Nieuwe helm, maar welke?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: wo 30 oktober 2019, 22:42
Mark-V schreef: wo 30 oktober 2019, 21:19 Ik heb de Giro Chronicle, ook met MIPS en hij zit prima.
Kan niet zeggen hoe hij valt, want dat is nog niet gebeurd :winkie:
:tong

Maar nou ben ik toch ff benieuwd hè...koelt dat ding nou nog een beetje goed in de zomer? Hij heeft zo weinig luchtgaten - hoewel je dat wel meer ziet tegenwoordig maar ik vraag het me toch af.
Koelt prima, maar toch heb ik wel vrij snel t zweet over mn voorhoofd lopen in de zomer.
Heeft ook vooral te maken met hoe snel je zweet natuurlijk. Ik vind het in ieder geval niet lastig om hem op te hebben. ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sabai schreef: do 31 oktober 2019, 10:56 Wat ik wel een nadeel vind van het fysiek passen is dat de lbs vaak een beperkt aanbod heeft en je vervolgens stad en land moet gaan afrijden. En vaak weten ze zelf er ook weinig over te vertellen.
Er valt welbeschouwd ook niet zo heel veel te vertellen over een (fiets)helm.
Mijn manier: je kijkt gewoon wat je mooi vind, vervolgens pas je die helm en als-ie lekker zit (en bij je budget past) koop je 'm. Veel moeilijker moet je het niet maken ;-)

Mijn tip, FWIW: kies een helm uit de "trail" categorie, dus met een iets dieper doorlopende achterkant. Net dat kleine beetje extra bescherming, zonder dat dat ten koste van het draagcomfort gaat. Leuke aanbieding zoeken, passen, en kiezen :)
Het aanbod in die categorie is enorm, elk merk heeft een of meerdere types trail/enduro helm in het assortiment en ze zijn er al voor kleine prijsjes als je een beetje goed rondkijkt.

En of je nu online iets laat komen of naar een fysieke winkel gaat, je kunt toch nooit alles wat er op de markt is passen. Dus eerst thuis een (of een paar) helm(en) uitzoeken en die gaan passen, in de buurt als het kan en anders via een webshop met gratis terugsturen.
Als je er een stuk of drie laat komen zit er allicht een bij die lekker zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mark-V schreef: do 31 oktober 2019, 14:43
Wiel-Maat schreef: wo 30 oktober 2019, 22:42

:tong

Maar nou ben ik toch ff benieuwd hè...koelt dat ding nou nog een beetje goed in de zomer? Hij heeft zo weinig luchtgaten - hoewel je dat wel meer ziet tegenwoordig maar ik vraag het me toch af.
Koelt prima, maar toch heb ik wel vrij snel t zweet over mn voorhoofd lopen in de zomer.
Heeft ook vooral te maken met hoe snel je zweet natuurlijk. Ik vind het in ieder geval niet lastig om hem op te hebben. ;)
[...omdat er een quote-quotum van 2 is en men anders wellicht niet meer snapt waarover deze specifieke postwisseling gaat: over de Giro Chronicle helm dus]

Ja ik moet zeggen ik zweet niet zo veel op mijn hoofd... op mijn bovenlichaam wel maar dat heeft uiteraard niet met de helm van doen. Ik had ook wel naar die Chronicle zitten kijken maar ik vind de looks van de Register net iets beter - en hij heeft meer luchtgaten. ;)
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Naast MIPS is het ook handig dat je de helmpads kunt vervangen als ze ergens te koop / na te leveren zijn, daarom neem ik altijd een Giro..
Heb een Bell gehad en daar kon ik geen nieuwe pads voor bestellen... die waren niet heel goed uit wasmachine gekomen... en nergens meer te bestellen... weg helm..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik neem de helm mee onder de douche en spoel m zo uit, met wat shampoo.
De pads overleven dat goed.
Verder bewaar ik de pads als ik een helm weggooi, komt altijd een keer van pas.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 1 november 2019, 12:08 Ik neem de helm mee onder de douche en spoel m zo uit, met wat shampoo.
De pads overleven dat goed.
Hmm, da`s wel een goeie. Meestal pik pak ik zo`n lingerie-netje van de vrouw, dat werkt ook prima. (Om het maar even voor te zijn...nee, geen netkous)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Juistem, gewoon even onder de douche afspoelen.
De pads slijten vooral door het loshalen erg snel en dan kun je ze gewoon laten zitten.

Sommige helmen worden met twee sets geleverd, ik had ooit een Fox met reserve set pads, en m'n nieuwe Urge kwam ook met twee sets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gasd'rop !!!
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1319
Lid geworden op: di 23 oktober 2007, 23:50

Bedankt voor de adviezen.
Ik zie dat de meeste idd zo'n trail model zijn tegenwoordig.

Ik heb deze gevonden, mooi model en wordt goed aangeprezen.

https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... met-815100

Moet trouwens de kleur van de helm passen bij de kleuren van je fiets of je kleding?
[Quote:] Rustig an mi die grauwte wiele!!!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Gasd'rop !!! schreef: di 5 november 2019, 01:08 Ik heb deze gevonden, mooi model en wordt goed aangeprezen.

https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... met-815100
Lijkt mij geen verkeerde keuze mits hij je goed past natuurlijk.


Gasd'rop !!! schreef: di 5 november 2019, 01:08

Moet trouwens de kleur van de helm passen bij de kleuren van je fiets of je kleding?
Alleen voor de modepolitie. Mij maakt het geen donder uit, ik vind het juist wel mooi als het juist niet het geval is. Ik heb bijvoorbeeld een blauwe helm en mijn fiets is zwart met groene accenten. Maar goed smaken verschillen dus als jij het prettig vind dat alles op elkaar afgestemd moet zijn dan ga gerust je gang. Vind je dat niet dan is dat ook prima.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Ik heb mezelf getrakteerd op een POC Tectal, deed even pijn bij de afrekening maar wat een geniale helm is dat..

Je moet maar denken dat je niet plant om te vallen, maar zonder plan vallen..
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb zojuist de Giro Fixture Mips besteld. Giro helmen zitten bij mij altijd prettig. Bovendien heeft deze een wat doorlopende achterkant, een klep, Mips, 18 ruime ventilatiegaten en verwisselbare pads.
Ik heb hem in de kleur zwart genomen, maar meerdere kleuren zijn leverbaar.
En een mooie prijs ook: €56,-.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik zweer bij de TroyLeeDesigns A2 Mips, heerlijk helm, licht op het hoofd betere ventilatie tov de A1, en kekke kleurtjes :-D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ad58 schreef: di 24 december 2019, 11:26 Ik heb zojuist de Giro Fixture Mips besteld. Giro helmen zitten bij mij altijd prettig. Bovendien heeft deze een wat doorlopende achterkant, een klep, Mips, 18 ruime ventilatiegaten en verwisselbare pads.
Ik heb hem in de kleur zwart genomen, maar meerdere kleuren zijn leverbaar.
En een mooie prijs ook: €56,-.
Mag ik vragen waar je die besteld hebt? Wilde 'm net bestellen bij Futurumshop, maar helaas uitverkocht.

Ik zoek trouwens de mat-zwarte variant (ook met MIPS)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Snelle Buffer schreef: di 24 december 2019, 11:32 Ik zweer bij de TroyLeeDesigns A2 Mips, heerlijk helm, licht op het hoofd betere ventilatie tov de A1, en kekke kleurtjes :-D
Ik ook. Vond de A1 al fantastisch zitten en dacht dat het niet beter kon maar de A2 is nog een tandje beter. En qua design vind ik TLD sowieso top.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

FranX78 schreef: di 24 december 2019, 14:26
Ad58 schreef: di 24 december 2019, 11:26 Ik heb zojuist de Giro Fixture Mips besteld. Giro helmen zitten bij mij altijd prettig. Bovendien heeft deze een wat doorlopende achterkant, een klep, Mips, 18 ruime ventilatiegaten en verwisselbare pads.
Ik heb hem in de kleur zwart genomen, maar meerdere kleuren zijn leverbaar.
En een mooie prijs ook: €56,-.
Mag ik vragen waar je die besteld hebt? Wilde 'm net bestellen bij Futurumshop, maar helaas uitverkocht.

Ik zoek trouwens de mat-zwarte variant (ook met MIPS)
Bij Futurumshop. De mijne wordt ook besteld, levertijd een week of drie. Ik zou er even een mailtje aan wagen..
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie