Als een lager zo vast zit dat het niet meer draait maar in de perspassing (!) van de achterbrug (of linkage, of frame) gaat draaien ben je gewoon veeeeeel te laat met je onderhoud geweest.
Als je eens per jaar de bouten uit de draaipunten haalt en met je vinger voelt hoe het lager eraan toe is ben je vrijwel altijd op tijd met onderhoud of vervanging. Misschien als je alleen maar in de modder rijdt niet
Ik heb twee single pivot fully's met grote lagers gehad. Bij beiden na vijf jaar eens losgehaald, en bij beiden hetzelfde resultaat: een lager wat korrelig, maar nog wel licht genoeg draaiend, het andere perfect. Zonder enig preventief bijvullen met vet.
Mijn Mondraker met een soort VPP systeem, en vier kleine lagertjes op precies de verkeerde pek (pal voor de achterband) was gevoeliger, daar heb ik na twee seizoenen de lagers vervangen. Een lager liep al behoorlijk korrelig, met je vinger moeizaam te draaien (vast punt in de omwenteling).
Meer on-topic, ik geloof niet dat een achterbrug gaat scheuren als een lager wat stroever draait. Als de hele zwik volledig vastgerot is wellicht, maar dan ben je zelf gewoon nalatig geweest imo
De keren dat ik lagers vervangen heb waren de oude prima los te kloppen. En met de nieuwe lagers een nachtje in de vriezer en even de föhn op de passing waar ze in moesten was ook het monteren geen enkel probleem (hamer en dop methode, en natuurlijk enig beleid).