Racktime, topeak mtx beamrack, racklock of basil trunkbag

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Overweeg aanschaf van een trunkbag voor ww verkeer ipv de rugzak. Liefst waterdicht. Plm. 6 a 10 liter. Tas moet er 2x per dag op en af. Dus kliksysteem vereist.
Zie de volgende opties:

- bestaande drager plus Ortlieb tas met racklock - dure maar waterdichte tas, geen nieuwe drager nodig. Maar rol systeem niet handig, liever rits. Ontgrendel sleutel lijkt me ook niet handig.

- Topeak tas met bijbehorende mtx beamrack bagagedrager: incl. drager plm. net zo duur als bovenstaande. Vraag me af op het rail systeem prettig is bij vaak in en uitschuiven, je moet het goed uitlijnen, lijkt me

- Racktime drager systeem met bijv. Vaude tas: ook hier drager nodig, dan wel diverse keuze aan tassen. Wel kliksysteem. Tas+ drager niet goedkoper dan bovenstaande opties.

- Basil tas met MIK adapter op bestaande bagagedrager. Lijkt op Racktime en Ortlieb bevestiging. Alleen tas met “ortlieb-rolsysteem” is waterdicht. Rits tas niet. Tas+ adapter voor bestaande drager lijkt de goedkoopste optie.

Zoals altijd bestaat de ideale gewenste combi niet.

Zijn er hier gebruikers met ervaringen met bovenstaande en aanbevelingen?
Bij voorbaat dank voor tips en ervaringen :-q
Laatst gewijzigd door barttore op za 19 oktober 2019, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Topeak beamrack heb ik gehad op mn ww fiets. Ik heb er eigenlijk nooit een tas op gehad, had er alleen een spatbord onder.
Ms TSTM had Vaude tassen op een rekje (ben merk ff kwijt, maar geschikr voor 29" mtb met schijfrem).
Voordeel vd Vaude tassen boven de Ortlieb is de schuinere voorkant, dat geeft bij een korte chainstay of grote voeten wat meer ruimte voor je hielen.
Rose verkoopt de Vaudes een stuk voordeliger onder hun eigen merk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Zie nog een universele optie Uniklip met een Rixen&Kaul tas. Qua prijs ook vergelijkbaar. Met de andere opties.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat Topeak systeem werkt iig prima, het erop en eraf schuiven gaat supersimpel en lijkt ook degelijk. Al kan ik niet oordelen over de duurzaamheid bij meermaals per dag gebruiken, ik gebruik het spul alleen voor langere (weg)ritten zonder rugzak.

Als je het rek permanent op je fiets wilt laten zitten zou ik een rek voor vaste montage prefereren, die zijn er ook met MTX rail. Op zich zitten die beamracks best goed vast, maar ze kunnen verdraaien als je er (flink) tegenaan stoot en een ander heeft 'm er ook zo afgehaald :evil: :D
De MTX tassen zijn alleen waterdicht met een hoes, niet van zichzelf zoals Ortlieb.

Met de andere systemen kan ik niet vergelijken, maar een rolsluiting zoals die van Ortlieb vind ik ook uitstekend werken. Dat zou voor mij iig geen reden zijn er geen te nemen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Trouwens, even een beetje off-topic info over de Topeak MTX en RX bevestigingen…

De RX is de compacte/lichte versie voor kleinere tassen, het MTX systeem heeft grotere tassen in het assortiment. Bijvoorbeeld het carbon beamrack en het roadie rack gebruiken het RX systeem. RX tassen passen wel op MTX dragers, maar andersom past het niet.

Dit komt omdat de RX dragers in het midden een verhoging hebben waar de schuifrail van de MTX tassen tegenaan komt. Maar je kunt die kunststof rail vrij gemakkelijk van een verdiept stukje voorzien (beetje dremelen) waardoor de MTX tas wel op een RX rack past.
Ik heb dat gisteren namelijk zelf gedaan :-)

Ik had een MTX tas die niet op het carbon RX rack paste, maar nu dus wel.
De MTX tas is wel wat langer dan de kleine RX, dus de achterste paar cm steken over het rack heen maar dat is geen enkel probleem. Het carbon beamrack is tot 7kg geschikt en daar blijf ik ruim onder met de spulletjes die ik op een lange rit meeneem.
Ter vergelijking, de aluminium MTX beamracks mogen maximaal 9kg hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Voor woon/werk en werk/werk gebruik ik de topeak opschuifkliktas. Ideaal, vormvaste tas, hefdak je als er meer mee moet. Een cliënt van me heeft een nieuwere dan ik, met fleshouder. Vaak gebruikt, nooit spijt gehad.
Op de mtb als ik werk in het bos met de zadelpendrager, heeft ook een handig geïntegreerd snelbindertje. Op de tourfiets gaat hij op een 'normale' bagagedrager met hetzelfde mtx systeem, heette iets met tourist ofzo. Lagere ophangrail voor lager zwaartepunt met fietstassen. De eerste fiets waar hij op zat was met velgrem, dus de daarvoor passende drager. Op de nieuwe fiets met schijfrem past hij ook gewoon.

Aan die drager hangt ook wel eens zo'n oer-ortlieb. Groot, ruim, alles-bestendig. Rolsluiting werkt makkelijk zat, klemmen openen als je aan het handvat trekt. Eén enkele beweging voor ophangen en afpakken.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Plaats reactie