Shimano BR-MT400 remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

De remblokjes van mijn Avid elixir 7 remmen zijn op, aangezien ik ze zelf niet kan ontluchten wil ik de remmen gewoon vervangen. Ze lopen ook vaak een beetje aan waar ik zelf ook wel klaar mee ben.

Aangezien mijn Canyon alweer uit 2013 is wil ik hier niet al te veel geld meer in gaan stoppen. Nu kwam ik Shimano BR-MT400 remmen tegen, scherp geprijsd bij https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p67526/

Iemand ervaring met deze remmen? Ik zag dat Canyon ze ook gebruikt op hun Grand Canyon fietsen.

Ik moet er dan ook nog adapters bij komen, ze zullen wel niet passen op mijn Avid adapters.
Zijn dit de juiste adapters? :

https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 80mm-37435
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prima remmen!

Betrouwbaar, redelijk krachtig en goed te doseren. Feitelijk goed genoeg voor alles behalve downhill.


En als je de vulringen blijft gebruiken, dan passen je adapters ook nog steeds.

Aangezien ik niet weet welke schijven je hebt, durf in niet te zeggen of je de juiste adapter hebt. Maar als je een 180 mm schijf op een PM6 vork hebt, dan heb je inderdaad de goede uitgekozen!
Laatst gewijzigd door Lars TB op za 28 september 2019, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou iets hoger mikken, Deore bijv.

In principe passen de remmen op de bestaande adapters.
De 3D ringen moeten dan wel boven op de Shimano remklauw komen, niet boven en onder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Thanks!

Dus met mijn huidige adapters kan ik deze remmen gewoon monteren? Ik heb inderdaad een 180mm disc met een PM6 voorvork. Ik zal dan de 3D ringen boven gaan monteren.

De Black/Silver MT-400 remmen zijn € 41,-.
Deore remmen zijn € 91,-.

Toch alweer € 50,- meer, in het geval ik van plan zou zijn om nog lang met deze fiets door te gaan fietsen, zou ik er geen moeite mee hebben om meteen voor SLX remmen te gaan. Aangezien ik aan het kijken ben voor iets nieuws wil ik er liever niet teveel geld in gaan stoppen. Dat krijg ik er met de verkoop namelijk toch niet meer voor terug.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze goedkope remmen hebben geen servo-wave in de hendel.
Dus je remmen staan iets dichter op de schijf, of je hebt minder remkracht, of je knijpt heel snel de hendels tegen het stuur. (waarschijnlijk een cominatie van alles een beetje).
Sommige mensen geven trouwens de voorkeur aan een Shimano hendel zonder servo-wave. Sommige.

Ik zou toch voor de MT500 of Deore6000 gaan. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn XTR (race) set heeft ook geen servo-wave, kan niet zeggen dat die heel anders remmen dan SLX-en met servo wave. Allebei (erg) goed!

Mij lijkt het een mooi setje voor dat geld, en als je de fiets niet heel lang meer gaat gebruiken een no-brainer.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ga jij nou geld besparend advies geven???
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 29 september 2019, 16:44 Deze goedkope remmen hebben geen servo-wave in de hendel.
Dus je remmen staan iets dichter op de schijf, of je hebt minder remkracht, of je knijpt heel snel de hendels tegen het stuur. (waarschijnlijk een cominatie van alles een beetje).
Sommige mensen geven trouwens de voorkeur aan een Shimano hendel zonder servo-wave. Sommige.
Ik weet niet wat jij ervaren hebt (waarschijnlijk helemaal niet...), maar zowel de korte vinger hendels zonder servo-wave als de goedkopere, lange hendels zonder servo-wave doen het gewoon uitstekend.

Net als bij alle andere merken, die dus ook geen servo-wave hebben.


Dus waar dit Shimano-fangedrag opeens vandaan komt? :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Op de mtb van mijn vrouw zit een setje BR-MT 3**’s en daar is al heel weinig op aan te merken. Lijkt me dat je hier heel veel rem aan hebt voor het geld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 30 september 2019, 19:04
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 29 september 2019, 16:44 Deze goedkope remmen hebben geen servo-wave in de hendel.
Dus je remmen staan iets dichter op de schijf, of je hebt minder remkracht, of je knijpt heel snel de hendels tegen het stuur. (waarschijnlijk een cominatie van alles een beetje).
Sommige mensen geven trouwens de voorkeur aan een Shimano hendel zonder servo-wave. Sommige.
Ik weet niet wat jij ervaren hebt (waarschijnlijk helemaal niet...), maar zowel de korte vinger hendels zonder servo-wave als de goedkopere, lange hendels zonder servo-wave doen het gewoon uitstekend.

Net als bij alle andere merken, die dus ook geen servo-wave hebben.


Dus waar dit Shimano-fangedrag opeens vandaan komt? :roll:
Servo wave is een zinvol mechanisch trucje om in de eerste helft vd beweging de blokjes snel naar de schijf te brengen en daarna de mech . hefboom te veranderen voor meer remkracht.
Bestond ook al voor V brakes en canti's.
Zonder servowave heb je of een goede hefboomwerking, of veel verplaatsing met weinig kracht.
Of een beetje van beiden.
Er is verschil, sommige profs rijden liever zonder, het zou de modulatie ten goede komen.
Of jij het verschil merkt weet ik niet. En als je het merkt, dan weet ik niet waar jouw voorkeur naar uit gaat.
Mijn voorkeur ligt wel bij zo'n servowave mechaniekje.
Het maakt het mogelijk om de blokjes verder vd schijf te brengen, en toch voldoende remkracht te genereren, en dat allemaal zonder je hendel tegen het stuur te knijpen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 30 september 2019, 22:34 Zonder servowave heb je of een goede hefboomwerking, of veel verplaatsing met weinig kracht.
Of een beetje van beiden.
Ik ken meer dan genoeg remmen die sneller aangrijpen dan Shimano en ook nog eens beter te doseren zijn. Dus dat servo-wave gebeuren is weer halve marketing. Het zal in ieder geval niet de reden zijn dat de Shimano remmen gewoon goed werken.

Het enige wat ik er van vind is dat de servo-wave versie iets sponziger zijn dat dan de non-servo-wave uitvoeringen. Wat niet helemaal negatief is gezien het agressieve karakter van de Shimano's... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Is het bij nieuwe Shimano remmen nodig om er een bleedingkit bij te kopen?
Ik moet natuurlijk de kabels wat inkorten. Zoja, zijn de onderstaande onderdelen dan de juiste?


https://www.bike-components.de/en/Shima ... 3S-p43002/
Afbeelding


https://www.bike-components.de/en/Shima ... il-p21348/
Afbeelding
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Als je de leidingen voorzichtig inkort is bleeden in principe niet nodig. Gaat het niet goed of wil je sowieso beleeden dan zijn dat de goede spullen.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

En een setje olives en inserts
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gravelmarc schreef: zo 27 oktober 2019, 14:13 En een setje olives en inserts
Bij een nieuw setje remmen zitten die erbij, zodat je de leidingen 1x kunt inkorten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie