Ik heb hetzelfde gedaan, van 3x10 naar 1x11. Ik heb nu 34 voor en 11-46 achter.
Alles in de omgeving (Deventer) is prima te doen van 30+ op een vlakke weg tot een flinke klim op de Holterberg. Wellicht als ik een keer naar Limburg of naar het buitenland zou gaan dat ik een ander voorblad zou kiezen bv 32 of 30, maar tot nu toe absoluut geen spijt.
Bij Ali kosten de NW voorbladen ca 7-9 euro p/s dus een extra blad bijbestellen is geen probleem.
Tot slot kun je er ook voor kiezen om je kleine voorblad (granny) te laten zitten naast je NW blad. Het zit niet in de weg en weegt bijna niks. Je kunt dan in noodgevallen (lange steile klim) handmatig even de ketting op het kleine blad leggen.
3x10 naar 1x12?
Ja met 36 en 38 m7000 m8000 lukt niet..... Er zijn mega of ellenlange topics hier op het forum, als je het via de zoek functie niet kan vinden Google het en je komt automatisch hier op het forum weer terug
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Uit je link heb ik deze 42-32-24 setup gehaald, en je zegt zelf zwaar verzet te rijden,dus de 42t, dan kan ik je nu al vertellen dat je met 34t in het lucht ledigen trapt
Ik ben ook van 2x naar 1x gegaan en met de 1x setup rij ik niet meer de zelfde lange ritten als daarvoor met de 2x setup
Voor de lange ritten heb ik een andere bike opgebouwd (ook 1x setup) voor meer vlakke stukken en minimaal offroad te rijden
Ik ben ook van 2x naar 1x gegaan en met de 1x setup rij ik niet meer de zelfde lange ritten als daarvoor met de 2x setup
Voor de lange ritten heb ik een andere bike opgebouwd (ook 1x setup) voor meer vlakke stukken en minimaal offroad te rijden
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Een 34 voor icm 11 achter, lijkt mij nogal karig. Liever voor wat groter en dan achter ook wat groter.Mad Wally schreef: ↑wo 20 november 2019, 13:32 Ik heb hetzelfde gedaan, van 3x10 naar 1x11. Ik heb nu 34 voor en 11-46 achter.
Alles in de omgeving (Deventer) is prima te doen van 30+ op een vlakke weg tot een flinke klim op de Holterberg. Wellicht als ik een keer naar Limburg of naar het buitenland zou gaan dat ik een ander voorblad zou kiezen bv 32 of 30, maar tot nu toe absoluut geen spijt.
Bij Ali kosten de NW voorbladen ca 7-9 euro p/s dus een extra blad bijbestellen is geen probleem.
Tot slot kun je er ook voor kiezen om je kleine voorblad (granny) te laten zitten naast je NW blad. Het zit niet in de weg en weegt bijna niks. Je kunt dan in noodgevallen (lange steile klim) handmatig even de ketting op het kleine blad leggen.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Misschien ook een idee om wat meer op hoog cadans (trapsnelheid) te oefenen.
Kun je ook weer wat mee winnen.
Ken er genoeg die op de MTB (en racefiets) trappen als of ze op een stadsfiets zitten.
En bij 80+ trapomwentelingnen/min gaan ze klagen dat de versnelling op zijn.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
De standaard voor een 1x12 is een 32 tands voorblad. Je ratio is dan 32/10=3,2dropje73 schreef: ↑wo 20 november 2019, 15:23Een 34 voor icm 11 achter, lijkt mij nogal karig. Liever voor wat groter en dan achter ook wat groter.Mad Wally schreef: ↑wo 20 november 2019, 13:32 Ik heb hetzelfde gedaan, van 3x10 naar 1x11. Ik heb nu 34 voor en 11-46 achter.
Alles in de omgeving (Deventer) is prima te doen van 30+ op een vlakke weg tot een flinke klim op de Holterberg. Wellicht als ik een keer naar Limburg of naar het buitenland zou gaan dat ik een ander voorblad zou kiezen bv 32 of 30, maar tot nu toe absoluut geen spijt.
Bij Ali kosten de NW voorbladen ca 7-9 euro p/s dus een extra blad bijbestellen is geen probleem.
Tot slot kun je er ook voor kiezen om je kleine voorblad (granny) te laten zitten naast je NW blad. Het zit niet in de weg en weegt bijna niks. Je kunt dan in noodgevallen (lange steile klim) handmatig even de ketting op het kleine blad leggen.
Bij 1x11 is dit 34/11=3.09 slechts een verschil van 3,5%.
Bij het klimmen is het verschil natuurlijk wel veel groter 0,64 vs 0,74 oftewel 15%
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
TS rijdt met zijn 42/11=3.81 groot verschil
Dus nieuwe bike 1x12 e*thirteen 9/46 cassette en dan 34/9=3.77 ben je aardig dichtbij en ook met boost 36t mogelijk /9=4 dus kun je zelfs iets zwaarder dan de 3x10
Dus nieuwe bike 1x12 e*thirteen 9/46 cassette en dan 34/9=3.77 ben je aardig dichtbij en ook met boost 36t mogelijk /9=4 dus kun je zelfs iets zwaarder dan de 3x10
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Kleine correctie: kettingbladen zijn ooit vervangen voor 40-30-22. Dat maakt het verschil iets minder, maar nog steeds groot.
Als ik het goed begrijp is mijn idee met een 1x systeem met een kettingblad van groter dan 34 niet mogelijk op mijn cube.
Ik heb dus 3 opties:
- Alles bij het oude laten. (Saaie optie )
- 1x11 gaan rijden met 34t voor en het gemis van een zwaarder verzet voor op de weg voor lief nemen.
- een nieuwe fiets kopen.
Optie 3 zal het voorlopig niet worden. Bedankt in ieder geval allemaal voor de adviezen. Ik heb weer wat geleerd.
Als ik het goed begrijp is mijn idee met een 1x systeem met een kettingblad van groter dan 34 niet mogelijk op mijn cube.
Ik heb dus 3 opties:
- Alles bij het oude laten. (Saaie optie )
- 1x11 gaan rijden met 34t voor en het gemis van een zwaarder verzet voor op de weg voor lief nemen.
- een nieuwe fiets kopen.
Optie 3 zal het voorlopig niet worden. Bedankt in ieder geval allemaal voor de adviezen. Ik heb weer wat geleerd.
Als je het zwaarste/lichtste verzet nu niet gebruikt ga je deze bij een 1x11 setup ook niet missen... Stel je rijd nu maximaal 40x13 dan geeft dat een verhouding van 3,07. Bij een 11-46 cassette en 34 voorblad rij je in het zwaarste verzet met een verhouding van 34:11=3,09. Dat is dus nagenoeg even zwaar trappen!Mtbmouse schreef: ↑wo 20 november 2019, 13:16
..Daarnaast ben ik er dus nog niet van overtuigd om over te gaan op 1x, vanwege dat zware verzet. Dat advies kreeg ik alleen en ik vroeg daar verder advies over. Nu moet ik zeggen dat ik het allerzwaarste verzet (voor mij 40 voor en 11 achter) zelden gebruik. Misschien dat een enkel blad voor met 36t ook wel volstaat, bijvoorbeeld in combinatie met 11-46 achter. Het lichtste huidige verzet (22 voor en 36 achter) gebruik ik overigens ook nooit. Lange steile klimmen kom ik niet tegen en korte steile klimmetjes pak ik meer op kracht.
Hetzelfde rekensommetje kun je maken voor het lichtste verzet. Kijk welke kransjes je gebruikt in het lichtste verzet en reken uit wat de verhouding is. Het lichtste verzet bij een 34 voorblad en 11-46 cassette is dan 34:46=0,74.
Op deze manier kun je ook met je huidige 3x10 testen hoe de 1x11 straks gaat aanvoelen. Wil je bijvoorbeeld testen hoe 34-46 aanvoelt dan pak je de verhouding (0.74) van dit verzet. Vermenigvuldig de verhouding met het aantal tandjes van het voorblad en je weet welk verzet van je huidige 3x10 hetzelfde is. In dit voorbeeld 22x0.74=16. 34-46 fietst dus hetzelfde als 22-16! Nu is het punt bereikt om helemaal los te gaan met ruitjespapier of Excel om alle verhoudingen en combinaties met verschillende voorbladen/cassettes uit te gaan tekenen.
Be Nice, Say Hi!
Bedankt voor deze nuttige inzichten. Daar kan ik wat mee.Pbro schreef: ↑wo 20 november 2019, 21:07 Als je het zwaarste/lichtste verzet nu niet gebruikt ga je deze bij een 1x11 setup ook niet missen... Stel je rijd nu maximaal 40x13 dan geeft dat een verhouding van 3,07. Bij een 11-46 cassette en 34 voorblad rij je in het zwaarste verzet met een verhouding van 34:11=3,09. Dat is dus nagenoeg even zwaar trappen!
Hetzelfde rekensommetje kun je maken voor het lichtste verzet. Kijk welke kransjes je gebruikt in het lichtste verzet en reken uit wat de verhouding is. Het lichtste verzet bij een 34 voorblad en 11-46 cassette is dan 34:46=0,74.
Op deze manier kun je ook met je huidige 3x10 testen hoe de 1x11 straks gaat aanvoelen. Wil je bijvoorbeeld testen hoe 34-46 aanvoelt dan pak je de verhouding (0.74) van dit verzet. Vermenigvuldig de verhouding met het aantal tandjes van het voorblad en je weet welk verzet van je huidige 3x10 hetzelfde is. In dit voorbeeld 22x0.74=16. 34-46 fietst dus hetzelfde als 22-16! Nu is het punt bereikt om helemaal los te gaan met ruitjespapier of Excel om alle verhoudingen en combinaties met verschillende voorbladen/cassettes uit te gaan tekenen.
"Ik denk dat ik het zware verzet ga missen"
"Nu moet ik zeggen dat ik het allerzwaarste verzet (voor mij 40 voor en 11 achter) zelden gebruik"
Die zagen we met geduld aankomen, flinke mtber die continu gebruik maakt van zo een zwaar verzet
Maar je kunt gewoon over op 1x11 totaal geen probleem en die ene keer dat je een lange afdaling hebt lekker rollen doe ik ook
"Nu moet ik zeggen dat ik het allerzwaarste verzet (voor mij 40 voor en 11 achter) zelden gebruik"
Die zagen we met geduld aankomen, flinke mtber die continu gebruik maakt van zo een zwaar verzet
Maar je kunt gewoon over op 1x11 totaal geen probleem en die ene keer dat je een lange afdaling hebt lekker rollen doe ik ook
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Ik heb op mijn 2 x 11 ( 42-11)een 36 als grote blad aan de voorzijde, die gebruik ik rondom Apeldoorn hooguit op de jou vast welbekende verharde afdalingen
Laatst gewijzigd door gijsje op do 21 november 2019, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als je de oude triple nu eens om zou bouwen naar een double, met bijv. 36-26, en dan 11 speed achter(11-42)?
Dan behoud je een verzet dat zwaar genoeg is voor op de weg, en je hebt een licht verzet voor de lange steile stukken.
Het 36 voorblad kan je van 9x Deore staal kopen, kost niets.
Met 1x 11 of 12 lever je in op bereik.
Dat kan, maar niet als je vandaag op het fietspad in de polder gaat rijden en morgen in Z Limburg gaat klimmen op een onverhard pad.
Ik zou trouwens geen ispec shifter kopen, maar een klemband versie.
Je hebt nu meegemaakt dat het niet past. Volgend jaar is de standaard weer anders en als je dan iets moet vervangen (bijv je rem na een valpartij), dan zit je weer klem.
Dan behoud je een verzet dat zwaar genoeg is voor op de weg, en je hebt een licht verzet voor de lange steile stukken.
Het 36 voorblad kan je van 9x Deore staal kopen, kost niets.
Met 1x 11 of 12 lever je in op bereik.
Dat kan, maar niet als je vandaag op het fietspad in de polder gaat rijden en morgen in Z Limburg gaat klimmen op een onverhard pad.
Ik zou trouwens geen ispec shifter kopen, maar een klemband versie.
Je hebt nu meegemaakt dat het niet past. Volgend jaar is de standaard weer anders en als je dan iets moet vervangen (bijv je rem na een valpartij), dan zit je weer klem.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.