Haarscheurtjes in crankset?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Iedereen die wel eens een piepje of een kraakje aan de fiets heeft gehad weet dat je er helemaal gestoord van kan worden. Welnu ik heb er één waarvan ik de bron nog steeds niet gevonden heb. Maar ondertussen kraakt het ding zo erg dat er mensen achterom beginnen te kijken wat komt daar aan?

De kraak manifesteert zich tijdens het trappen. Dus ik dacht bottom bracket versleten, nieuwe er in. Nah, één ritje rust en het was er weer. Met gewoon je fiets laten rollen, op en neer deinen, of wat je ook doet niks te horen, alleen dus tijdens trappen. Dus volgende gedachte lagering pedalen zijn op. Pedalen van mijn hardtail er op. Dat was het dus ook niet. Volgende theorie is dus dat er wat aan de hand moet zijn met de crackset. En daarmee kom ik bij mijn vraag heeft iemand ervaring met het inscheuren/los komen van de crankset? En dan bedoel ik de aangedreven kant. Dus dat je crank en of spider inscheuren/los komen van de trapas. Het lijkt mij een lomp genoeg geheel. Maar ik had ook een dikker scheur in mijn boddy, dus als de andere kant van de aandrijving haarscheurtjes vertoond zou ik dat ook weer niet heel raar vinden. Het krijgt immers behoorlijk op zijn donder met je hele gewicht er op.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Welke crank, welke fiets, etc? Haarscheurtjes heb ik nog nooit gezien, gebroken cranks wel.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Scott Spark 940 2015. Shimano XT FC-M785 Hollowtech II
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Speculatief verhaal. Als het klopt dan moet het over zijn als je het crankstel tijdelijk wisselt voor een andere.
In mijn ervaring (mijn 2 centen) is het vaak resonantie. De bron van het probleem zit vaak niet op de plek waar het geluid vandaan lijkt te komen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Zitten de bb lagers goed vast? Ik had ook zo'n vervelend kraakje. Alles uit elkaar, gesmeerd en schoon. Na twee ritten weer terug, blijkt linker lagercup wat losgeraakt te zijn.

Ik weet niet of dit van toepassing is op je cranck. Speling bladboutjes?
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

XT crank heb ik nog nooit van gehoord dat het daar mis mee is gegaan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lars TB schreef: do 26 september 2019, 16:27XT crank heb ik nog nooit van gehoord dat het daar mis mee is gegaan... .
I make you eat that, Lars!

http://www.m-gineering.nl/oops.htm
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Crank mee genomen naar mijn werk en in de detector gezet. Op de plekken die ik verdacht niks te zien. Dus dat is een goed teken. Hele zooi uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en het goede oude kopervet er tussen gemeerd en alle boutjes goed aangetrokken. Morgen maar weer testen wat voor geluid er nu af komt.
◼︎ Go round the outside.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Ik heb hetzelfde probleem gehad, gekraak was niet te vinden. Alles uit elkaar getrokken schoongemaakt, ingevet en nog niet weg. Het kwam dus achteraf van de steekas (als je die hebt) van het achterwiel, vuiltje tussen de steekas en het frame, schoongemaakt, ingevet en gekraak was verdwenen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Mijn SRAM xd cassette gaat naar verloop altijd weer kraken tussen de aandraaischroef en de cassette zelf. Dit lijkt door de resonantie ook altijd uit de trapas te komen. Leuk zo'n dunwandige dikke onderbuis als klankkast.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef: do 26 september 2019, 17:17
Lars TB schreef: do 26 september 2019, 16:27XT crank heb ik nog nooit van gehoord dat het daar mis mee is gegaan... .
I make you eat that, Lars!

http://www.m-gineering.nl/oops.htm
Dan heb ik er bij deze voor het eerst van gehoord!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Vandaag de handel weer in elkaar gestoken. De door jullie genoemde punten nagelopen. Testritje door het dorp tussen de buien door en zowaar het kreng is weer stil. :-D Dus ik hoop dat jullie een potje vaseline bij de hand hebben want jullie mogen allemaal een veer in jullie poepertje schuiven voor de gedane suggesties. :-q Fox of Rockshox 32,34, of 36 mag je zelf weten. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 850
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Wat bij uiteindelijk een oorzaak van een kraakje was: een pinnetje van mijn flat pedals was wat losser gaan zitten.

Dat was wel weer een leerpuntje....
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo, dat is er ook één in de categorie ga maar zoeken.
◼︎ Go round the outside.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Altijd klote zon kraak inderdaad. Ik heb ook eens zoiets gehad. Dacht ook dat dit vanuit de crank kwam, omdat dit alleen met trappen was. Bleek het mijn zadelpen te zijn. Mede door het op en neer bewegen van je benen! :lol:
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Plaats reactie