welke voorvork voor Trek X-caliber 8

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

In mijn fiets zit deze vork volgens de trek website,

Voorvork
RockShox Recon Silver, coil spring, TurnKey lockout, G2 Geometry w/51mm offset on 29ers, 100mm travel


Ik zit er over te denken om deze te upgraden, omdat hij het toch wel enigszins laat afweten nu het allemaal wat sneller gaat.. maar ook met het lezen van wat oude topics kom ik er niet helemaal uit..

Ik zie 51mm offset, maar er zijn er ook met 46mm ? past beide of hoe moet ik dit zien?
Volgens mij heb ik een rechte vorkbuis, dus de tapered past dan niet.. of is een ombouw mogelijk?

Is een dergelijke vork
https://hollandbikeshop.com/sram/rocksh ... rt-564736/ een slimme upgrade of is het kwaliteitsverschil met de huidige te klein?

Als ik zo kijk passen eigenlijk de meeste modellen niet ivm of een tapered vork, dan wel een steekas bevestiging..
Is er een beter alternatief eventueel..?
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Weet je wel zeker dat je geen tapered vorkbuis hebt? Op de site van Trek staat namelijk wel tapered.
Even je voorvork eruit halen, dan weet je het zeker.
46mm en 51mm offset past allebei, 46mm geeft een wat rustiger rijgedrag.
Het model wat je voorsteld zit ook aan de onderkant van de Rockshox lijn.
Ik zou dan eerder richting een Rockshox Reba gaan, die is in de Duitse webshops wel betaalbaar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt aan het frame wel zien of er een tapered vork in past, plaats anders eens een foto van jouw fiets waarop het balhoofd goed zichtbaar is. Soms zit er een vork met rechte vorkbuis in een tapered-geschikt frame (met een verloopje in het balhoofdlager).

Als je een Recon hebt is een 30 geen upgrade. Die "30" slaat op de diameter van de binnenpoten, bij een Recon is dat 32mm wat in principe een stijvere vork geeft. De "trail" vorken (met wat meer veerweg) zijn tegenwoordig bijna allemaal voorzien van 34 of 35mm binnenpoten om die reden.

Vanaf een Recon komende zou je kunnen kijken naar een Reba (goede allrounder) of SID (lichter en meer wedstrijdgericht). Maar er is meer dan Rock Shox onder de zon, Manitou heeft bijvoorbeeld ook goede vorkjes die de concurrentie prima aankunnen. Of Fox natuurlijk, maar meestal zijn die wat duurder.

Zeker de bekende webshops in de gaten houden, daar liggen de prijzen doorgaans toch het laagst.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

De huidige is een met veer volgens mij, dus alles luchtgeveerd leek mij al een vooruitgang ? Met qr is er weinig keuze zie ik, ik zal eens kijken vanavond of het toch geen tapered vork is, ik dacht dat die in het latere model zaten en niet in die van 2016, maar ik kan me vergissen.. ik zie in mijn oude berichten dat ik de voornaaf aan zou kunnen passen naar 15mm steekas door andere doppen te plaatsen, daar ook maar even achteraan dan...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je nu je vork gaat upgraden, pak dan inderdaad meteen een 15 mm steekas. Niet zozeer vanwege de steekas, maar meer vanwege de wielen. Niet je huidige wielen (zou dus mooi zijn als je daar de doppen van kunt wisselen), maar als volgende upgrade zeker een set wielen pakken. Dat verschil kan net zo groot zijn als met de vork!

En het gaat niet alleen om 'lucht' of 'veer', maar ook om de demping. Misschien juist om de demping, want je hebt ook top vorken die met een stalen veer werken. Soms zijn die nog beter dan luchtvorken... .

Maar een duurdere vork heeft betere demping en daarmee meer controle, daar gaat het om.


Dus pak minstens een Reba.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Lars TB schreef: di 29 oktober 2019, 14:19 Als je nu je vork gaat upgraden, pak dan inderdaad meteen een 15 mm steekas. Niet zozeer vanwege de steekas, maar meer vanwege de wielen. Niet je huidige wielen (zou dus mooi zijn als je daar de doppen van kunt wisselen), maar als volgende upgrade zeker een set wielen pakken. Dat verschil kan net zo groot zijn als met de vork!

En het gaat niet alleen om 'lucht' of 'veer', maar ook om de demping. Misschien juist om de demping, want je hebt ook top vorken die met een stalen veer werken. Soms zijn die nog beter dan luchtvorken... .

Maar een duurdere vork heeft betere demping en daarmee meer controle, daar gaat het om.


Dus pak minstens een Reba.
uhhm.. mijn huidige set is Rad15 met Novatec naven gespaakt door iemand hier die ik nu even niet bij naam zal noemen.. 8) en volgens wie ik de doppen van de voornaaf kon wisselen.. wat kan daar nog beter aan? Ja de naven.. :bier: :D
het is juist dat ik nu met de nieuwe wielset scherper kan sturen en harder ga, maar de vering houdt het niet meer bij..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mach0 schreef: di 29 oktober 2019, 14:29 uhhm.. mijn huidige set is Rad15 met Novatec naven gespaakt door iemand hier die ik nu even niet bij naam zal noemen.. 8) en volgens wie ik de doppen van de voornaaf kon wisselen.. wat kan daar nog beter aan? Ja de naven.. :bier: :D
het is juist dat ik nu met de nieuwe wielset scherper kan sturen en harder ga, maar de vering houdt het niet meer bij..
:oops:

:roll: :bier:

Ah, je had de wielen al opgewaardeerd. Ik houd het allemaal niet meer bij :winkie: Mooi, dat probleem is dan opgelost. Reba dus. Pak 'm eventueel met iets meer veerweg, 10-20 mm meer. Let wel op dat je geen Boost versie pakt, want dat past weer minder optimaal... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Lars TB schreef: di 29 oktober 2019, 16:54
Mach0 schreef: di 29 oktober 2019, 14:29 uhhm.. mijn huidige set is Rad15 met Novatec naven gespaakt door iemand hier die ik nu even niet bij naam zal noemen.. 8) en volgens wie ik de doppen van de voornaaf kon wisselen.. wat kan daar nog beter aan? Ja de naven.. :bier: :D
het is juist dat ik nu met de nieuwe wielset scherper kan sturen en harder ga, maar de vering houdt het niet meer bij..
:oops:

:roll: :bier:

Ah, je had de wielen al opgewaardeerd. Ik houd het allemaal niet meer bij :winkie: Mooi, dat probleem is dan opgelost. Reba dus. Pak 'm eventueel met iets meer veerweg, 10-20 mm meer. Let wel op dat je geen Boost versie pakt, want dat past weer minder optimaal... .
Nee dat van die Boost versie was me al duidelijk, en ik heb inmiddels ook ontdekt wat nu eigenlijk met offset bedoeld werd.. :roll:
Ik had zijdelings al naar 120mm gekeken, prijsverschil is verwaarloosbaar, maar kom dan ook de Yari tegen die qua prijs wat gelijk lijkt aan de Sid, maar die ik qua kwaliteit eigenlijk niet kan plaatsen.. ik denk dat de fiets met 120mm vork iets hoger komt voor? Maar ik kan nog spacers weghalen eventueel, dus qua zitpositie zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken..
Manitou laat ik maar even afvallen ivm slecht vindbaar en voor mij onduidelijk welke wel en niet goed zijn.. Fox wordt wel erg prijzig..
Rest dan ook nog die doppen voor de voornaaf te vinden.. en de fiets morgen even uit elkaar te trekken om te kijken of het een tapered vork is..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mach0 schreef: di 29 oktober 2019, 18:37 Nee dat van die Boost versie was me al duidelijk, en ik heb inmiddels ook ontdekt wat nu eigenlijk met offset bedoeld werd.. :roll:
Ik had zijdelings al naar 120mm gekeken, prijsverschil is verwaarloosbaar, maar kom dan ook de Yari tegen die qua prijs wat gelijk lijkt aan de Sid, maar die ik qua kwaliteit eigenlijk niet kan plaatsen.. ik denk dat de fiets met 120mm vork iets hoger komt voor? Maar ik kan nog spacers weghalen eventueel, dus qua zitpositie zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken..
Manitou laat ik maar even afvallen ivm slecht vindbaar en voor mij onduidelijk welke wel en niet goed zijn.. Fox wordt wel erg prijzig..
Rest dan ook nog die doppen voor de voornaaf te vinden.. en de fiets morgen even uit elkaar te trekken om te kijken of het een tapered vork is..
Yari is zeker een zeer goede vork, veerkwaliteit zit boven de Reba, dus inderdaad een betere keuze. Je komt met 120 mm iets hoger, maar daarvan zak je door de sag ook weer een paar millimeter in. In de praktijk kom je dus misschien 15 mm hoger aan de voorkant, wat ook vertaalt naar iets meer dan een halve graad in balhoofdhoekverandering.
Maar je kunt zo een vork ook een fractie soepeler afstellen dan je huidige vork (of in het algemeen), wat nog meer grip en comfort oplevert. En dan is het hoogteverschil waarschijnlijk nihil in de praktijk. Dan wel even opletten dat de vork niet gaat doorslaan, maar dat los je dan weer op met spacers in de vork.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

kermit schreef: di 29 oktober 2019, 11:28 Je kunt aan het frame wel zien of er een tapered vork in past, plaats anders eens een foto van jouw fiets waarop het balhoofd goed zichtbaar is. Soms zit er een vork met rechte vorkbuis in een tapered-geschikt frame (met een verloopje in het balhoofdlager).

Als je een Recon hebt is een 30 geen upgrade. Die "30" slaat op de diameter van de binnenpoten, bij een Recon is dat 32mm wat in principe een stijvere vork geeft. De "trail" vorken (met wat meer veerweg) zijn tegenwoordig bijna allemaal voorzien van 34 of 35mm binnenpoten om die reden.

Vanaf een Recon komende zou je kunnen kijken naar een Reba (goede allrounder) of SID (lichter en meer wedstrijdgericht). Maar er is meer dan Rock Shox onder de zon, Manitou heeft bijvoorbeeld ook goede vorkjes die de concurrentie prima aankunnen. Of Fox natuurlijk, maar meestal zijn die wat duurder.

Zeker de bekende webshops in de gaten houden, daar liggen de prijzen doorgaans toch het laagst.
https://hollandbikeshop.com/sram/rocksh ... 0mm-zwart/

Dus die 35mm slaat hier op de maat van de binnenpoten want dat zijn feitelijk de bovenbuizen begrijp ik? Onder het motto domme vragen bestaan niet..kuch.. :bier:
Het betaalbare prijs is voor meerdere uitleg vatbaar overigens, maar het is goedkoper dan een nieuwe fully .. :winkie:
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

https://1drv.ms/u/s!AmZsEoqqjsbrgqhTqSt ... w?e=aKGZ4e

Hij wil de afbeeldingen niet plaatsen maar de link werkt, is dit tapered voordat ik hem losschroef?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vork ziet er niet uit als tapered, maar de balhoofdbuis ziet er wel uit of er tapered in te zetten is! (EC44, zoek maar even op SHIS)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mach0 schreef: di 29 oktober 2019, 19:09 Afbeelding
En ik zie dat je kortstondig met houten wielen geëxperimenteerd hebt! :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb dus een rechte vork.. of tapered kan durf ik ook na openschroeven niet te zeggen..
Laatst gewijzigd door Mach0 op wo 30 oktober 2019, 10:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mach0, je afbeeldingen doen het niet.
Lars heeft je andere plaatje zichtbaar gemaakt, kijk even hou hij dat heeft gedaan en pas je linkje aan.
(als je zijn post quote kan je spieken)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie