Hallo allemaal,
Ik heb een idee voor het ombouwen van mijn fiets, maar ik heb te weinig kennis om te bepalen of dit verstandig is. Daarom graag advies.
Mijn fiets is een cube ltd uit 2014: https://www.thebikelist.co.uk/cube/ltd-29-2014
De meeste onderdelen zijn origineel. Ik heb alleen de banden vervangen voor een setje racing ray en racing ralph. Omdat ik vaak problemen had met de originele remmen (bleef bezig met afstellen en veel speling van de blokjes in de klauw) heb ik ze vervangen voor xt (m8100) remmen. Dat remt overigens heerlijk.
Omstandigheden waarin ik rijd:
Elke zaterdagochtend ga ik de bossen rondom Apeldoorn in voor een xc rit van rond de 50km. Ja, ik woon wat dat betreft ideaal. Hier mag je bijna overal gewoon vrij fietsen. Er is ook best nog wat hoogteverschil, voor Nederlandse begrippen althans. Af en toe rijd ik een toertocht in de omgeving. Bergen heeft mijn fiets nog nooit gezien. Ik rijd vanuit huis naar het bos. Soms is dat bijna 10 km. Dan rijd ik veelal in zwaar verzet. (Grote blad).
Met het vervangen van de remmen begon het probleem. De combinatie met de shifters bleek onmogelijk. Ik heb dit tijdelijk opgelost door de indicatiekapjes van de shifters te schroeven. Daardoor pasten ze onder de remgrepen. Ondertussen ging ik op zoek naar I-spec EV shifters. Die zijn er dus niet in 3x10. Na me een beetje te verdiepen bleek 3x10 ook helemaal niet sexy meer te zijn.
Ik kreeg het advies om over te stappen naar 1x11. Daar twijfel ik zelf nogal aan. Ik denk dat ik het zware verzet ga missen op asfalt en op lange afdalingen. Het verwijderen van de voorderailleur zou dan wel weer ruimte geven voor een dropper-post. (Interne bekabeling is niet mogelijk)
1x12 leek buiten bereik omdat ik het niet zie zitten mijn wielen om te bouwen. Tot ik de sunrace cassette ontdekte. Mijn idee: overstappen naar 1x12, met de sunrace 11-50, xt 12 speed derailleur, slx 12 speed shifter (I-spec EV), slx m7100 crankset, xt 36t voorblad.
Is dit een werkbare combinatie? Past de 11-50 cassette tussen mijn wiel en frame? Ander problemen die ik niet overzie? Kettinglijn? Iemand een advies?
3x10 naar 1x12?
- slapbandje
- Pro Biker
- Berichten: 991
- Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
- Mijn mountainbike: Te veel
Je zware verzet ga je sowieso missen met 1 X11 of 1x12.
Waar je met je oude 3 bladen vaak een 42 of 44 als grootste blad had komt een modernere groep van 11 of 12 speed vaak met 30/32/34 of 36 tands bladen.
Je zou kunnen proberen, afhankelijk van de routes die je rijdt en je conditie, of je met een 38 tands blad ook rond kunt komen.
Indien je voornamelijk hier in Nederland fietst lijkt mij een 11 speed ruim voldoende. Dat scheelt ook nog eens in de prijs van de componenten.
Kun je daar je dropper voor kopen
Mocht je een keertje naar wat bergachtiger terrein gaan monteer je een kleiner voorblad en kom je ook daar prima uit de voeten.
Waar je met je oude 3 bladen vaak een 42 of 44 als grootste blad had komt een modernere groep van 11 of 12 speed vaak met 30/32/34 of 36 tands bladen.
Je zou kunnen proberen, afhankelijk van de routes die je rijdt en je conditie, of je met een 38 tands blad ook rond kunt komen.
Indien je voornamelijk hier in Nederland fietst lijkt mij een 11 speed ruim voldoende. Dat scheelt ook nog eens in de prijs van de componenten.
Kun je daar je dropper voor kopen
Mocht je een keertje naar wat bergachtiger terrein gaan monteer je een kleiner voorblad en kom je ook daar prima uit de voeten.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4716
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
1x11 raad ik je ook aan. Zeker voor wat jij beschrijft. Monteer dan een 36T blad voor en je kunt nog steeds best wel wat snelheid maken op de weg.
Evt kun je ook kiezen voor een SRAM GX 11S derailleur. Combi met evt shifter van Shimano kan. Sunrace cassette schakelt heel soepel icm SRAM derailleur (eigen ervaring).
En net wat er al gezegd is. Geld wat je bespaart op 1x12 kun je weer investeren in dropper.
Evt kun je ook kiezen voor een SRAM GX 11S derailleur. Combi met evt shifter van Shimano kan. Sunrace cassette schakelt heel soepel icm SRAM derailleur (eigen ervaring).
En net wat er al gezegd is. Geld wat je bespaart op 1x12 kun je weer investeren in dropper.
Zijn die te krijgen voor shimano direct mount, of zal ik dan voor een m7000 crankset moeten gaan?slapbandje schreef: ↑di 19 november 2019, 22:12 Je zou kunnen proberen, afhankelijk van de routes die je rijdt en je conditie, of je met een 38 tands blad ook rond kunt komen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 882
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Mooie fietsomgeving in Apeldoorn he, geen gedoe met vignetten en over een maand mogen we de kroondomeinen ook weer in !
Zag net na het lezen van jouw bericht dat er in het verkoop topic wat 1 x 11 materialen worden aangeboden...misschien iets voor jou ?
Zag net na het lezen van jouw bericht dat er in het verkoop topic wat 1 x 11 materialen worden aangeboden...misschien iets voor jou ?
Ik denk dat direct mount niet gaat, en de 1x11 gaat wel natuurlijk, maar de kleinste voorblad 30t en de grootste 34 dus lastig, omdat je lange na niet in de buurt komt van het zwaar verzet van de 3x10Mtbmouse schreef: ↑di 19 november 2019, 23:12Zijn die te krijgen voor shimano direct mount, of zal ik dan voor een m7000 crankset moeten gaan?slapbandje schreef: ↑di 19 november 2019, 22:12 Je zou kunnen proberen, afhankelijk van de routes die je rijdt en je conditie, of je met een 38 tands blad ook rond kunt komen.
The M8100 is designed for direct mount chainrings. With a chain line of 56.5 mm, the crank is recommended for the new SuperBoost + standard. Available are the matching Direct Mount chainrings with 28 to 36 teeth.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Prachtige omgeving ja! Een paar fietsmaatjes kennen de bossen op hun duimpje en weten alle leuke paadjes. Ideaal. Bedankt voor de tip btw!
En 1x met 36 of 38 komt ook niet langs je frame.... Maar nu moeten we de echte techneuten er bij gaan halen
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Gewoon je 3 voorbladen verwijderen en op de plek van het middelste blad plaats je de narrow-wide. Afhankelijk van de dikte van het NW blad en of de gaten verzonken zijn moet je misschien langere schroeven gebruiken (te koop bij de betere LBS of via internet)
En je moet qua blad wel even kijken of de steek klopt. Daarnaast is de steek van sommige modellen assymetrisch (onder andere XT)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Dus je wilt je fiets nu ombouwen naar een 1x11 setup omdat de shifters niet meer goed passen? En daarbij neem je op de koop toe dat je voor de vlakke stukken/afdalingen een zware versnelling te kort gaat komen? Persoonlijk vind ik dat niet echt als een verbetering klinken. Waarom vervang je de shifters niet door exemplaren zonder indicator? Dat is de snelste en goedkoopste oplossing. Deze bijvoorbeeld lijken mij prima geschikt:
https://www.bikester.nl/shimano-deore-m ... 44258.html
https://www.bikester.nl/shimano-deore-m ... 44264.html
(en dan ondertussen lekker doorsparen om tzt een nieuwe ‘sexy’ fiets te kopen )
https://www.bikester.nl/shimano-deore-m ... 44258.html
https://www.bikester.nl/shimano-deore-m ... 44264.html
(en dan ondertussen lekker doorsparen om tzt een nieuwe ‘sexy’ fiets te kopen )
Be Nice, Say Hi!
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 31 december 2016, 16:49
- Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro 2015
Ik ben destijds overgegaan van 3x10 naar 1x11 xt 8000.
Voorblad van Ali. Nu na ruim 1000 km nog steeds goed. Wel een NW oval 32 symetrisch bcd 96. Groter met een goede kettinglijn past niet op mijn oude 3x crank (dacht xt 750 of 780), zit op plek middenblad, en niet op mijn frame een Cube Reaction HPA race van 2015. Slechts enkele mm ruimte nu tussen blad en frame. Groter gaat alleen op plek grote blad, maar dan is kettinglijn niet goed.
Voorblad van Ali. Nu na ruim 1000 km nog steeds goed. Wel een NW oval 32 symetrisch bcd 96. Groter met een goede kettinglijn past niet op mijn oude 3x crank (dacht xt 750 of 780), zit op plek middenblad, en niet op mijn frame een Cube Reaction HPA race van 2015. Slechts enkele mm ruimte nu tussen blad en frame. Groter gaat alleen op plek grote blad, maar dan is kettinglijn niet goed.
Zo zou ik het niet omschrijven. Ik wil langzamerhand mijn fiets verbeteren en vind het leuk om af en toe wat te sleutelen. De niet passende shifter is meer een aanleiding dan een reden. Voorlopig krijg ik het er bij de directrice niet door om een nieuwe fiets aan te schaffen. Af en toe “versleten” onderdelen vervangen lukt dan wel. Met het oog op de toekomst wil ik mijn onderdelen zo aanschaffen dat ze:
1: een verbetering zijn ten opzichte van huidig
2: mee te nemen zijn naar een eventueel in de toekomst aan te schaffen nieuw frame.
Als ik nieuwe wielen nodig heb zouden nieuw aan te schaffen wielen bijvoorbeeld lichter moeten zijn dan de huidige en met een steekas (met adapter nog steeds te gebruiken met QR)
Daarnaast ben ik er dus nog niet van overtuigd om over te gaan op 1x, vanwege dat zware verzet. Dat advies kreeg ik alleen en ik vroeg daar verder advies over. Nu moet ik zeggen dat ik het allerzwaarste verzet (voor mij 40 voor en 11 achter) zelden gebruik. Misschien dat een enkel blad voor met 36t ook wel volstaat, bijvoorbeeld in combinatie met 11-46 achter. Het lichtste huidige verzet (22 voor en 36 achter) gebruik ik overigens ook nooit. Lange steile klimmen kom ik niet tegen en korte steile klimmetjes pak ik meer op kracht.
Zou je dat probleem van ruimtegebrek ook hebben met een nieuwere m7000 of m8000 crank?JanPolet schreef: ↑wo 20 november 2019, 12:58 Ik ben destijds overgegaan van 3x10 naar 1x11 xt 8000.
Voorblad van Ali. Nu na ruim 1000 km nog steeds goed. Wel een NW oval 32 symetrisch bcd 96. Groter met een goede kettinglijn past niet op mijn oude 3x crank (dacht xt 750 of 780), zit op plek middenblad, en niet op mijn frame een Cube Reaction HPA race van 2015. Slechts enkele mm ruimte nu tussen blad en frame. Groter gaat alleen op plek grote blad, maar dan is kettinglijn niet goed.