Voorvork goeroes gezocht

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
deBrass
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 oktober 2019, 13:50

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op het forum en zit met drie vragen.

Ik rij nu ongeveer 3 jaar op een VSF Fahrradmanufaktur TX 800. De onderdelen zijn goed en het frame sterk (magura hydrolische velgremmen, volledig XT, naafdynamo etc.). Deze heb ik destijds al een klein beetje omgebouwd en gebruik hem voornamelijk als gravelbike.
Nu wil ik een stapje verder gaan in offroaden. Dat betekent dat ik mijn harde voorvork wil vervangen door een 28 inch suspension fork en daar 28 inch offroad banden bij installeren. Ik ga de Limburgse heuvels en de Ardennen ermee in.
De meeste verende voorvorken zijn op 26, 27,5 of 29 inch gebouwd, dus mijn vragen:

Vraag 1:
Kan een 29 inch vork op 28 inch wielen/frame?

Vraag 2:
Wat is de beste vork in prijsklasse tot 200€
Ik vond de volgende, iemand daar ervaring mee, of een mening over? https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... -63mm-wit/

Vraag 3:
Waar vind ik nog meer 28 inch verende vorken?

Hopelijk word ik hier weer wat wijzer. Alvast bedankt!

deBrass
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Afbeelding
Ik ga er even vanuit dat jij bovenstaande fiets hebt. Dit is in ieder geval een tx800 met XT en magura HS33 remmerij. Ik weet niet precies wat je met offroaden bedoelt, maar ik zou zelf niet heel veel meer doen dan gravelen met deze fiets.

Mocht je dat toch willen, dan zou ik eerst alles demonteren wat kapot kan rammelen. Dus verlichting, spatborden, dragers etc.
En dan zou zo'n toervork als die van jou link kunnen passen met je velgremmen. Maar ik zou eerder een 2e hands hardtail mtb adviseren. Voor niet gek veel meer dan 200 euro heb je er al een.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.srsuntour.com/nl/producten/ ... odel[]=NRX


Maar ik vind het idee van Flow&Co stukken beter (zeg ik als voorvork-goeroe :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
deBrass
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 oktober 2019, 13:50

Dankjewel voor jullie advies.

@Flow&Co, het is inderdaad dat model. Ik heb alle 'rammelende' onderdelen er inderdaad al af. Ik zat eerst ook te twijfelen om een tweede hands hardtrail te kopen, alleen als ik dan ook in de XT groep wil zitten kom je toch al snel rond de 600€ uit voor een oudere fiets die nog redelijk in orde is (op Marktplaats). Vandaar mijn overweging om mijn fiets van een verende vork en andere banden te voorzien.

Hebben jullie misschien tips waar ik een goede tweede hands hard trail voor €200,- uit kan halen en op welk model ik dan moet zoeken?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Afhankelijk van hoe lang je bent:
Scott, 29er
€ 250,00
http://link.marktplaats.nl/m1473982477? ... ialbuttons

En zo staan er nog wel meer.
Geen high end spul, maar beter bestand tegen Ardennenwerk dan je huidige trekking bike.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie