lochnes schreef: ↑di 15 oktober 2019, 21:45
joh, gewoon doen zolang je maar door hebt dat je er geen euro goedkoper door uit bent.
zelf inmiddels wat setjes gespaakt. waar het op neerkomt is dat je gewoon aan onderdelen meer kwijt bent dan de pro hoe goedkoop je ze ook probeert te sourcen; DT swiss en Hope hebben allebei een beleid waar de pro-wielenbouwer ongeveer 50 procent korting tov de laagste internetprijs krijgt.
koop het boek van roger muson, bouw zijn wielrichtbok voor een tientje aan materiaal, en na een week heb je je eerste wiel af. je tweede wiel twee dagen later. dan haal je je eerste wiel weer uit elkaar omdat je nou snapt hoe het wel moet. dat idee. je krijgt het best wel zo recht en stevig als een pro je hebt er alleen extreem veel tijd voor nodig. ik vond het een mooie activiteit in januari als het savonds toch te donker is om te fietsen.
tip:
lichte spaken zijn stiekem ook best duur en je hebt zomaar een aantal verschillende lengtes nodig wegens wieldish voor en achterbij asymetrische velgen kun je vaak net wegkomen met links en rechts gelijke lengtes en dan scheelt weer.
als het je puur gaat om een wiel spaken en niet per se een high end setje proberen te bouwen voor minder geld kun je beter een standaard shimano naafje nemen van 15 euro en daar wat omheen leggen
Geweldig dat je deze opbeurende woorden met ons wilt delen.
Ik ben het alleen niet met je eens.
Of prof.wielbouwers 50% korting krijgen tov de internet verkoopprijs (dus ongeveer de inkoopprijs) kan ik niet beoordelen.
Wat ik wel weet is dat je er van leert en dat de winst pas later komt. Een investering dus.
Je hoeft nooit meer met je wielen naar de fietsenmaker (die vaak geen wielbouwer is, maar wel lekker dichtbij, dus we proberen het maar weer).
Je kan een kapotte of ongeschikte naaf zelf wisselen.
Omdat je dezelfde velg gebruikt kan je de spaken vaak gewoon hergebruiken. Je hebt tenslotte bij de aanschaf goede spaken gekozen, niet wat iemand toevallig op voorraad had. (en de verschillen aan de naaf tellen niet 1:1 mee, maar slechts met de sin van de spaakhoek, vallen dus bijna altijd binnen de 2mm die je moet afronden bij de keuze van je spaaklengte)
Een deuk of barst in je velg los je ook zelf op, 32 nippels los, velg wisselen, 32 nippels weer vast.
Omdat jouw arbeid niets kost, kan je ook combinaties kiezen die je bij een wielbouwer nooit zou kiezen.
Je kan nu eens gokken of dat goedkope naafje ook voldoet. Bij een wielbouwer neem je die gok niet, want arbeid is duur (uit de lengte of de breedte, zijn kunstje moet toch betaald worden), dus dan kies je hoog aangeschreven componenten, dus duur. Een ongelukkige keuze kost weer arbeid, dus geld. Dus dat probeer je te vermijden door duur te kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.