waar ik uit concludeer dat ze weten waarover ze praten.

Materiaal: Je hebt in ieder geval een richtbok, spaaksleutel en centreerboog nodig. Deze zijn als pakket betaalbaar aan te schaffen bij Rose. Deze is dan zonder meters om de slagen te meten, maar kun je ze wel op 90-95% recht krijgen (slagen met het ook niet meer te zien). Spaakspanningsmeter: Als je een goede koopt ben je zo 300 euro verder. Sommigen zeggen dat ze kunnen horen hoeveel spanning er op de spaak zit, maar ik wil het gewoon weten. Misschien is er eentje te leen?
https://www.rosebikes.nl/rose-wielricht ... =standaard

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT(240) heb je al gehad, en daar gingen de ratchets kapot, dus DT kan je skippen.
Novatec is een lichtgewicht Hope kloon. Heb ik zelf een paar keer pech mee gehad.
Dan liever het origineel in verbeterde uitvoering Hope Pro4 vind ik indrukwekkend goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Lees ik het nou goed dat je het zelf wilt spaken, ga dan eerst oefenen. Als je nog nooit een wiel gespaakt hebt, en je bent niet van plan het regelmatig te doen; LAAT HET AAN DE PRO OVER. Het spaken van wielen is een niet iets als het plakken van een binnenband. Het is zonde om al het gereedschap te kopen voor 1 set wielen, en je eerste wiel is nooit goed genoeg.

Verder staat er zinnige info in de posts hierboven, daar ga ik niets meer aan toevoegen. DT 350 is prima budget optie, Hope is prima, veel opties en stevig. DT 240 is lichter, niet persé steviger.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Bart heeft een punt, hij brengt het wat ongenuanceerd.

Ik heb zelf 3 keer een wielset gespaakt en heb daarvan erg veel geleerd. Het gaf me vooral ook veel voldoening, want de wielen waren best wel rond en recht, en functioneerden voldoende voor het niveau waarop ik toen reed. Als dat past met je motieven, vooral wel zelf bouwen, het is een fantastisch project.

Later kwam ik in aanraking met Zoran Kabala en zijn wielbouw”kunst”. Vooral met de switch naar 29ers en steviger terrein (Alpen) voelde ik de verschillen echt op de trail PS. En sindsdien laat ik Zoran mijn wielen bouwen, en ik leer van hem ook weer andere aspecten over wielen (en ook biken trouwens

Enne, Ik betaal Zoran minder voor zijn magic hands dan voor de naven en velgen. Als ik die onderdelen zelf tot wielen zou vlechten zou ik relatief weinig besparen en wel veel kwaliteit inleveren. Dat geld is goed besteed.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

bartsince1975 schreef: vr 20 september 2019, 21:01 Lees ik het nou goed dat je het zelf wilt spaken, ga dan eerst oefenen.
Klopt , vandaar dat ik dit topic heb gestart voor info en om te gaan oefenen. :D
bartsince1975 schreef: vr 20 september 2019, 21:01
Als je nog nooit een wiel gespaakt hebt, en je bent niet van plan het regelmatig te doen; LAAT HET AAN DE PRO OVER. Het spaken van wielen is een niet iets als het plakken van een binnenband. Het is zonde om al het gereedschap te kopen voor 1 set wielen, en je eerste wiel is nooit goed genoeg.


Ik snap je bezorgdheid :tong , maar de 1 heeft meer vaardigheid aan boord dan de ander , er zijn mensen die nog niet eens een band kunnen plakken , ja die zou ik het ook niet aanraden , maar jij weet niet wat mijn vaardigheid is :~ , dus die keuze neem ik :-D
De velgen die ik evt. wil gaan bestellen zijn die al eerder door oa Prulleman zijn gebruikt , en die is er tot nu toe positief over , de reviews die op Ali worden geschreven is voor mij geen uitgangspunt .

ik denk bv ook aan : Farsports

Het draadje wat elders loopt op het forum ,wat gaat over de velgen bestellen in China lees ik ook mee ..

viewtopic.php?f=4&t=133581&start=90
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Prulleman schreef: vr 20 september 2019, 15:17
geruchten gaan dat ze na de winter microspline mogen leveren. shimano komt er vanzelf achter dat ze op deze manier niet de strijd winnen
De hoop ik toch. Hope lijkt me best een belangrijke speler in het aftermarket segment.
Wil Shimano weer wat terrein terugwinnen dan moeten ze iets.

Newmen mag bv wel leveren en DT natuurlijk wel gezien de OEM markt.

Ik heb zelf carbon ti naven en hope. carbon ti is mooi, licht, maar na 1000km toch het lager achter aan de NDS moeten vervangen omdat ie daar amper afgedicht is. Bij hope zit daar een rubber afdichting. Daarom loopt het iets zwaarder, maar blijft in extreme omstandigheden ook nog heel. DT zit mooi in het midden van alles, gewicht, prijs, betrouwbaarheid.

Ik denk dat ik de 180,s voor mijn nieuwe wielset ga proberen. (Die bedoel ik hier boven niet bij het midden :-D )
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Snelle Buffer schreef: za 21 september 2019, 08:20
bartsince1975 schreef: vr 20 september 2019, 21:01 Lees ik het nou goed dat je het zelf wilt spaken, ga dan eerst oefenen.
Klopt , vandaar dat ik dit topic heb gestart voor info en om te gaan oefenen. :D
bartsince1975 schreef: vr 20 september 2019, 21:01
Als je nog nooit een wiel gespaakt hebt, en je bent niet van plan het regelmatig te doen; LAAT HET AAN DE PRO OVER. Het spaken van wielen is een niet iets als het plakken van een binnenband. Het is zonde om al het gereedschap te kopen voor 1 set wielen, en je eerste wiel is nooit goed genoeg.


Ik snap je bezorgdheid :tong , maar de 1 heeft meer vaardigheid aan boord dan de ander , er zijn mensen die nog niet eens een band kunnen plakken , ja die zou ik het ook niet aanraden , maar jij weet niet wat mijn vaardigheid is :~ , dus die keuze neem ik :-D
De velgen die ik evt. wil gaan bestellen zijn die al eerder door oa Prulleman zijn gebruikt , en die is er tot nu toe positief over , de reviews die op Ali worden geschreven is voor mij geen uitgangspunt .

ik denk bv ook aan : Farsports

Het draadje wat elders loopt op het forum ,wat gaat over de velgen bestellen in China lees ik ook mee ..

viewtopic.php?f=4&t=133581&start=90
Ik ben zelf ook een erg eigenwijs persoon en doe graag de dingen op mijn eigen manier. Nee is geen optie. Ik weet alleen zeker dat mijn eerste wielen niet zo goed waren als de honderdste wielen, en dat die ervaring je niet alleen sneller maakt maar ook gewoon beter. Aangezien je nu al duidelijk problemen hebt met je wielen is het misschien een optie om voor zeker te gaan.

Maar daarnaast, wielen spaken is best een leuke bezigheid. Als je je beroep ervan wilt maken mag je me bellen. :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Misschien is de "veilige weg" een setje te spaken voor de trainer fiets , daar heb ik alleen een voorwiel voor nodig en behoeft niet percee carbon te zijn of duurzame naven .....
Beroep ga ik er niet van maken, denk dat ik te "duur" ben om enig zins er van te kunnen leven :D
Als optie hou ik nog open om een wielbouwer te benaderen , hetzij professioneel , hetzij hobby matig .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie