Nee, stijfheid is spanningsonafhankelijk, zolang de spaken op spanning blijven
Wiel samenstellen
Er speelt iets meer dan alleen dat. Misschien is stijfheid niet helemaal het juiste woord, maar ongelijkmatige spanning zorgt voor ongelijkmatige zijdelingse krachten op de velg die zeker invloed hebben.
Daarbij heeft spaakspanning ook invloed op de zijdelingse stijfheid, ook al is dat maar heel beperkt, maar wel meetbaar! Zie daarvoor de meetresultaten van Ernie Frieke.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Waarom hoor ik zo veel over handgespaakte wielen? Als de spaken op de juiste spanning staan maakt het toch niet uit of dat door een mens of door een machine is gedaan?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5493
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Spaken "zetten"zich nog, een goed handgespaakt wiel wordt nog gekraakt en daarna op spanning gezet. Ook laten sommige naaf/spaak/velg combinaties zich niet (goed) machinaal spaken....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Als je dus een machinaal gespaakt wiel kraakt en daarna na-stelt zou er dus geen verschil moeten zijn? (Even los van niet standaard combinaties)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Ik was hier al bang voor dat het weer in de cijfertjes achter de komma ging. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en kunt net als de prinses de erwt onder 10 matrassen dik voeenLars TB schreef: ↑vr 18 oktober 2019, 10:56 Er speelt iets meer dan alleen dat. Misschien is stijfheid niet helemaal het juiste woord, maar ongelijkmatige spanning zorgt voor ongelijkmatige zijdelingse krachten op de velg die zeker invloed hebben.
Daarbij heeft spaakspanning ook invloed op de zijdelingse stijfheid, ook al is dat maar heel beperkt, maar wel meetbaar! Zie daarvoor de meetresultaten van Ernie Frieke.
Theoretisch haal je inderdaad net zo een goed wiel uit een machine. Alleen praktisch lukt dat niet om diverse reden. Het gros van de machines meet bijvoorbeeld niet de spaakspanning direct op de spaak. En dan krijg je dus de spaakspanning niet helemaal gelijkmatig. Ook worden de wielen maar beperkt gekraakt. Er zijn machines die dat wel kunnen, maar dan ben je meestal duurder uit dan als je er mensen op zet. En als er dan mensen op zitten (sociale werkplaats!), dan mogen die ook maar beperkt aan een wiel werken. Zelfs als we het over dure carbon wielen hebben!
Kleine merkjes vlechten vaak met de machine in, om dan met de hand de spaakspanning in orde te krijgen. Denk aan Santos en idworx (waarvan ik het weet). En zelfs binnen machinaal zitten verschillen: Cube heeft een poosje de wielen van een grote leverancier zelf gespaakt (naast hun eigen wielen) omdat hun afwerking beter was dan de kwaliteit die ze van die grote partij kregen!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Sorry, ik bedoelde als je een machinaal gespaakt wiel kraakt en handmatig na-stelt.Lars TB schreef: ↑vr 18 oktober 2019, 13:17Theoretisch haal je inderdaad net zo een goed wiel uit een machine. Alleen praktisch lukt dat niet om diverse reden. Het gros van de machines meet bijvoorbeeld niet de spaakspanning direct op de spaak. En dan krijg je dus de spaakspanning niet helemaal gelijkmatig. Ook worden de wielen maar beperkt gekraakt. Er zijn machines die dat wel kunnen, maar dan ben je meestal duurder uit dan als je er mensen op zet. En als er dan mensen op zitten (sociale werkplaats!), dan mogen die ook maar beperkt aan een wiel werken. Zelfs als we het over dure carbon wielen hebben!
Kleine merkjes vlechten vaak met de machine in, om dan met de hand de spaakspanning in orde te krijgen. Denk aan Santos en idworx (waarvan ik het weet). En zelfs binnen machinaal zitten verschillen: Cube heeft een poosje de wielen van een grote leverancier zelf gespaakt (naast hun eigen wielen) omdat hun afwerking beter was dan de kwaliteit die ze van die grote partij kregen!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
5% vind ik nu niet achter de komma... Hooguit is het de minst belangrijke factor bij stijfheid.Marke schreef: ↑vr 18 oktober 2019, 13:12Ik was hier al bang voor dat het weer in de cijfertjes achter de komma ging. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en kunt net als de prinses de erwt onder 10 matrassen dik voeenLars TB schreef: ↑vr 18 oktober 2019, 10:56 Er speelt iets meer dan alleen dat. Misschien is stijfheid niet helemaal het juiste woord, maar ongelijkmatige spanning zorgt voor ongelijkmatige zijdelingse krachten op de velg die zeker invloed hebben.
Daarbij heeft spaakspanning ook invloed op de zijdelingse stijfheid, ook al is dat maar heel beperkt, maar wel meetbaar! Zie daarvoor de meetresultaten van Ernie Frieke.
Daarnaast komt een stukje van de info uit de praktijk en heeft inderdaad met de kwetsbaarheid van wielen wel zeker met die spaakspanning te maken. Cijfers zijn daar moeilijk op te plakken, maar interessant is te horen van reisfietsspecialisten hoeveel meer problemen ze hebben met derailleurfietswielen dan met Rohloff wielen!!
En dan heb je bij spaakspanning ook nog het grote verschil in hoe een wiel aanvoelt... Factor 10 verschil!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dan moet de nasteller ook nog kraken. Of als hij dat niet doet, dan moet het wiel misschien nog een keer nagesteld worden.
Maar als je even je best doet, dan kan een fabriekswiel inderdaad wel de kwaliteit krijgen van een handgespaakt wiel. Maar dat betreft de spaakspanning. Genoeg van die wielen zijn zo ontworpen dat ze vooral goedkoop zijn en de kwaliteit is er dus niet altijd... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee , ik lees Lars zn redenaties en hij zit er naast.Marke schreef: ↑vr 18 oktober 2019, 13:12Ik was hier al bang voor dat het weer in de cijfertjes achter de komma ging. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en kunt net als de prinses de erwt onder 10 matrassen dik voeenLars TB schreef: ↑vr 18 oktober 2019, 10:56 Er speelt iets meer dan alleen dat. Misschien is stijfheid niet helemaal het juiste woord, maar ongelijkmatige spanning zorgt voor ongelijkmatige zijdelingse krachten op de velg die zeker invloed hebben.
Daarbij heeft spaakspanning ook invloed op de zijdelingse stijfheid, ook al is dat maar heel beperkt, maar wel meetbaar! Zie daarvoor de meetresultaten van Ernie Frieke.
Maar ik dacht "laat maar".
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 4127
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Jongens, we hebben er weer 1! Iemand die een verbetering pas een verbetering vindt als het met 10tallen procenten is.Marke schreef: ↑vr 18 oktober 2019, 13:12Ik was hier al bang voor dat het weer in de cijfertjes achter de komma ging. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en kunt net als de prinses de erwt onder 10 matrassen dik voelenLars TB schreef: ↑vr 18 oktober 2019, 10:56 Er speelt iets meer dan alleen dat. Misschien is stijfheid niet helemaal het juiste woord, maar ongelijkmatige spanning zorgt voor ongelijkmatige zijdelingse krachten op de velg die zeker invloed hebben.
Daarbij heeft spaakspanning ook invloed op de zijdelingse stijfheid, ook al is dat maar heel beperkt, maar wel meetbaar! Zie daarvoor de meetresultaten van Ernie Frieke.
De verbeteringen waar Lars het over heeft zijn niet groot, maar wel verbeteringen. En als je dan toch iets nieuws moet, dan maar alles optimaliseren. Dus geen loodzware smalle velg nemen, ingespaakt met CX-ray op een onhandig gekozen naaf, maar juist de andere kant op, al naar gelang welke optimalisaties je wilt aanbrengen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
En toch is die DT350 beter
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer: