3x10 naar 1x12?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Op die bewuste afdaling tik je met een 3 versn. stadsfiets zonder al te gek doen de 35 tot 40 p/u ook wel heel eventjes aan hoor. Dus onmogelijk is het niet, maar ik ga dat niet redden....
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Ik kan ook niet zeggen dat het lekker is. Voor je gevoel stuiter je bijna uit het zadel door de trap frequentie en je draait je benen bijna uit de kom. (Zo voelt het in ieder geval.)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 november 2019, 23:20Dat kan, maar niet als je vandaag op het fietspad in de polder gaat rijden en morgen in Z Limburg gaat klimmen op een onverhard pad.
Gaat prima, dan heb je nog een avond om even het kettingwiel te wisselen... :bier:
Mario070 schreef: do 21 november 2019, 22:58Ik heb de snelheid 59km/u aangehouden en als TS mee heeft kunnen trappen is zijn trap frequentie 118....
Kortstondig gaat ook dat prima...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

40/11×233×118×60=59km/u :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een 44 kan ie nog 10% sneller :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: do 21 november 2019, 23:48
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 november 2019, 23:20Dat kan, maar niet als je vandaag op het fietspad in de polder gaat rijden en morgen in Z Limburg gaat klimmen op een onverhard pad.
Gaat prima, dan heb je nog een avond om even het kettingwiel te wisselen... :bier:
Vroeger had je daar zo'n ding voor, met een knopje op je stuur ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik moet opeens denken aan mijn eerste fietsvakantie (alweer 30jaar geleden :o ), tentje mee en met een klein budget vanuit huis naar de Mt Ventoux gefietst (en weer terug). Hoogtepunt (letterlijk) was de beklimming van deze berg. Mijn toenmalige Raleigh racefiets (toen zat ik nog bij een wielren club) moest dienen als vakantiefiets. Deze voorzien van een paar alu bagagedragers en brede banden, van maar liefst 28mm. Ook een ‘bergverzet’ gemonteerd door de cassette te vervangen voor een 13-28, Voor zat en bleef 52/42. Als ik er nu aan terugdenk snap ik niet hoe ik de heuvels en bergen onderweg (met bagage!) met een verzet van 42-28 fietsend opgekomen ben, maar het ging wel.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Belangrijk verschil dat ik ook merk met mijn 1x12 tov 3x10 is dat je nog beter moet anticiperen.
Met de 3x10 kon je hem nog snel even op het kleine voorblad wippen als je een onverwachte klim voor je neus kreeg na een leuke afdaling.
Omdat het op de 12x casette veel grotere stappen zijn kost het de ketting veel meer moeite de casette op te klimmen.
Zeker bij lage trapfrequentie. ( Als je voorwiel aan aan de klim is begonnen en jij denkt, shit verkeerde versnelling :P )

Kan dus zelf op het moment nog niet zeggen dat ik echt gelukkiger ben met de 1x12, ook gezien de prijs van de onderdelen.
Maar heb hem nog niet zo lang dus is na zo'n 20 jaar met 3x rijden misschien nog een kwestie van wennen.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Aan de andere kant, onder druk schakelen aan de voorkant kan ook helemaal mis gaan.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Klopt.
Maar in de tijd om voor van midden naar klein te schakelen kun je net even de druk er af halen.

De tijd die nodig om een eind omhoog te schakelen op de 12s casette is daar te lang voor.
Krijg hem dan onder druk wel omhoog op de casette maar dat geluid/gevoel is voor mij een beetje als je portemonnee in de shredder gooien. :tong
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Kleine update: Ik heb bij de welbekende Chinese webshop een 34t nw kettingblad besteld. Kostte me niet meer dan 7 euro. Dat is goedkoop experimenteren. :) Heb nu dus zonder cassette en achterderrie te vervangen alleen het nw blad op de middelste positie gezet en daarmee 60km door de kroondomeinen gereden. Dat beviel me eigenlijk best wel goed. Op een paar langere afdalingen was ik door de kransjes heen en was de cadans wat hoog, maar nog wel te doen. Aan de andere kant heb ik de 36t geen moment gebruikt. Ik ben dus niet zo bang dat ik licht verzet te kort ga komen, ook niet op steilere klimmetjes dan ik nu ben tegengekomen.
Voor het mooie zou ik denk ik een 36t blad moeten hebben, maar de 34t gaat maar net langs mijn frame.

Nu nog iets verzinnen om mijn vrouw ervan te overtuigen dat het toch echt heel erg nodig is om zo'n 180 euro uit te geven om de rest van de aandrijflijn te vervangen. ;)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dat laatste is waarschijnlijk nog het lastigst :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Bux
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

Nu nog iets verzinnen om mijn vrouw ervan te overtuigen dat het toch echt heel erg nodig is om zo'n 180 euro uit te geven om de rest van de aandrijflijn te vervangen. ;)
In juni komt als het goed is de nieuwe Deore 1x12 groepset, misschien is dat iets?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Doktersadvies, omdat je lijdt aan FOMO.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie