Bij de wheeltec set vlogen de spaken er uit met remmen, na reparatie weer.
Ik rij vrij veel in ruig terrein en heb een slechte techniek.
De gebroken spaak was te vroeg landen bij een sprong.
Bij mij lopen alle lagers minder na een jaar, alleen Hope dus iets minder snel als i9 naar mijn idee.
King of I9 naaf
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Teleurstellend, welke velg, naaf, spaak combi?
Klinkt als een goede wielen tester
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
X-flite enduro velgen met Hope naven.
Spaken geen idee.
De opdracht was sterk en licht.
Het was om te zien een hele mooie wielset.
Allu velgen zijn bij mij een wokkel na een jaar.
Ook met de SC velgen raken de velgen regelmatig een steen, geen probleem.
Spaken geen idee.
De opdracht was sterk en licht.
Het was om te zien een hele mooie wielset.
Allu velgen zijn bij mij een wokkel na een jaar.
Ook met de SC velgen raken de velgen regelmatig een steen, geen probleem.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Ik kan me voorstellen dat een wielbouwer niet de garantie van zijn leveranciers van onderdelen (naven/velgen) gaat verlengen. Dat hij achter zijn bouwkwaliteit staat vind ik wat anders. Daarom geeft Ernie ook levenslange garantie (en zelfs geld retour) op zijn werk (de bouw).diaseti schreef: ↑vr 15 november 2019, 17:04 Ik heb inmiddels weer een offerte binnen van een " goede wielbouwer" dit keer met 1 jaar crash replacement 40% prijs reductie en 5 jaar op spaken.
Ik vind dat voor 1450 euro echt een ruk garantie. Als een fabricant mij zonder blikken blozen of zeuren een nieuwe set velgen doet wanneer deze aan gort zijn, dan spreekt mij dat meer aan als z'n regeling.
Daarnaast heeft garantie vaak veel beperkingen. Een spontaan scheurende velg of een scheurende body van naaf lijkt me duidelijk, maar als je een achterwiel gewokkeld terugbrengt met kettingsporen in de rechterspaken kan ik me voorstellen dat dit geen garantie is. En dan is crash replacement een faire optie imho.
Heb ook wel eens een vraag gekregen om wielen te bouwen met zelf aangeleverde carbon velgen van onbekende herkomst, met DT Revo spaken voor een rijder van 110kg.... Dat was voor mij dus een no-go.
Voor wat betreft CK en I9: Ik vind ze beide even goed. Heb 1 I9 wielset en 2 CK. Enige voordeel van I9 is dat ze beter zelf te servicen zijn. Bij CK heb je dan ook nog tools nodig waarvoor je eerst een nier moet verkopen.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Een merk gooit al snel 30% op een verkoopprijs van een wielset.
Sommige maken het nog gekker en vragen tegen de 3000 voor een setje.
Dan plakken we er nog een stickertje ceramic speed op en hoppa weer 500 euro erbij.
Behalve bling voegt dit niet zo heel veel aan de kwaliteit toe. Het is niet slecht of beter.
Maar anders gepositioneerd.
Levenslange garantie is niet zo,n risico voor een fabrikant. Wat komt er nu werkelijk terug? 10% En er zijn altijd mensen als Tyrap die de boel slopen, maar ook dat maakt helemaal niets uit.
Wij denken altijd wel dat het veel meer is. Maar bij het grote merendeel komt de kilometerstand amper boven de 3 a 4 duizend KM. Er zijn er maar weinig die echt 20 of 30K op een setje of fiets rijden. en dan reageren er hier zo wel een aantal dat ze 10K in een jaar fietsen, laat ik dan zelf beginnen dat ik dat ook doe, maar het blijft maar een hele kleine groep.
Een Carbon wielsetje in Nederland gespaakt met een duur naafsetje en dure carbon velgen hoeft echt nooit meer dan 1500 euro te kosten.
Als je meer betaalt betaal je vooral voor naam en bling. En dan zit ik al aan de hoge kant met 1500.
De opmerking die ook al gemaakt werd, gaat iets stuk of is het slijtage. Mijn oude Mavic crossmax velgen gingen achter scheuren na 10K. Is dat erg voor een toe der tijd zeer licht product???? Ik vind het wel meevallen.
Sommige maken het nog gekker en vragen tegen de 3000 voor een setje.
Dan plakken we er nog een stickertje ceramic speed op en hoppa weer 500 euro erbij.
Behalve bling voegt dit niet zo heel veel aan de kwaliteit toe. Het is niet slecht of beter.
Maar anders gepositioneerd.
Levenslange garantie is niet zo,n risico voor een fabrikant. Wat komt er nu werkelijk terug? 10% En er zijn altijd mensen als Tyrap die de boel slopen, maar ook dat maakt helemaal niets uit.
Wij denken altijd wel dat het veel meer is. Maar bij het grote merendeel komt de kilometerstand amper boven de 3 a 4 duizend KM. Er zijn er maar weinig die echt 20 of 30K op een setje of fiets rijden. en dan reageren er hier zo wel een aantal dat ze 10K in een jaar fietsen, laat ik dan zelf beginnen dat ik dat ook doe, maar het blijft maar een hele kleine groep.
Een Carbon wielsetje in Nederland gespaakt met een duur naafsetje en dure carbon velgen hoeft echt nooit meer dan 1500 euro te kosten.
Als je meer betaalt betaal je vooral voor naam en bling. En dan zit ik al aan de hoge kant met 1500.
De opmerking die ook al gemaakt werd, gaat iets stuk of is het slijtage. Mijn oude Mavic crossmax velgen gingen achter scheuren na 10K. Is dat erg voor een toe der tijd zeer licht product???? Ik vind het wel meevallen.
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
Jij zit je zeker ook in een eetcafe af te vragen waarom mensen naar sterrenrestaurants gaan..Cube-Elite schreef: ↑ma 18 november 2019, 13:13 Een Carbon wielsetje in Nederland gespaakt met een duur naafsetje en dure carbon velgen hoeft echt nooit meer dan 1500 euro te kosten.
Als je meer betaalt betaal je vooral voor naam en bling. En dan zit ik al aan de hoge kant met 1500.
1500 euro is voor sommigen de prijs van een setje autobanden. Je fietswielen mogen dan wel wat meer kosten
Het is hier geen ponykamp!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dus als je geld genoeg hebt moet je het ook ruim uitgeven?
Noblesse oblige.
Wat zong Het Klein Orkest ook alweer?
Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur
De strekking van de adviezen is niet dat iemand niet veel geld aan zn wielen mag uitgeven, maar dat het niet nodig is.
De meerprijs van fancy fabriekswielen zit m vooral in een flinke overhead van waaruit ze de "levenslange" garantie kunnen betalen. Een dure verzekering dus.
Buitengewoon lange garantie betekent dus niet dat je aanschaf een langere levensduur heeft, je betaald gewoon meer.
(Hetzelfde zie je bij complete fietsen.)
Een wielbouwer rekent minder overhead en kan dus niet meer garanderen dan wat de fabrikant vd losse componenten garandeerd. En zn eigen werk natuurlijk, maar sommigen van ons krijgen alles kapot. Een paar van die klanten en de wielbouwer kan naar de sociale dienst, dus hij zal reserves in moeten bouwen.
In z'n prijs of in z'n beloftes.
Iedereen mag zelf kiezen, en als je geld hebt is de keuzevrijheid niet duur
Noblesse oblige.
Wat zong Het Klein Orkest ook alweer?
Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur
De strekking van de adviezen is niet dat iemand niet veel geld aan zn wielen mag uitgeven, maar dat het niet nodig is.
De meerprijs van fancy fabriekswielen zit m vooral in een flinke overhead van waaruit ze de "levenslange" garantie kunnen betalen. Een dure verzekering dus.
Buitengewoon lange garantie betekent dus niet dat je aanschaf een langere levensduur heeft, je betaald gewoon meer.
(Hetzelfde zie je bij complete fietsen.)
Een wielbouwer rekent minder overhead en kan dus niet meer garanderen dan wat de fabrikant vd losse componenten garandeerd. En zn eigen werk natuurlijk, maar sommigen van ons krijgen alles kapot. Een paar van die klanten en de wielbouwer kan naar de sociale dienst, dus hij zal reserves in moeten bouwen.
In z'n prijs of in z'n beloftes.
Iedereen mag zelf kiezen, en als je geld hebt is de keuzevrijheid niet duur
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
+1 Bedankt voor de verklaring van mijn verhaal
Beetje off-topic maar heb je al eens velgen uit de EX serie van DT geprobeerd (bekend van de bandloze run van Gwinn). Die zijn echt heel erg sterk. Ken eigenlijk niemand die daar een wokkel in heeft gekregen.
Wat de originele vraag betreft (King of I9 naaf) denk ik dat je hier geen slechte keuze kunt maken. Misschien dat het geluid van de vrijloop nog uitmaakt?
-
- Pro Biker
- Berichten: 1318
- Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
- Mijn mountainbike: Midden van het land
De garantiebepalingen van Santa Cruz waren voor mij wel doorslaggevend voor het aanschaffen van hun carbon reserve wielset.Jan the Man schreef: ↑za 16 november 2019, 11:24Ik kan me voorstellen dat een wielbouwer niet de garantie van zijn leveranciers van onderdelen (naven/velgen) gaat verlengen. Dat hij achter zijn bouwkwaliteit staat vind ik wat anders. Daarom geeft Ernie ook levenslange garantie (en zelfs geld retour) op zijn werk (de bouw).diaseti schreef: ↑vr 15 november 2019, 17:04 Ik heb inmiddels weer een offerte binnen van een " goede wielbouwer" dit keer met 1 jaar crash replacement 40% prijs reductie en 5 jaar op spaken.
Ik vind dat voor 1450 euro echt een ruk garantie. Als een fabricant mij zonder blikken blozen of zeuren een nieuwe set velgen doet wanneer deze aan gort zijn, dan spreekt mij dat meer aan als z'n regeling.
Daarnaast heeft garantie vaak veel beperkingen. Een spontaan scheurende velg of een scheurende body van naaf lijkt me duidelijk, maar als je een achterwiel gewokkeld terugbrengt met kettingsporen in de rechterspaken kan ik me voorstellen dat dit geen garantie is. En dan is crash replacement een faire optie imho.
Wielenbouwers kunnen natuurlijk geen onbeperkte garantie geven op schade, ook Ernie geeft die garantie alleen op fouten ontstaan door verkeerde bouw en niet zomaar op een willekeurig ontstane (val)schade. Bij een carbon wielset kan dat soort schade best in de papieren lopen.
SC geeft nagenoeg onbeperkte garantie, en ik weet van mijn LBS die veel van deze sets verkoopt dat er bijna nooit iets kapotgaat en als dat gebeurt dat SC dan niet moeilijk doet. Vind ik een belangrijk voordeel t.o.v. Enve of Mavic wielen.
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
Niet nodig is een onzinnig argument. Mountainbiken an sich is niet nodig, niemand hier heeft meer dan een 300 euro wielset nodig, dus waarom zou je na het aanschaffen van een mountainbike ineens verstandig gaan doen over een wielset?
Ik werk in een hoekje waar prijs niet de doorslaggevende factor is voor mogelijk kopers. Garantie regelingen ook niet, want kapot is kapot en dan zit je binnen enkele seconden al met een enorme kostenpost (of zelfs doden). Het spul moet gewoon heel blijven. Om die reden zou ik voor King naven gaan ipv I9, omdat die al iets langer een goede naam hebben in een wereld waar defecte producten snel een slechte naam opleveren. Prijsverschil zou mij niet uitmaken. Ik rij zelfs overigens met 240s naven, want die blijven heel en maken niet zo'n lawaai.
Zo’n blingbing wielset is kant en klaar te koop, zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Ik zou niet weten wie voor mij een 1500 euro wielset met ‘dure’ naven en ‘dure’ velgen in elkaar moet zetten dus moet ik al wat gaan uitzoeken. Fietsenmakers ziet me al aankomen "doe mij maar dure naven en velgen!"
Ik werk in een hoekje waar prijs niet de doorslaggevende factor is voor mogelijk kopers. Garantie regelingen ook niet, want kapot is kapot en dan zit je binnen enkele seconden al met een enorme kostenpost (of zelfs doden). Het spul moet gewoon heel blijven. Om die reden zou ik voor King naven gaan ipv I9, omdat die al iets langer een goede naam hebben in een wereld waar defecte producten snel een slechte naam opleveren. Prijsverschil zou mij niet uitmaken. Ik rij zelfs overigens met 240s naven, want die blijven heel en maken niet zo'n lawaai.
Zo’n blingbing wielset is kant en klaar te koop, zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Ik zou niet weten wie voor mij een 1500 euro wielset met ‘dure’ naven en ‘dure’ velgen in elkaar moet zetten dus moet ik al wat gaan uitzoeken. Fietsenmakers ziet me al aankomen "doe mij maar dure naven en velgen!"
Het is hier geen ponykamp!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Genoeg goede en gespecialiseerde wielbouwers in Nederland, dus dat lijkt me sowieso de beste keuze als geld toch niet uitmaakt. Dan gewoon een topset laten bouwen op jouw wensen en gewicht.Qprs schreef: ↑do 21 november 2019, 20:54 Zo’n blingbing wielset is kant en klaar te koop, zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Ik zou niet weten wie voor mij een 1500 euro wielset met ‘dure’ naven en ‘dure’ velgen in elkaar moet zetten dus moet ik al wat gaan uitzoeken. Fietsenmakers ziet me al aankomen "doe mij maar dure naven en velgen!"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Wat heb je liever, een hele dure wielset met levenslange garantie, wat niet betekend dat ie niet kapot kan, of gewoon een hele goede wielset die waarschijnlijk jarenlang meegaat. Deze laat je gewoon door een goede wielbouwer naar wens maken, en je kan altijd even langs om de spaken even na te laten spannen of een slagje eruit te halen. Veel minder gedoe en je houdt geld over.