Manitou markhor vs 30gold

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik heb de manitou gekocht. Bedankt allemaal voor het reageren

Ik heb de titel veranderd. Tot pagina 2 zijn berichten op het oude onderwerp(dat staat onder het nieuwe bericht)

Ik heb nu een 30 silver die ik wil vervangen omdat ik hem gesloopt heb en een iets betere wil.
Ik weeg 62kg, rij voornamelijk uhr en hou er wel van om te springen en knal graag overal overheen. In de vakantie rij ik graag moeilijkere trails. In Duitsland, winterberg ,rij ik op het trailpark, alle kleuren, en doe ik ook graag wat afdalingen in het bikepark, de wat makkelijker uiteraard
Ik heb een trek x caliber 8. Ik denk dat ik, vooral in het buitenland, wel een agresiever rijder ben en veel vraag van mijn materiaal, in het buitenland. De 30silver hield het prima uit, ondanks het niet echt fijn voelde en die wel eens bottom out ging.

Mijn budget is beperkt en ik heb een QR nodig en tapered en 100mm
Welke zou beter bij mij passen?
Rockshox 30gold
Manitou markhor.

Manitou machete is helaas nergens te krijgen in Nederland
Doosparen voor een duurdere of steekas wielen is niet mogelijk.

Straight in een tapered frame, is dat een goed idee? Iemand ervaring mee?

Hier onder het vorige bericht

Zijn er mensen die de SR Suntour Raidon XC hebben? Wat vinden jullie ervan? Is die beter dan de 30 silver? Klopt het dat die zeer regelmatig onderhoud nodig heeft?
Of is er een andere budget vork( tot €250-€300) dat waard is om te kopen en de 30 silver te vervangen?

Rockshox 30 gold bijvoorbeeld

Is suntour net zo goed als rockshox? Zelfde of betere kwaliteit?
Ik ben zeer benieuwd :)

En een andere vraag: kan een QR wiel op een steekas voorvork? Ik heb formula dc20 lw naven

Huidige voorvork: Het is een: E2 taps toelopende stuurbuis. G2, geomotrie met 51mm offset 29er
Laatst gewijzigd door bijkerk0318 op wo 27 november 2019, 19:25, 7 keer totaal gewijzigd.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Helaas vallen alle opties met een steekas af, omdat je voorwiel daar dan niet in past.
De rockshox 30 silver heeft toch een straight steerer? Wss past in je frame dan geen tapered steerer.
Dus zijn we op zoek naar een voorvork met "normale" qr as, en met een straight steerer. Voor €250-€300.
Als ik kijk naar deze criteria dan denk ik meteen aan de manitou markhor
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Shredwithcare schreef: di 26 november 2019, 09:30 Helaas vallen alle opties met een steekas af, omdat je voorwiel daar dan niet in past.
De rockshox 30 silver heeft toch een straight steerer? Wss past in je frame dan geen tapered steerer.
Dus zijn we op zoek naar een voorvork met "normale" qr as, en met een straight steerer. Voor €250-€300.
Als ik kijk naar deze criteria dan denk ik meteen aan de manitou markhor
Het is een: E2 taps toelopende stuurbuis. G2, geomotrie met 51mm offset 29er
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

bijkerk0318 schreef: di 26 november 2019, 09:41 Het is een: E2 taps toelopende stuurbuis. G2, geomotrie met 51mm offset 29er
Fijn, dan zijn er meer opties. Dus alleen kijken naar een vork met qr die niet al te duur is.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Shredwithcare schreef: di 26 november 2019, 11:09
bijkerk0318 schreef: di 26 november 2019, 09:41 Het is een: E2 taps toelopende stuurbuis. G2, geomotrie met 51mm offset 29er
Fijn, dan zijn er meer opties. Dus alleen kijken naar een vork met qr die niet al te duur is.
Volgens mij is manitou een hele goede koop. Helaas is die niet verkrijgbaar in tapered QR.
Of zijn er vorken die beter zijn dan de manitou in dat prijs gebied?
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

bijkerk0318 schreef: di 26 november 2019, 11:14
Volgens mij is manitou een hele goede koop. Of zijn er vorken die beter zijn dan de manitou in dat prijs gebied?
Dit klopt, ik werk bij de Decathlon als fietsen verkoper en onze mountainbikes hebben zegmaar de voorvorken op volgorde van presteren, van matig naar goed.
Eerst de rockshox 30 silver coil
RC 30 soloair
RC Judy soloair
Manitou Markhor (betere demper en betere verstelbaarheid dan de jury)
RC Reba rs soloair

Met deze voorvorken heb ik best veel ervaring als verkoper die ook soms producten test. Als we kijken naar de prijs performance dan is manitou de winnaar. Ik heb ff niet gekeken naar qr dus als optie voor je valt de RC reba af. Manitou heeft ook nog de machete, dit is een markhor maar dan met 32 mm stanchions IPV 30mm. De machete is volgens mij niet veel duurder dan de markhor.

Ik heb geen ervaring met andere merken dus daar zeg ik ook niks over.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Shredwithcare schreef: di 26 november 2019, 12:57
bijkerk0318 schreef: di 26 november 2019, 11:14
Volgens mij is manitou een hele goede koop. Of zijn er vorken die beter zijn dan de manitou in dat prijs gebied?
Dit klopt, ik werk bij de Decathlon als fietsen verkoper en onze mountainbikes hebben zegmaar de voorvorken op volgorde van presteren, van matig naar goed.
Eerst de rockshox 30 silver coil
RC 30 soloair
RC Judy soloair
Manitou Markhor (betere demper en betere verstelbaarheid dan de jury)
RC Reba rs soloair

Met deze voorvorken heb ik best veel ervaring als verkoper die ook soms producten test. Als we kijken naar de prijs performance dan is manitou de winnaar. