Velgen, spaken en de rest..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: za 28 september 2019, 14:27 Das waar, maar als eerste oefening is het niet verkeerd.

Invreten vd kransjes op de body gebeurd bij alle alu body's zeker als je een goedkope cassette gebruikt, dus met losse kransjes zonder spiders.
Er zit een Shimano XT 11-speed Cassette CS-M8000 11-40T op, gedeeltelijk losse kransjes , maar ik wijt het toch aan het zachtere materiaal .

Maar idd er is altijd wat :D , ik laat het nu even rusten , het is wel iets wat ik wel ga oppakken ,zelf bouwen .Maar een rustig gaan kijken bij een wielbouwer voor een mooi setje of iets in de "eindejaarsuitverkoop" scoren ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

joh, gewoon doen zolang je maar door hebt dat je er geen euro goedkoper door uit bent.

zelf inmiddels wat setjes gespaakt. waar het op neerkomt is dat je gewoon aan onderdelen meer kwijt bent dan de pro hoe goedkoop je ze ook probeert te sourcen; DT swiss en Hope hebben allebei een beleid waar de pro-wielenbouwer ongeveer 50 procent korting tov de laagste internetprijs krijgt.

koop het boek van roger muson, bouw zijn wielrichtbok voor een tientje aan materiaal, en na een week heb je je eerste wiel af. je tweede wiel twee dagen later. dan haal je je eerste wiel weer uit elkaar omdat je nou snapt hoe het wel moet. dat idee. je krijgt het best wel zo recht en stevig als een pro je hebt er alleen extreem veel tijd voor nodig. ik vond het een mooie activiteit in januari als het savonds toch te donker is om te fietsen.

tip:
lichte spaken zijn stiekem ook best duur en je hebt zomaar een aantal verschillende lengtes nodig wegens wieldish voor en achterbij asymetrische velgen kun je vaak net wegkomen met links en rechts gelijke lengtes en dan scheelt weer.

als het je puur gaat om een wiel spaken en niet per se een high end setje proberen te bouwen voor minder geld kun je beter een standaard shimano naafje nemen van 15 euro en daar wat omheen leggen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

lochnes schreef: di 15 oktober 2019, 21:45 joh, gewoon doen zolang je maar door hebt dat je er geen euro goedkoper door uit bent.

zelf inmiddels wat setjes gespaakt. waar het op neerkomt is dat je gewoon aan onderdelen meer kwijt bent dan de pro hoe goedkoop je ze ook probeert te sourcen; DT swiss en Hope hebben allebei een beleid waar de pro-wielenbouwer ongeveer 50 procent korting tov de laagste internetprijs krijgt.

koop het boek van roger muson, bouw zijn wielrichtbok voor een tientje aan materiaal, en na een week heb je je eerste wiel af. je tweede wiel twee dagen later. dan haal je je eerste wiel weer uit elkaar omdat je nou snapt hoe het wel moet. dat idee. je krijgt het best wel zo recht en stevig als een pro je hebt er alleen extreem veel tijd voor nodig. ik vond het een mooie activiteit in januari als het savonds toch te donker is om te fietsen.

tip:
lichte spaken zijn stiekem ook best duur en je hebt zomaar een aantal verschillende lengtes nodig wegens wieldish voor en achterbij asymetrische velgen kun je vaak net wegkomen met links en rechts gelijke lengtes en dan scheelt weer.

als het je puur gaat om een wiel spaken en niet per se een high end setje proberen te bouwen voor minder geld kun je beter een standaard shimano naafje nemen van 15 euro en daar wat omheen leggen
Geweldig dat je deze opbeurende woorden met ons wilt delen.
Ik ben het alleen niet met je eens.

Of prof.wielbouwers 50% korting krijgen tov de internet verkoopprijs (dus ongeveer de inkoopprijs) kan ik niet beoordelen.
Wat ik wel weet is dat je er van leert en dat de winst pas later komt. Een investering dus.
Je hoeft nooit meer met je wielen naar de fietsenmaker (die vaak geen wielbouwer is, maar wel lekker dichtbij, dus we proberen het maar weer).
Je kan een kapotte of ongeschikte naaf zelf wisselen.
Omdat je dezelfde velg gebruikt kan je de spaken vaak gewoon hergebruiken. Je hebt tenslotte bij de aanschaf goede spaken gekozen, niet wat iemand toevallig op voorraad had. (en de verschillen aan de naaf tellen niet 1:1 mee, maar slechts met de sin van de spaakhoek, vallen dus bijna altijd binnen de 2mm die je moet afronden bij de keuze van je spaaklengte)
Een deuk of barst in je velg los je ook zelf op, 32 nippels los, velg wisselen, 32 nippels weer vast.
Omdat jouw arbeid niets kost, kan je ook combinaties kiezen die je bij een wielbouwer nooit zou kiezen.
Je kan nu eens gokken of dat goedkope naafje ook voldoet. Bij een wielbouwer neem je die gok niet, want arbeid is duur (uit de lengte of de breedte, zijn kunstje moet toch betaald worden), dus dan kies je hoog aangeschreven componenten, dus duur. Een ongelukkige keuze kost weer arbeid, dus geld. Dus dat probeer je te vermijden door duur te kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ben nog steeds positief om zelf wielen te gaan bouwen , er zitten voor verschillende fietsen nieuwe wielen in de planning ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je bent nog niet begonnen... :o

Gewoon doen en in calculeren dat er dingen mis kunnen gaan die je geld kosten. En of het dan handig is dat met duur of goedkoop spul mis gaat, dat ligt aan je budget :wink:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

dat beginnen gaat goed komen , waarschijnlijk begin volgend jaar :-D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan heb je nog rijd om je in te lezen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 oktober 2019, 20:44 Dan heb je nog rijd om je in te lezen :wink:
Klopt !, en nog iemand die over mijn schouder gaat mee kijken ! :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

[/quote]
Geweldig dat je deze opbeurende woorden met ons wilt delen.
Ik ben het alleen niet met je eens.

