Vragen over onderdelen op mijn nieuwe 2ehands Specialized Epic Comp FSR

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

ThaSingleTrackMastah schreef: di 24 september 2019, 21:35 De streep op de zadelpen is enkel en alleen bedoeld voor de zadelpen zelf.
Het frame ziet graag een zadelpen die onder de kruising van zitbuis en bovenbuis blijft.
Dus kijk even hoe diep de pen IN het frame steekt.
De pen moet ONDER de onderste lasnaad vd bovenbuis blijven.

Over de Brain, je zegt dat die goed werkt. Wat bedoel je daarmee?

Bij Truvativ vind ik de bevestiging vd linker crank op de as waardeloos. Er zijn eigenlijk maar twee opties.
Het loopt los, of het gaat nooit meer los.

Begrijp me niet verkeerd, voor 600 is het zo te zien geen slechte deal, maar er zijn wel wat puntjes van aandacht.

Nu ik er over nadenk, volgens mij zijn de Mavic xc717's van voor 2012. Dus ouder dan de fiets?
Ze zijn iig niet van zichzelf tubeless, dus er moet een rubber strip in zitten (of een binnenband ;))
Zadelpen: goed dat je dat zegt, dat realiseerde ik me niet. Ik heb het vanochtend even gecheckt; op de allerhoogste stand (ik bedoel hier het 'max'-streepje, dit is nog ietsje hoger dan de hoogste door mij gebruikte stand 10) komt het uiteinde van de zadelpen tot net niet tot de onderkant van de lasnaad van de verbinding van de bovenbuis toe. Hij bestrijkt wel 90% van die lasverbinding. In de praktijk zal hij er net wel aan toe komen, aangezien ik liever ietsje lager zit ivm wendbaarheid.

Brain: ik heb er veel over gelezen de laatste dagen. De Brain vertoont niet het slurpend geluid waar je een kapotte aan zou moeten herkennen. Daarbij gedraagt hij zich zoals je zou kunnen verwachten, hij zakt niet excessief door bijvoorbeeld en reageert goed op verschillende instellingen. Ook is het kenmerkende voelbare 'klikje' bij het inveren duidelijk voelbaar. Was wel even wennen, maar gezien de fiets dus kennelijk van 2012 is, is het klikje duidelijker voelbaar dan bij nieuwere modellen. Als er meer dingen zijn waar ik op moet letten dan hoor ik dat graag.

Crank: goed om te weten. Ik laat hem lekker zitten zolang het goed gaat. Ik had weinig tijd om een andere fiets uit te zoeken en er was weinig keus. Ik zie deze fiets als een mooie step-up vanaf de Acid en een tussenstap naar een goeie trailbike van Canyon Strive niveau.

Bedankt!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

ThaSingleTrackMastah schreef: di 24 september 2019, 22:00 Dit ben jij?
Dan ben ik bang dat deze Spec niet helemaal de juiste keuze is.
Jan-Albert schreef: wo 18 september 2019, 15:39 Lang verhaal kort: onverwachts vanochtend mijn fiets totall loss gereden. Ik kan waarschijnlijk aan een Specialized Epic Comp FSR komen. Dit is een XC fiets (toch?). Ik zoek meer en meer de uitdaging op in jumps, drop-offs etc. Op trails waar de gemiddelde biker over de heuveltjes heen rolt, spring ik ze bijvoorbeeld. De fiets krijg ervan langs zeg maar. Dit is ook de reden dat mijn huidige is overleden (voorvering geploft).

In hoeverre is een Specialized Epic Comp FSR tegen dit geweld opgewassen? De veerweg vóór is dezelfde als mijn huidige. Is dat wel voldoende? Iemand ervaringen?
Klopt, dat ben ik. Ik ben me ervan bewust dat dit niet de ideale fiets voor me is. Met het nog beperkte spaarpotje en tijd om een andere fets uit te zoeken, heb ik de beslissing genomen om deze (min of meer ad hoc) te kopen. Ik ben blij dat ik het nog getroffen heb, maar beschouw het als een mooie stap naar een betere trailbike. Ik hoop dat de Epic het volhoudt zolang! :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, veel plezier ermee. :-q
Als je niet te wild doet zal het wel goed gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie