Velgen, spaken en de rest..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik ben van plan een setje wielen te bouwen met velgen waarvan de spaakgaten excentrisch geplaatst zijn, nog niet eerder bij de hand gehad.
Voor het berekenen van spaaklengte gebruik ik al jaren dat Excel bestandje van de site van Sheldon Brown, Spocalc.xls.
Uitkomst is ideaal, voor beide wielen en beide zijden gelijke spaaklengte, één spaaklengte voor de hele set.
Tension L-R voor 90% ipv 67, achter 82% ipv 61, wat een verschil!

Ik vergelijk de uitkomsten soms even bij andere spokecalculators.
Vreemd genoeg heeft alleen dat stokoude Excel documentje de mogelijkheid om bij de invoer offset op de spaakgaten mee te geven, dit kan bij de calculators van bijvoorbeeld Sapim en Prowheelbuilder.com. niet.
Hoe doen jullie dat?
De spokecalculator van DT Swiss kom ik niet meer in zonder account.


Nog iets dat ik tegenkwam;
Bij 'gewone' velgen zijn de uitkomsten van Spocalc nagenoeg gelijk aan die van Prowheelbuilder.
De calculator van Sapim geeft een uitkomst die voor elke spaaklengte consequent 2mm hoger ligt.
De calculator van Prowheel gebruikt ERD bij de invoer, bij Sapim moet je de netto binnendiameter van je velg of eyelets invoeren en daarnaast de dikte van je velg tpv de boringen.
Dus niet ERD.
Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jan Willem schreef: wo 11 december 2019, 12:48Vreemd genoeg heeft alleen dat stokoude Excel documentje de mogelijkheid om bij de invoer offset op de spaakgaten mee te geven, dit kan bij de calculators van bijvoorbeeld Sapim en Prowheelbuilder.com. niet.
Hoe doen jullie dat?
https://kstoerz.com/freespoke/

Gewoon deze ;) Voor beginners met handige tekening om te zien aan welke kant de offset moet zitten :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan Willem schreef: wo 11 december 2019, 12:48 Vreemd genoeg heeft alleen dat stokoude Excel documentje de mogelijkheid om bij de invoer offset op de spaakgaten mee te geven, dit kan bij de calculators van bijvoorbeeld Sapim en Prowheelbuilder.com. niet.
Hoe doen jullie dat?
Naafflenzen opschuiven! Dus als de offset 2 mm is, dan verschuif je de naafflenzen ook 2 mm. Wel de goede kant op :wink:
Jan Willem schreef: wo 11 december 2019, 12:48 Nog iets dat ik tegenkwam;
Bij 'gewone' velgen zijn de uitkomsten van Spocalc nagenoeg gelijk aan die van Prowheelbuilder.
De calculator van Sapim geeft een uitkomst die voor elke spaaklengte consequent 2mm hoger ligt.
De calculator van Prowheel gebruikt ERD bij de invoer, bij Sapim moet je de netto binnendiameter van je velg of eyelets invoeren en daarnaast de dikte van je velg tpv de boringen.
Dus niet ERD.
Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed, Sapim wijkt af wat meetmethode betreft. Ik vind hem wel erg betrouwbaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gebruik Edd voor ff snel en Freespoke voor als ik het precies wil weten.
En bij beide kan je de ERD gebruiken, net als bij Spocalc.
Sapim gebruik ik nooit vanwege die afwijking en DT calculator moet je altijd dubbel checken, geeft soms een rekenfout.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Aha, de flenzen gewoon opschuiven om je offset te compenseren.
Ik was niet op dat idee gekomen, hoe makkelijk kan het zijn.
En natuurlijk de goeie kant op, voor precies de andere kant tov achter, had daar al een schetsje van gemaakt zodat ik daar bij het invlechten niet over na hoef te denken.
Maar dat laatste doet freespoke al voor je, tenminste, als je velg in de database staat (de Mavic XM 435 van mij niet).
Die tooltjes Edd en freespoke kende ik nog niet, ook handig en ook weer nagenoeg dezelfde uitkomsten.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij Freespoke kan je ook gewoon een ERD invullen, evt met offset.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie