Keuze stress. Welke velg breedte

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Voor mijn 2017 Specialized epic comp carbon hardtail mtb heb ik een hele mooie aanbieding gehad voor een handgespaakte wielset. Ik wil namelijk de originele roval wielen vervangen voor betere naven/vrijloop, lichter en stijver.

Ik rij er voornamelijk cross country en marathons mee.

Aangeboden handgespaakte set:
Hope Pro4 naven
28 spaaks dt revolution
9th wave bourne al 29 (24,5mm intern)

Hier komen mijn bijna nieuwe vittoria barzo (voor) en mezcal (achter) in de maat 2.25 op.

Ik kan voor hetzelfde geld ook de 9th wave yarrow al krijgen. Deze is 29mm intern.

Nu zijn de Bourne wielen al wat breder dan mijn huidige rovals. Heeft het zin om nog breder te gaan naar 29mm intern met 2.25 mm banden?
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Wat weeg je?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Voor 2.25 banden is de interne breedte van 24,5 al mooi.
Kan het breder? Ja, echter is niet elke band op de uiteinden identiek gevormd met even grote noppen.
Wanneer je te breed gaat wordt het contactoppervlak van je band wel groter echter blijft er niets meer over in de bochten.
Dan heb je meer het idee van een haakse hoek terwijl je eigenlijk een mooi afrondend vlak wil hebben zodat je in de bochten optimaal profijt hebt van die grove noppen op je band.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

ScottSpark schreef: do 7 november 2019, 16:01 Wat weeg je?
84kg. Volgens de lbs was 28 spaaks voldoende voor mijn gewicht. 32 was een beetje overkill
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

R&DY schreef: do 7 november 2019, 16:16
ScottSpark schreef: do 7 november 2019, 16:01 Wat weeg je?
84kg. Volgens de lbs was 28 spaaks voldoende voor mijn gewicht. 32 was een beetje overkill
Is dat soms een setje Thor wielen?
De 'uitleg' met betrekking tot de spaken en componenten klinkt heel erg bekend. Ik heb een tijdje geleden contact gehad en kreeg precies hetzelfde te horen.

Op mijn verzoek om competition spaken in 32 gaats velgen te gebruiken werd nogal lacherig gereageerd. Voor mij de reden om het gesprek af te kappen en weer een setje Santa Cruz reserve wielen te bestellen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

slapbandje schreef: do 7 november 2019, 16:25
R&DY schreef: do 7 november 2019, 16:16

84kg. Volgens de lbs was 28 spaaks voldoende voor mijn gewicht. 32 was een beetje overkill
Is dat soms een setje Thor wielen?
De 'uitleg' met betrekking tot de spaken en componenten klinkt heel erg bekend. Ik heb een tijdje geleden contact gehad en kreeg precies hetzelfde te horen.

Op mijn verzoek om competition spaken in 32 gaats velgen te gebruiken werd nogal lacherig gereageerd. Voor mij de reden om het gesprek af te kappen en weer een setje Santa Cruz reserve wielen te bestellen.
9th wave
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

slapbandje schreef: do 7 november 2019, 16:25
R&DY schreef: do 7 november 2019, 16:16

84kg. Volgens de lbs was 28 spaaks voldoende voor mijn gewicht. 32 was een beetje overkill
Is dat soms een setje Thor wielen?
De 'uitleg' met betrekking tot de spaken en componenten klinkt heel erg bekend. Ik heb een tijdje geleden contact gehad en kreeg precies hetzelfde te horen.

Op mijn verzoek om competition spaken in 32 gaats velgen te gebruiken werd nogal lacherig gereageerd. Voor mij de reden om het gesprek af te kappen en weer een setje Santa Cruz reserve wielen te bestellen.
Nee, was bij de pedaleur in Doetinchem. Gaat ook om een alu 9th wave velg.

Crest mk3 was ook een optie, maar de 9th was was bijna niet duurder. Wel veel mooier en stijver.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De Mezcal in 2.25 valt bij mij op 25mm velgen mooi, maar zou op iets bredere velgen niet misstaan. De Barzo heb ik aan de voorkant in 2.35 en die valt gek genoeg eigenlijk net iets minder breed dan de Mezcal achterop.

De meeste andere 2.25 banden vallen niet zo breed als de Mezcal en dan vind ik 25mm echt een mooie maat.

Ding met de Mezcal is dat de lage rolweerstand echt uit die doorlopende middenrij komt. Als je iets lager druk rijd en de noppen daarnaast aan de grond komen, dan merk je goed dat de rolweerstand omhoog gaat. Daarop lettende heb je met de Mezcal niet per se voordeel van een bredere velg die meer support geeft waardoor je op lagere druk kan rijden. Want door de bredere velg komen er meer nopen aan de grond en door de lagere druk ook.
Ik heb geen ervaring met die band op een 30mm velg, maar bovenstaande is wat mij zorgen zou baren. Misschien dat er iemand anders is die dit kan ontkrachten.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

R&DY schreef: do 7 november 2019, 16:16
ScottSpark schreef: do 7 november 2019, 16:01 Wat weeg je?
84kg. Volgens de lbs was 28 spaaks voldoende voor mijn gewicht. 32 was een beetje overkill
28 spaaks is op zich geen probleem, maar 100% revo zou ik nooit gebruiken bij je gewicht. Wie dat adviseert houd niet echt rekening met de gebruiker imho. Hooguit de kant met minste belasting (rechtsvoor en linksachter) zou het kunnen icm met bv Comp spaken.

Qua breedte is 24,5 netjes voor 2.25. Iets breder kan, maar bij de 30mm kan het tricky worden (is mijn ervaring).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het meeste is hier boven al beschreven. Ik herhaal dus wat dingen, maar hier en daar met een extra draai.


Het gaat bij de velgbreedte vooral om de breedte van de band die je kiest. Een bredere band vraagt om een bredere velg. Inderdaad valt een 2.25 band uitstekend op een 25 mm velg. 2.4 valt dan weer perfect op een 30 mm velg. Maar bandproducenten hebben de laatste paar jaar stiekem hun profiel wel aangepast dat de banden beter vallen op bredere velgen. Het geeft ze namelijk de mogelijkheid om wat gewicht te besparen omdat de noppen aan de zijkant minder ver omhoog hoeven te komen omdat de band 'vierkanter' op een brede velg valt. En dus kunnen ze met minder materiaal toe. En als bijkomstigheid past een 2.25 tegenwoordig ook meestal wel goed op een 30 mm velg.

Met een bredere velg wordt de band beter ondersteund, wat inhoud dat je met lagere druk kunt rijden zonder dat de rolweerstand toe neemt en het risico op doorslaan ook kleiner is. Maar hoe smaller de band, hoe minder groot dit effect. Bij 2.25 zit je een beetje op het randje. Je kunt bij een 30 mm misschien nog net 0,1 bar winnen. Of dat in het voelbare bereik zit... ?

Dat betekent dat je kunt kiezen tussen de beide velgen. Waar het grootste verschil het gewicht gaat zijn. Geen idee wat het verschil is in dit geval, 50 gram? Dat zit nou niet echt in het voelbare bereik... .

Het voordeel van de bredere velg is dat je toekomstig wel bredere banden zou kunnen monteren. 2.35 of 2.4 past waarschijnlijk ook nog wel in je fiets en dat is ook nog een functionaliteitsvoordeeltje.


Dan het wiel. Het aantal spaken en de dikte van de spaken hebben behoorlijke invloed op de stijfheid van het wiel. Zijdelingse stijfheid. Van 32 naar 28 spaken van hetzelfde type voel ik net het verschil. Van 32 'dikke' (2.0-1.8-2.0) spaken naar 32 'dunne' (2.0-1.5-2.0) voel ik ook net het verschil. Gecombineerd, dunne en minder spaken valt mij meteen op. En let op, dit is ook een bereik waar je na een paar bochten aan went, maar dan ga je daarna toch voorzichtiger bochten in en heb je niet door dat het aan je wiel ligt. Je hebt alleen een fractie minder vertrouwen. Dus zelfs als je er niet zo gevoelig voor bent, ga je wel een indirect effect merken (hoe kunnen die anderen nou zo hard door die bocht???).
Nu houdt ik wel van een voorkant die met sturen precies doet wat ik wil en heb dus ook een stijve vork. En ik stuur vooral lomp. Heb je een SID of 32 voorin, dan maakt het geen ene reet meer uit wat je doet... .

Nu compenseert een stijve carbon velg zeker een stukje stijfheid en zou je eerder naar minder of naar dunnere spaken kunnen gaan. En als je vooral in NL je rondjes rijdt en je niet van het sporen-in-de-bochten-trekken bent, dan kun je met 84 kg die keuze wel aan.
Ga je voor de bredere velg, dan zou het onzinnig zijn dan ook minder of dunnere spaken te nemen. Je gewichtswinst is toch al weg. Dus alleen in combinatie met de smalle velg lijkt het me zinnig. Als je van grammen neuken houdt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

met 2.25 zou ik altijd voor de yarrow gaan. Ze bevallen mij uitstekend.... :D
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

iedereen bedankt voor het meedenken.

Het wordt toch de 9th wave bourne (24,5mm). Deze is toch breed genoeg voor mijn huidige banden setup. Ook is deze lichter dan de yarrow en dan mijn huidige velg.

Als ik ze onder de fiets heb zitten zal ik wel ff een fotootje posten in mijn topic.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zie mijn eerdere topic, ik ben van een oude 19mm intern velg gegaan naar een 25mm interne velg. Dit met een Schwalbe Racing Ray 2.25 (27.5).
Het eerste rondje dat ik deed, had ik 1.8 bar voorin (met 75kg) en gleed ik zowat elke bocht uit, en ik dacht dat ik een enorme miskoop had gedaan met de nieuwe bredere velgen. Daarna heb ik de druk verlaagd naar 1.3 bar en toen werd het pas duidelijk waarom brede velgen beter werken. Nu trouwens met een NoNi 2.35 op 1.3 bar nog 10x betere grip.

Maar ik kan nu niet echt zeggen dat breder automatisch gelijk beter is. Want ik moet met deze bandendruk echt wel harder trappen op het asfalt. Aan de andere kant is de flow op offroad lastige stukken waar ik eerst veel last van gestuiter had, nu opeens de flow 100x beter.

Dus het ligt geheel aan de balans van alles en je eigen rijstijl terrein etc.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar asfalt is natuurlijk niet waar je een mtb voor hebt gekocht.
Asfalt is een noodzakelijk kwaad om in het bos te komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ja maar in de zomer zijn grote delen bos net asfalt...
Plaats reactie