Of prof.wielbouwers 50% korting krijgen tov de internet verkoopprijs (dus ongeveer de inkoopprijs) kan ik niet beoordelen.
Wat ik wel weet is dat je er van leert en dat de winst pas later komt. Een investering dus.
Je hoeft nooit meer met je wielen naar de fietsenmaker (die vaak geen wielbouwer is, maar wel lekker dichtbij, dus we proberen het maar weer).
Je kan een kapotte of ongeschikte naaf zelf wisselen.
Omdat je dezelfde velg gebruikt kan je de spaken vaak gewoon hergebruiken. Je hebt tenslotte bij de aanschaf goede spaken gekozen, niet wat iemand toevallig op voorraad had. (en de verschillen aan de naaf tellen niet 1:1 mee, maar slechts met de sin van de spaakhoek, vallen dus bijna altijd binnen de 2mm die je moet afronden bij de keuze van je spaaklengte)
Een deuk of barst in je velg los je ook zelf op, 32 nippels los, velg wisselen, 32 nippels weer vast.
Omdat jouw arbeid niets kost, kan je ook combinaties kiezen die je bij een wielbouwer nooit zou kiezen.
Je kan nu eens gokken of dat goedkope naafje ook voldoet. Bij een wielbouwer neem je die gok niet, want arbeid is duur (uit de lengte of de breedte, zijn kunstje moet toch betaald worden), dus dan kies je hoog aangeschreven componenten, dus duur. Een ongelukkige keuze kost weer arbeid, dus geld. Dus dat probeer je te vermijden door duur te kiezen
[/quote]

..en daar ben ik het dan allemaal wel weer mee eens!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, drinken we een biertje op! :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ben me nu aan het inlezen ,hoe je wielen kan spaken/bouwen , 5th Edition van een ene R.M .
Daarin komt ook een chapter in voor van gereedschappen , en zijn voorstel om een wielbouw standaard te maken van hout .Ondanks de vele "tegens" en goed bedoelde adviezen om het niet zelf te gaan doen , ivm ook met de kosten voor de benodigde gereedschappen , wil ik toch hier een poging gaan wagen om de standaard te gaan bouwen zoals R.M het bedoelt .

Natuurlijk ga ik nog een wiel spaken samen met een bekend forumlid , mijn dank daarvoor, wil ik toch kijken hoe ver ik hiermee kan komen .
Dus een houten standaard te bouwen voor het richten en bouwen van een wiel , en evt zijn gemaakte gereedschappen om verder te gaan , een spaarspanningsmeter zal wel gewoon worden aangeschaft , en misschien wel meer kleinere tools.

Eigelijk is er maar 1 vraag , welke spaakspanningsmeter is betrouwbaar en natuurlijk betaalbaar ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.dennisdeal.com/products/bik ... gJaKvD_BwE

Afbeelding

Zo iets. Hoeft dus niet echt duur te zijn. Maar minder uitgeven aan zo een Parktool-achtig ding is zonde van je geld.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ziet er goed uit Lars :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

chinese vrienden spaakspanningmeter 10 euro. https://m.nl.aliexpress.com/item/400008 ... lsrc=aw.ds

nadeel: je meet geen absolute waarde maar een relatieve waarde die je in een tabelletje moet omrekenen. zit geen omrekentabelletje voor “verjongde” spaken bij.
Maar je het dus wel een goede indicatie welke absolute waarde je ongeveer zit en welgoed genoeg om al je spaken even strak te krijgen wat belangrijker is dan het allerstrakst. Sommige mensen kunnen dat aan de toonhoogte horen als je ze aanpingelt maar ik ben dus zo toondoof als een kwartel kwam ik achter.
halverwege je eerste wiel nadat je je eerste nippels rond hebt gedraaid besef je al wel wat een onmogelijke waarde is qua hoge spanning en de doffe plonk is duidelijk te lage spanning. Dat kan zelfs de toon-dove kwartel bepalen.je gebruikt hem dus per wiel nog 1 keertje voor een check.
de echte turbo superprof wielbouwer kan denk ik wel wat uit die laatste 2 kilo halen als hij ultralight racefiets wieltjes maakt voor op de baan. net zoals dat die wat heeft aan een micrometer. Voordat je daar bent is een houten zelfbouw wielbok en een spanningsmeter van een tientje goed gereedschap voor het bouwen van een MTB wiel naar mijn mening.
maar ik laat me graag corrigeren door een profi wielbouwer.

Peter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed genoeg en als je een spaak aan het plafond hangt met een gewicht van 100kg er aan, dan kan je m zelf ijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie