Shimano BR-MT400 remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 27 oktober 2019, 16:38
Gravelmarc schreef: zo 27 oktober 2019, 14:13 En een setje olives en inserts
Bij een nieuw setje remmen zitten die erbij, zodat je de leidingen 1x kunt inkorten.
De laatste keer dat ik een pre-bleed set kocht niet.
Toen zat de olive al in de remgreep, en de insert al in de leiding.
Moest dus na inkorten zelf een insert kopen.
Ride like you stole it
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dizer schreef: zo 27 oktober 2019, 13:54 Is het bij nieuwe Shimano remmen nodig om er een bleedingkit bij te kopen?
Ik moet natuurlijk de kabels wat inkorten. Zoja, zijn de onderstaande onderdelen dan de juiste?
spuit is overbodig , gewoon emmertje en houder en olie werkt prima , spuitje gebruik ik zelden .

https://www.bike-components.de/en/Shima ... rs-p28447/
https://www.bike-components.de/en/Shima ... il-p21348/

Gravelmarc schreef: zo 27 oktober 2019, 20:08

De laatste keer dat ik een pre-bleed set kocht niet.
Toen zat de olive al in de remgreep, en de insert al in de leiding.
Moest dus na inkorten zelf een insert kopen.
Bij een bleed kit van Shimano zitten nooit olive's en insert's, bij nieuwe remmen wel
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gravelmarc schreef: zo 27 oktober 2019, 20:08
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 27 oktober 2019, 16:38

Bij een nieuw setje remmen zitten die erbij, zodat je de leidingen 1x kunt inkorten.
De laatste keer dat ik een pre-bleed set kocht niet.
Toen zat de olive al in de remgreep, en de insert al in de leiding.
Moest dus na inkorten zelf een insert kopen.
Dan ben je denk ik genept.
Ik zie bij BC een setje MT200 (nog geen 41 euro) en daarbij staat:
Lieferumfang:
- 2 x Scheibenbremse Shimano BR-MT200 + BL-MT200, VR und HR
...
- 2 x Insertpin
- 2 x Olive
...
Maar misschien halen ze in NL wel uit de verpakking.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Gevalletje niet goed lezen.... :lol: komt zelden voor hier op het forum... :lol:
En on topic weer, het zijn gewoon goede remmen en de bleedkit is de juiste :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: zo 27 oktober 2019, 20:42
Dizer schreef: zo 27 oktober 2019, 13:54 Is het bij nieuwe Shimano remmen nodig om er een bleedingkit bij te kopen?
Ik moet natuurlijk de kabels wat inkorten. Zoja, zijn de onderstaande onderdelen dan de juiste?
spuit is overbodig , gewoon emmertje en houder en olie werkt prima , spuitje gebruik ik zelden .
Ik gebruik die altijd, je kunt namelijk veel beter van onder naar boven bleeden aangezien luchtbelletjes naar boven willen. En dan heb je toch echt een spuit nodig...

En mijn advies: altijd ontluchten na inkorten, juist bij nieuwe remmen.
Nog nooit meegemaakt dat er geen lucht uit kwam, en ik werk best wel erg netjes ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

kermit schreef: ma 28 oktober 2019, 13:05
Snelle Buffer schreef: zo 27 oktober 2019, 20:42
spuit is overbodig , gewoon emmertje en houder en olie werkt prima , spuitje gebruik ik zelden .
Ik gebruik die altijd, je kunt namelijk veel beter van onder naar boven bleeden aangezien luchtbelletjes naar boven willen. En dan heb je toch echt een spuit nodig...

En mijn advies: altijd ontluchten na inkorten, juist bij nieuwe remmen.
Nog nooit meegemaakt dat er geen lucht uit kwam, en ik werk best wel erg netjes ;-)
Yep, hier gisteren precies dezelfde ervaring. Nieuwe set Shimano remmen, werden geleverd met nieuwe inserts en olijfjes. Van onder naar boven ontlucht na het inkorten, was vooral achter geen overbodige luxe. Voor was eigenlijk al goed.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: ma 28 oktober 2019, 13:05 Ik gebruik die altijd, je kunt namelijk veel beter van onder naar boven bleeden aangezien luchtbelletjes naar boven willen. En dan heb je toch echt een spuit nodig...

En mijn advies: altijd ontluchten na inkorten, juist bij nieuwe remmen.
Nog nooit meegemaakt dat er geen lucht uit kwam, en ik werk best wel erg netjes ;-)

Ontluchten gewoon via de "flipper methode " :-D , 5 minuten flipperen ,daarna 30minuten met elastiek erom heen , weer 5 minuten "flipperen" .

genoeg remmetjes gedaan , altijd perfect :)

genoeg how-too op jijbuis :winkie:, ieder zijn ding en manier ....eind resultaat hetzelfde ...... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij vertrouw je er op die manier op dat de belletjes uit zichzelf naar boven komen. Met de spuit erop forceer je eventuele luchtbellen onder druk naar boven, dat heeft toch mijn voorkeur.
Nadat ik van onderaf genoeg olie in de trechter heb gepompt zuig ik met die spuit ook weer olie terug uit de remklauw zodat eventuele belletjes die daar in een hoekje zijn blijven hangen er ook uit komen.

De boel even laten rusten met een elastiekje om de hendel kan nooit kwaad, doe ik meestal ook. Daarna nog een keer olie "op en neer" pompen met de spuit, en dan denk ik dat het systeem aardig goed ontlucht is :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Kermit zegt, lucht wil omhoog en moet omhoog, dus olie van boven naar beneden laten lopen, of forceren door te flipperen, helpt daar niet aan mee.
En YT staat vol onzin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik gebruik exact dezelfde methode Kermit :-q werkt super
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een paar flippers tijdens normaal ontluchten moet toch genoeg zijn om eventuele belletjes uit de zuiger/reservoir in de hendel eruit te krijgen? Ik ben nog nooit een handleiding tegengekomen die flipperen in het stappenplan had. Nou heb ik ook weleens een rem onconventioneel ontlucht (tijdens een reis, geen werkplaats mee) door hendel een nacht lang strak te zetten en daarna wat olie via de bovenste vulopening erin te druppelen, paar keer behoedzaam flipperen om de olie te laten zakken en lucht eruit te laten. Dat werkte beter dan verwacht maar gewoon volgens het boekje gaat wel een stuk sneller.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 oktober 2019, 19:49 Wat Kermit zegt, lucht wil omhoog en moet omhoog,.... forceren door te flipperen, helpt daar niet aan mee.....
Nee ?, goh wat gebeurd er dan met flipperen ?,
kermit schreef: di 29 oktober 2019, 11:21
...
Volgens mij vertrouw je er op die manier op dat de belletjes uit zichzelf naar boven komen. Met de spuit erop forceer je eventuele luchtbellen onder druk naar boven, dat heeft toch mijn voorkeur. ...

De boel even laten rusten met een elastiekje om de hendel kan nooit kwaad, doe ik meestal ook. Daarna nog een keer olie "op en neer" pompen met de spuit, en dan denk ik dat het systeem aardig goed ontlucht is :)
Toch nog voor 50% " meegaand" . :)
Ieder zijn ding en manier , en alles volgens de manual heeft blijkbaar iedereen ineens gedaan ... :winkie:
Tuurlijk de manual de beste manier , maar ieder zijn manier/ding ..
:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijdens het flipperen krijg je alleen lucht uit het bovenste deel van je remsysteem er uit.
Als de lucht alleen bovenin zat, dan is daarmee opgelost.
Dus wederom 50%
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie