zoektocht vaste voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
the mauve crew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 17:46

Wie kan mij helpen .

wil deze bike kopen

https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... /2455.html

maar om het gewicht te reduceren , en omdat het een trainingsbike is voor op de weg , en woon-werk verkeer

wil ik een vaste carbon vork er in stoppen

Nu : wie kan er mij een goede site aanprijzen met mooie vaste carbon vorken ,

Vroeger had on-one prachtige carbon vorken , maar ik vind hier niets meer van terug online :-?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Zoek je iets speciaals dan? Volgens mij heeft vrijwel iedere webshop deze in het assortiment, niet allemaal even betaalbaar 😋. Maar kijk ook maar eens bij Mantel, Salden of Bakkertje bijvoorbeeld...
Same shit, different day :winkie:
the mauve crew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 17:46

was idd zoiets dat ik zocht zoals die Thor .

liever geen vorkpoten die perfect rond zijn , vind die er ouderwets uit zien . 8)

maar nog een vraagje over de vork ,

https://www.thorcarbon.eu/a-57476085/th ... e-29-inch/

ik kan verschillende opties bijnemen .

een expanderset, bestaande uit een zwarte alu topcap, schroef en expander. Hiermee kun je je vork eenvoudig en veilig vastzetten in je frame (let op: een standaard starnut is niet geschikt voor een carbon vorkbuis!)

dit bestel ik best mee zeker ? Bedoelen ze dat de standaard expanderset v d alu verende vork uit de fiets niet geschikt is voor die carbon vaste vork , met deze dat ik veronderstel dat startnut = expanderset ? :~

Een 1,5" lagerring, om je onderste lager soepel draaiend te houden en af te schermen tegen vuil en vocht (wanneer deze niet bij je huidige lagerset zit dan is dit een belangrijk onderdeel om mee te bestellen).


is dit gewoon een ring die je op je vorkbuis schuift voor je de vork in het frame plaatst ? :~
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een standaard starnut gaat (denk ik) teveel invreten in de carbon stuurbuis met het risico dat ie steeds los komt te zitten. Die expanderset grijpt over een groter oppervlakte aan en blijft dus beter op z`n plek.

Die lagerring is zo te zien een crownrace? Is vaak balhoofd-specifiek maar die kan je gewoon van de originele vork/headset overzetten.
the mauve crew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 17:46

thx 4 Advice :-q :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo'n stermoer beschadigd het carbon, elke fabrikant van vorken met carbon stuurbuis zal in de manual vermelden GEEN starnut te gebruiken. Een expander heeft dat probleem niet, bijkomend voordeel is dat-ie weer makkelijk te demonteren is en in (bijna) elke andere vork gebruikt kan worden.

Ook wel begrijpelijk als je die dingen eens goed bekijkt ;-)
Waar je op moet letten is dat sommige expanders net iets minder ver "gespreid" kunnen worden dan andere. Ik heb er weleens gehad die zich niet goed vast konden klemmen in een vork, hangt uiteraard ook van de wanddikte van de vorkbuis af (dunne wand = grotere diameter binnenkant vorkbuis).

Afbeelding


Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
the mauve crew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 17:46

super advice :-q
Plaats reactie