catalyst pedals

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Heeft iemand van dit type flat pedals al eens van gehoord of zelfs mee gereden: https://pedalinginnovations.com/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik kan niet vinden dat er een motortje in zit. Dus de claims slaan nergens op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Als je de pedalen maar groot genoeg maakt kun je er met een groter gedeelte van je schoen op rusten, dat is het enige voordeel wat uit het verhaal op kan maken.

Ga zo maar eens twee oude dienbladen op mijn SPD pedalen schroeven. Benieuwd of dat ook werkt. Rechtdoor wellicht maar in bochten geef ik het weinig kans :lol:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SPD heeft dan weer als voordeel dat je met schoenen met een stijve zool de perfecte ondersteuning voor je hele voet hebt. Nog gevormd naar je voet ook!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

SPD ga ik niet doen. Geen zin om te vallen met de fiets aan mijn voeten vast, ook niet in de beginfase. Ik voel me veiliger als ik mijn voeten niet vast heb zitten. Dat ik met SPD's misschien iets sneller zou kunnen gaan interesseert me niet.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De fabrikant claimt dat ze zo goed zijn omdat je met je holle deel van je voet (de arch) kracht zet.
Dat lijkt mij helemaal niet comfortabel en ik heb ook moeite met begrijpen dat dit meer kracht zou opleveren dan meer richting de voorvoet kracht zetten.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het meeste Kracht kun je zetten.Als je hele voet steun heeft en waarbij de kracht in het midden van je voet gezet kan worden.

Wel eens geprobeerd op je beide voorvoeten staand iets zwaars op te tillen, dus veel krachtzetten.( of staand op een balkje op de plek waar je normale flatpedal is) Dat is best lastig. Je moet jezelf meer balanceren. Dat maakt dat je minder kracht kan zetten. Met de voeten plat op de grond is veel makkelijker en kun je meer gewicht tillen.

Met catalystpedaal fietsen is natuurlijk wel wennen. Andere spieren worden aangesproken. Het werken met de enkel is veel beperkter dan met normale flats en zeker met spd.

Wat ik zelf merk als ik mijn voet midden op de flat zet is dat er minder druk in mijn knie komt en ik meer mijn heup kan gebruiken met het fietsen. Het draait anders rond dan ik gewend ben dus gaat de voet meer of minder naar voren. Pedalerend het verst naar voren. Met draaien en keren of technisch terrein de voet meer centraal op de pedaal.

Met spd is je voet mooi ingepakt in een goede schoen.
De kracht grijpt voor op je voet aan. Hierdoor hebben je onderbenen meer werk te verzetten om de enkel stabiel te houden. Bij flats is dat minder. Flats zijn veelal lager t.o.v. je pedaal as. Hierdoor kan het zadel kan iets lager en de hak laten zakken is stabieler. Handig bij dalen en remmen.
Laatst gewijzigd door corex op wo 13 november 2019, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik volg een heel stuk wat je schrijft wel maar deze quote niet:
corex schreef: wo 13 november 2019, 14:45 Wel eens geprobeerd op je voorvoet staand iets zwaars op te tillen, dus veel krachtzetten.( of staand op een balkje op de plek waar je normale flatpedal is) Dat is best lastig. Je moet jezelf nog meer balanceren. Dat maakt dat je minder kracht kan zetten.
Je trekt niet/nauwelijk met flats toch? Je duwt veel meer en het verband met het andere been voor balans zie ik ook niet zo.
Ik zit op een zadel en dat zorgt voor voldoende balans.

Maargoed ik ga het binnenkort op m'n hometrainer met flats uitproberen en dan ben ik benieuwd wat ik er na een uurtje van vind. :-q
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik snap de onduidelijkheid in de quote. Het is bedoeld als voorbeeld hoe je met je benen of been optimaal kracht kunnen zetten.

Als je veel grip hebt en je voet iets kantelt. Kun je boven en onder in de trap cirkel kracht naar voren en achter zetten.

Als je fietsend veel kracht zet dan zit je voor ongeveer 40 tot 25 % op je zadel. De rest van je massa drukt op het ene been.

Als de hometrainer je enige referentie word dan doe jeje zelf tekort. Ga ermee mtb-en en dan vooral wat lastiger stukken. Twijfel in situaties komt later.
Laatst gewijzigd door corex op wo 13 november 2019, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Wat ik zelf merk als ik mijn voet midden op de flat zet is dat er minder druk in mijn knie komt en ik meer mijn heup kan gebruiken met het fietsen. Het draait anders rond dan ik gewend ben dus gaat de voet meer of minder naar voren.
Dat merk ik ook. Als ik een heuveltje op moet, zet ik automatisch mijn voet wat meer naar voren omdat ik dan meer kracht kan zetten. Je gebruikt dan minder je kuiten en meer je heup/bilspieren. Ik heb last van mijn kniepezen gehad en ook die worden voelbaar minder belast met het midden van je voet op de pedaal. Allemaal uitgaande van flats uiteraard, want met spd's heb ik geen ervaring.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Nog even verder op die catalyst pedal.

Een paar van die treeplanken zijn super stabiel in afdalingen die niet al te smal en grof en vooral super snel.

Kunnen pijn verlichting geven voor mensen met problemen aan: knie, enkel en voeten.

Nadeel is dat ze groot zijn en daardoor makkelijker de grond raken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Treeplanken lijkt me iets overdreven. Ze zijn 128 mm breed dus dat is maar 28 mm breder dan gewone flats (die van mij zijn 100 mm breed). . Dat is dus aan elke kant 14 mm. En ze zijn net zo lang als andere flats (~90 mm). Dat ze snel de grond raken zal dus wel meevallen, want je houdt ze niet verticaal. Zelfs al houd je ze onder 45° als je je hielen laat zakken, dan zit je minder dan 10 mm dichter bij de grond met je pedaal in vergelijking met een gewone flat. Je hiel zal veel eerder de grond raken, gesteld dat je ze als je merkt dat je dicht bij de grond komt in die stand zou houden. Wat je niet doet, anders zou iedereen met zijn hiel aan de grond komen in het soort situaties waarin dit speelt, zeker met spd's, want daarop verplaats je je voet niet even snel naar voren en zit je hiel verder naar achteren.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

corex schreef: wo 13 november 2019, 15:08 Ik snap de onduidelijkheid in de quote. Het is bedoeld als voorbeeld hoe je met je benen of been optimaal kracht kunnen zetten.

Als je veel grip hebt en je voet iets kantelt. Kun je boven en onder in de trap cirkel kracht naar voren en achter zetten.

Als je fietsend veel kracht zet dan zit je voor ongeveer 40 tot 25 % op je zadel. De rest van je massa drukt op het ene been.

Als de hometrainer je enige referentie word dan doe jeje zelf tekort. Ga ermee mtb-en en dan vooral wat lastiger stukken. Twijfel in situaties komt later.
Nou ja, met dit weer zit ik redelijk wat tijd op de hometrainer en de mtb heeft spd's en dat vind ik ook best in orde.
Het is niet hetzelfde als op de mtb maar ik ga m'n voet een poos anders plaatsen om het verschil te ervaren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou ze nou ook niet direct treeplanken noemen. Ze zijn groot, maar niet eens zoveel groter dan bijvoorbeeld de Crank Brothers Stamp in Large-uitvoering. Wel langer. Maar normaal draag je ook schoenen met een iets stijvere zool (als je geen Vans of tennisschoenen draagt) en heb je al een redelijk platform. Dus deze dingen bieden nauwelijks meerwaarde in dat opzicht.

En ten opzichte van SPD is het minder optimaal, omdat bij de meeste SPD-schoenen de voet beter ondersteund wordt door de zool dan bij de flat-pedal schoenen.


Dan zie ik nog nadelen met het plaatsen van je voet. Ik heb nu al regelmatig ruzie met de pinnen op de pedalen dat me voet net niet goed staat. Maar op het 'kleinere' platform kan ik mijn voet nog enigszins draaien zonder hem weer helemaal op te moeten tillen. Dat lijkt mij bij deze pedalen niet meer mogelijk. Ik denk zelfs dat ik sneller los ben van mijn SPD's dan ik van deze pedalen zal zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Treeplanken was gekscherend bedoeld. Volgende keer een Smiley er bij dus. Boodschap in deze blijft wel staan.

Vergelijking met spd is niet op z,n plaats. Catalyst is een onderscheidende flat pedal door z'n grote en het verhaal er bij.

Bij een beetje door rijden en doortrappen in bochten heb ik met 100mm flats wel eens bodemcontact. Met bredere is die kans dus groter.
Schuine kanten frabriek af aan de buiten voorzijde van flats is om bodemcontact te verminderen.

Het is heel bijzonder te stellen dat je denkt met spd sneller los te kunnen zijn dan op hele grote flats. Op flats sta je, er is grip met pinnen maar vast zit je niet. Snap ik niet.
Lijkt volgens mij op 2 zaken door elkaar halen of samen voegen. Het kunnen verplaatsen van de voet op diverse flats en dit "infilteren" met de spd.

Overigens TS gaat niet op spd rijden. Is geen onderwerp in deze.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie