Gravelmarc schreef: ↑zo 27 oktober 2019, 14:13
En een setje olives en inserts
Bij een nieuw setje remmen zitten die erbij, zodat je de leidingen 1x kunt inkorten.
De laatste keer dat ik een pre-bleed set kocht niet.
Toen zat de olive al in de remgreep, en de insert al in de leiding.
Moest dus na inkorten zelf een insert kopen.
Dizer schreef: ↑zo 27 oktober 2019, 13:54
Is het bij nieuwe Shimano remmen nodig om er een bleedingkit bij te kopen?
Ik moet natuurlijk de kabels wat inkorten. Zoja, zijn de onderstaande onderdelen dan de juiste?
spuit is overbodig , gewoon emmertje en houder en olie werkt prima , spuitje gebruik ik zelden .
De laatste keer dat ik een pre-bleed set kocht niet.
Toen zat de olive al in de remgreep, en de insert al in de leiding.
Moest dus na inkorten zelf een insert kopen.
Bij een bleed kit van Shimano zitten nooit olive's en insert's, bij nieuwe remmen wel
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein) Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Bij een nieuw setje remmen zitten die erbij, zodat je de leidingen 1x kunt inkorten.
De laatste keer dat ik een pre-bleed set kocht niet.
Toen zat de olive al in de remgreep, en de insert al in de leiding.
Moest dus na inkorten zelf een insert kopen.
Dan ben je denk ik genept.
Ik zie bij BC een setje MT200 (nog geen 41 euro) en daarbij staat:
Lieferumfang:
- 2 x Scheibenbremse Shimano BR-MT200 + BL-MT200, VR und HR
...
- 2 x Insertpin
- 2 x Olive
...
Maar misschien halen ze in NL wel uit de verpakking.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer schreef: ↑zo 27 oktober 2019, 13:54
Is het bij nieuwe Shimano remmen nodig om er een bleedingkit bij te kopen?
Ik moet natuurlijk de kabels wat inkorten. Zoja, zijn de onderstaande onderdelen dan de juiste?
spuit is overbodig , gewoon emmertje en houder en olie werkt prima , spuitje gebruik ik zelden .
Ik gebruik die altijd, je kunt namelijk veel beter van onder naar boven bleeden aangezien luchtbelletjes naar boven willen. En dan heb je toch echt een spuit nodig...
En mijn advies: altijd ontluchten na inkorten, juist bij nieuwe remmen.
Nog nooit meegemaakt dat er geen lucht uit kwam, en ik werk best wel erg netjes
Snelle Buffer schreef: ↑zo 27 oktober 2019, 20:42
spuit is overbodig , gewoon emmertje en houder en olie werkt prima , spuitje gebruik ik zelden .
Ik gebruik die altijd, je kunt namelijk veel beter van onder naar boven bleeden aangezien luchtbelletjes naar boven willen. En dan heb je toch echt een spuit nodig...
En mijn advies: altijd ontluchten na inkorten, juist bij nieuwe remmen.
Nog nooit meegemaakt dat er geen lucht uit kwam, en ik werk best wel erg netjes
Yep, hier gisteren precies dezelfde ervaring. Nieuwe set Shimano remmen, werden geleverd met nieuwe inserts en olijfjes. Van onder naar boven ontlucht na het inkorten, was vooral achter geen overbodige luxe. Voor was eigenlijk al goed.
kermit schreef: ↑ma 28 oktober 2019, 13:05
Ik gebruik die altijd, je kunt namelijk veel beter van onder naar boven bleeden aangezien luchtbelletjes naar boven willen. En dan heb je toch echt een spuit nodig...
En mijn advies: altijd ontluchten na inkorten, juist bij nieuwe remmen.
Nog nooit meegemaakt dat er geen lucht uit kwam, en ik werk best wel erg netjes
Ontluchten gewoon via de "flipper methode " , 5 minuten flipperen ,daarna 30minuten met elastiek erom heen , weer 5 minuten "flipperen" .
genoeg remmetjes gedaan , altijd perfect
genoeg how-too op jijbuis , ieder zijn ding en manier ....eind resultaat hetzelfde ......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein) Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Volgens mij vertrouw je er op die manier op dat de belletjes uit zichzelf naar boven komen. Met de spuit erop forceer je eventuele luchtbellen onder druk naar boven, dat heeft toch mijn voorkeur.
Nadat ik van onderaf genoeg olie in de trechter heb gepompt zuig ik met die spuit ook weer olie terug uit de remklauw zodat eventuele belletjes die daar in een hoekje zijn blijven hangen er ook uit komen.
De boel even laten rusten met een elastiekje om de hendel kan nooit kwaad, doe ik meestal ook. Daarna nog een keer olie "op en neer" pompen met de spuit, en dan denk ik dat het systeem aardig goed ontlucht is
Wat Kermit zegt, lucht wil omhoog en moet omhoog, dus olie van boven naar beneden laten lopen, of forceren door te flipperen, helpt daar niet aan mee.
En YT staat vol onzin.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Een paar flippers tijdens normaal ontluchten moet toch genoeg zijn om eventuele belletjes uit de zuiger/reservoir in de hendel eruit te krijgen? Ik ben nog nooit een handleiding tegengekomen die flipperen in het stappenplan had. Nou heb ik ook weleens een rem onconventioneel ontlucht (tijdens een reis, geen werkplaats mee) door hendel een nacht lang strak te zetten en daarna wat olie via de bovenste vulopening erin te druppelen, paar keer behoedzaam flipperen om de olie te laten zakken en lucht eruit te laten. Dat werkte beter dan verwacht maar gewoon volgens het boekje gaat wel een stuk sneller.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 29 oktober 2019, 19:49
Wat Kermit zegt, lucht wil omhoog en moet omhoog,.... forceren door te flipperen, helpt daar niet aan mee.....
Nee ?, goh wat gebeurd er dan met flipperen ?,
kermit schreef: ↑di 29 oktober 2019, 11:21
...
Volgens mij vertrouw je er op die manier op dat de belletjes uit zichzelf naar boven komen. Met de spuit erop forceer je eventuele luchtbellen onder druk naar boven, dat heeft toch mijn voorkeur. ...
De boel even laten rusten met een elastiekje om de hendel kan nooit kwaad, doe ik meestal ook. Daarna nog een keer olie "op en neer" pompen met de spuit, en dan denk ik dat het systeem aardig goed ontlucht is
Toch nog voor 50% " meegaand" .
Ieder zijn ding en manier , en alles volgens de manual heeft blijkbaar iedereen ineens gedaan ...
Tuurlijk de manual de beste manier , maar ieder zijn manier/ding ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein) Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Tijdens het flipperen krijg je alleen lucht uit het bovenste deel van je remsysteem er uit.
Als de lucht alleen bovenin zat, dan is daarmee opgelost.
Dus wederom 50%
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.