Van 100mm naar 120mm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hop, gewoon dat budget keer twee en een Santa Tallboy/Ibis Ripley/Yeti SB130 aanschaffen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!

(on topic: in allemaal zit een 34mm/130+ mm voorvork :winkie:)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

daniel1975 schreef: vr 15 november 2019, 22:53 Maareh, is een Lux 2020 niet net ff stukje meer trailwaardig dan een 2014 Epic?
Zo'n beetje elke fiets is tegenwoordig meer trailwaardig dan een fiets uit 2014 (uiteraard ook met een stukje marketing :winkie:)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ga je door marketing beter fietsen dan? :winkie: :tong
Bicycle, bicycle, bicycle
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

daniel1975 schreef: vr 15 november 2019, 22:53 Maareh, is een Lux 2020 niet net ff stukje meer trailwaardig dan een 2014 Epic?
Je zou kunnen zeggen dat de geometrie van een 2020 Lux lijkt op de geometrie van een 2014 trailbike. Maar een 2020 trailbike is behoorlijk veel verder geëvolueerd. En dan heb je ook nog zo iets als demperafstelling... .

Ja, je gaat er behoorlijk op vooruit, maar het kan nog wat 'geschikter'. Kijk inderdaad goed naar die Top Fuel, dat is een zeer sportieve allrounder naar de huidige maatstaven, terwijl voor de Lux geldt dat het naar de huidige maatstaven gewoon een hardcore wedstrijdbak is.


(Kom maar op jongens, ik heb mijn helm al op :tong )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Volgens goed gebruik zeg ik dan iets met de strekking dat de alwetende @Lars schromelijk overdrijft, en dat een Lux niet perse een hardcore racebak is. Zeker de 110mm uitvoeringen met standaard droppers zijn te beschouwen als potente comfortabele marathonbikes die pittige trails makkelijk kunnen handelen. Ze kunnen inderdaad dingen die voorheen alleen trailbikes konden. Doordat ze ook een geometrie hebben gekregen volgens het long en slack principe, droppers hebben, vorken en dempers kunnen steeds meer.

Er zijn een paar vragen van belang: wat voor rijstijl heb je, wat voor smaak heb je, waar fiets je veel, welke rij-eigenschappen zoek je?

Lars zit op een dikke trailbike en dan vooral op de gesoigneerde UHR routes, en ik zit op een potente Lux in Zuid L en zuidelijker op een ondergrond die eigenlijk veel uitdagender is en veel meer hm’s kent... ‘t is dus maar net wat je smaak is, alles kan en mag.

De Lux heeft wat grenzen: ik rijd er alles mee t/m zeer technische XC transalps, maar bikeparken (op flowy trails na natuurlijk) en jumps, da’s niet zijn ding. Daar komt Lars met zijn trailbike dan weer wat langer uit de voeten.

Zo, einde tegengeluid. Lars, je mag je helm best afzetten, viel mee, toch :winkie: ?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar euh jongens het ging om de vraag van 100-120mm :~

Leuk hoor al die weetjes over trailbikes enzo maar TS wil gewoon 20mm meer travel en niet gelijk een nieuwe bike volgens mij ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: zo 17 november 2019, 11:41 Maar euh jongens het ging om de vraag van 100-120mm :~

Leuk hoor al die weetjes over trailbikes enzo maar TS wil gewoon 20mm meer travel en niet gelijk een nieuwe bike volgens mij ..
Dit gaat om grotere belangen :evil:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

daniel1975 schreef: vr 15 november 2019, 22:26 Lol, die puzzel zou ik veel te leuk vinden om zelf te doen ipv om hier om advies te gaan vragen :winkie:

En ja, ik weet dat een nieuwe Lux of TopFuel een mooi compromis is, alleen maak ik dit jaar andere budgetkeuzes.
Waarom pak je niet een boostvork? Die kun je middels adapter met je 100 naaf gewoon rijden en ben je gelijk klaar voor de toekomst. Als je zoveel geld uitgeeft, doe het dan gelijk voor een langere tijd.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Kijk!! Daar hebben we iets aan.
Boost-adapter.......nooit bij stil gestaan. Geeft dat geen nadelen?

Edit: dtswiss voegt de spacer aan 1 kant toe. Dan moet je de boel opnieuw laten inspaken... is er niks beters?
Bicycle, bicycle, bicycle
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Verschilt per naaf, enige echt nette vind ik van MRP (vervangt doppen ipv ringetje en idd 2zijdig)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lars TB schreef: zo 17 november 2019, 12:04
hanjovdberg schreef: zo 17 november 2019, 11:41 Maar euh jongens het ging om de vraag van 100-120mm :~

Leuk hoor al die weetjes over trailbikes enzo maar TS wil gewoon 20mm meer travel en niet gelijk een nieuwe bike volgens mij ..
Dit gaat om grotere belangen :evil:
:oops: :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

hanjovdberg schreef: zo 17 november 2019, 11:41 Maar euh jongens het ging om de vraag van 100-120mm :~

Leuk hoor al die weetjes over trailbikes enzo maar TS wil gewoon 20mm meer travel en niet gelijk een nieuwe bike volgens mij ..
Jawel hoor, maar dat weet hij nog niet. Bewust..

:winkie: :bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Nope, volledig bewust geen nieuwe ATB :-)
Bicycle, bicycle, bicycle
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

paulus1981 schreef: zo 17 november 2019, 15:26 Verschilt per naaf, enige echt nette vind ik van MRP (vervangt doppen ipv ringetje en idd 2zijdig)
Dt Swiss based Roval wielset. Zal wel 240 zijn, voor de body paste die gewoon (shimano microspline voor dtswiss 240).
Bicycle, bicycle, bicycle
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Heb het MRP setje besteld, maar ga toch mijn Nox voorwiel laten voorzien van een nieuwe DTSwiss 240 Boost naaf. Adapterjes, opvulringen ed. geven m.i. te vaak piepjes en andere uitdagingen.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
Plaats reactie