Stofringen voorvork, duurder is beter?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rock shox claimt dat hun nieuwe stofringen voor minder wrijving zorgen. De nieuwe zijn van SKF. De ‘oude’ ook.
ENDURO heeft nog duurdere stofringen en dus beter? Zit er een kern van waarheid in? Iemand ervaring tussen het een en ander?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De nieuwe generatie dichtingen is wel beter dan de vorige. En 'logisch' dat die dan ook duurder zijn... :roll: (En SKF durft ook te rekenen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als alles altijd zoveel beter is geworden als ze beweren dan was het nu perfect geweest. :wink: Ze kunnen ook moeilijk iets op de markt brengen met de toevoeging dat het kwalitatief net even iets minder is al het voorgaande.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verbeterd betekent dan ook vaak dat het alleen voor de fabrikant verbeterd is :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: za 12 oktober 2019, 21:32 Verbeterd betekent dan ook vaak dat het alleen voor de fabrikant verbeterd is :winkie:
Precies, hun marge 8)
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jullie hebben mij niet overtuigt de marge van SKF op te krikken :wink: Dan blijf ik bij de standaard SKF stofringen :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: zo 13 oktober 2019, 14:02 Jullie hebben mij niet overtuigt de marge van SKF op te krikken :wink: Dan blijf ik bij de standaard SKF stofringen :-q
Lars TB schreef: za 12 oktober 2019, 20:07 De nieuwe generatie dichtingen is wel beter dan de vorige.
Voelbaar minder weerstand en duurzamer en waarschijnlijk ook beter afdichtend. Alleen dus ook duurder.

Of het de meerprijs waard is? Waarom rijd je dan met zulk duur materiaal rond? Als je voor een beetje extra de functionaliteit kunt vergroten lijkt mij dat een inkoppertje... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

dat is toch hetzelfde als wanneer je b.v. bij bikesuspension je vork laat servicen.Dan heb je ook keuze uit meerdere seals:
* Monteer originele seals
(geen meerprijs)
* Monteer Racingbros Lycran seals
(Fox geen meerprijs. Overig +€15.-)
* Monteer Racingbros Edge seals
(Fox +€15.-. Overig +€30.-)
zal vast beter zijn dan toch?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Duur materiaal is qua vork en demper op mijn mtb inderdaad beter. De vork nu nog voorzien van de standaard stofringen. Ik wil uit jullie ervaring horen is het beter ja dan nee.
Nu gaan we met z’n allen af op Lars, verheven tot Mountainbike.nl goeroe. Fijne is dat Lars Ad als als bandengoeroe heeft gepresenteerd, kennis en kunde verspreiden :-q

Als ondernemer verkoop ik ook liever de duurdere opties, de marge is dan groter :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: ma 14 oktober 2019, 10:41 Duur materiaal is qua vork en demper op mijn mtb inderdaad beter. De vork nu nog voorzien van de standaard stofringen. Ik wil uit jullie ervaring horen is het beter ja dan nee.
Enige wat ik kan zeggen dat vrijwel iedere nieuwe vork van de laatste 2 jaar van hoogwaardigere seals is voorzien en dat ze inderdaad beter aanspreken dan de generatie daarvoor.


Als je commentaar krijgt van mensen die net hun vork hebben laten servicen en hebben laten voorzien van hoogwaardigere seals, dan is het probleem dat de vork sowieso een hele sprong vooruit heeft gemaakt omdat die vlak daarvoor gewoon stugger ging door het langere gebruik.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Een jaar of 7-8 geleden heb ik bij wijze van test, Enduro Seals gebruikt bij het servicen van een Fox RL32.
Afbeelding

Afbeelding
Had toen uiteraard het gevoel dat je het verschil voelt maar intussen ben ik er achter dat ik helemaal niet zo fijngevoelig ben dat ik dat verschil had kunnen voelen.
Het verschil dat ik voelde, was hoogstwaarschijnlijk vooral het 'voor-na' effect dat je altijd na een servicebeurt van je vork.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie