Eggbeather pedalen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Gisteren een val gedaan bij testen eggbeather pedalen.Dit is gebeurd wanneer men voet helemaal boven stond en niet kon uitklikken bij een heel steil kantje.Rij nu al meer dan 30jaar met spd , nog nooit voor gehad.

Thuis deze situatie opnieuw gedaan en het is heel moeilijk om uit te klikken.

Wel aangenaam aan de voeten door de speling,maar dit vind ik toch gevaarlijk.

Zijn er die dit ook al hebben meegemaakt en wat kan je er aan doen?
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

rognic schreef: zo 27 oktober 2019, 20:01 Gisteren een val gedaan bij testen eggbeather pedalen.Dit is gebeurd wanneer men voet helemaal boven stond en niet kon uitklikken bij een heel steil kantje.Rij nu al meer dan 30jaar met spd , nog nooit voor gehad.

Thuis deze situatie opnieuw gedaan en het is heel moeilijk om uit te klikken.

Wel aangenaam aan de voeten door de speling,maar dit vind ik toch gevaarlijk.

Zijn er die dit ook al hebben meegemaakt en wat kan je er aan doen?
Crankbrothers plaatjes kun je verwisselen, links en rechts. Dat bepaalt of je uitklikhoek 15 of 20 graden is. Wellicht links en rechts verwisselen?
Sowieso heb ik er zelf ook meer moeite mee om uit te klikken als je pedaal helemaal boven staat (ook met SPD, maar ligt wellicht ook aan mijn kromme knieën ;-) ). Na jaren eggbeaters rijd ik nu ook weer met SPD, inklikken en uitklikken gaat voor mij net iets soepeler allemaal (enkel bij ijzige omstandigheden verlang ik soms terug naar eggbeaters).
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Bedankt,ondertussen toch weer men 540 pedalen van Shimano,vind deze nog altijd de beste,ook al heb ik XT en XTR pedalen liggen.

Bij de 540 is het boogje waar het plaatje ingaat iets groter,vandaar ook gemakkelijker inklikken en bewegingsvrijheid.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized S-works epic 2022, Specialized Epic beach 2021, Canyon spaectral 29 CFR 2023

Ik rij met time atac pedalen, als je op zoek ben naar pedalen met iets meer zijdelingse speling zijn deze echt top, ben er zelf 20 jaar geleden op overgestapt ivm knie problemen, en geen moment spijt. Grote voordeel van de time atac vind ik verder dat ze veel beter vuil lossen als de spd’s, ook in de extreemste omstandigheden.
It’s ok if you don’t like mountain-biking, it’s kind of a smart people sport anyway
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik ga dit draadje eens volgen. Ik heb meer dan een jaar spd gereden, nu een jaar flats en vanaf zaterdag weer SPD. Ik heb als test ook een setje eggbeaters liggen. Ik heb overigens M530 spd, dus die met dat kooitje. Als de eggbeaters door de test heen komen zou ik de Candy’s willen hebben.

Ik heb vernomen dat je met eggbeaters ( of CB algemeen ) niet zo kunt trekken aan de pedalen als met spd. Dit is voor mij met springen/drops wel een nadeel. Ik spreek ook uit een aanname, want ik heb ze nog niet getest.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: ma 9 december 2019, 22:14 Ik heb vernomen dat je met eggbeaters ( of CB algemeen ) niet zo kunt trekken aan de pedalen als met spd. Dit is voor mij met springen/drops wel een nadeel. Ik spreek ook uit een aanname, want ik heb ze nog niet getest.
Dan zou je stiekem moeten gaan oefenen met flatpedals, dan optimaliseer je je techniek en hoef je niet meer aan je pedalen te trekken. En daarna ga je weer terug naar klikpedalen voor de extra controle.

Nu rijdt meer dan de helft van het deelnemersveld van de Wereldbeker Downhill met Crank Brothers pedalen. En die lui springen nog wel eens volgens mij... :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Sprongen maken door te trekken aan je pedalen lijkt mij uit den boze.
Stel je voor dat je teveel op je pedalen vertrouwd en ze een keer uitklikken tijdens een sprong... moet er niet aan denken

Wat Las zegt, leer het met flats of iig zonder aan je pedalen te trekken.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Daar kan ik me ook in vinden. Met flat pedals springen gaat overigens ook goed, alleen ik denk dat het straks makkelijk is om even te cheaten en net dat achterwiel even wat verder op te trekken met je pedalen. Het is in eerste instantie ook niet mijn intentie om te trekken tijdens het springen. Ik heb gisteren weer even in de schuur staan in en uitklikken en het voelt gewoon heel anders, niet het gevoel alsof ik op een pedaal sta zoals met flats.


Ik ga het ook weer proberen op een rondje waar ik al 100X gereden heb, en ik ga ook de crankbrothers proberen. Alleen zoals mijn kennis er nu voor staat lijken spd meer bij mij te passen omdat deze beter zouden blijven zitten als je springt. iedereen maakt wel eens een foutje. ( zie het als een verzekering, je hoopt het niet nodig te hebben ) Daarbij ga ik sowieso de crankbrothers proberen en kijken hoe dat aanvoelt. Voor nu zaten de schoenplaatjes van SPD er nog onder dus vandaar dat deze even voorrang hebben.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Na een rondje polder ga ik ze vanavond weer van mijn fiets halen.. Ik vind het niets meer om vast te zitten. Geen bewegingsruimte, weinig gevoel van contact met het pedaal ook.. Bovenal minder vertrouwen. Haalde nogal wat plezier uit mijn rit. Beetje angstig denk ik, zeker met manuals en wheelies. Bunnyhops vond ik overigens ook niets, te veel met gedachten bij mijn pedalen.

Het zal na een tijdje wel wat beter worden, maar ik heb er al met al geen behoefte aan :D
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie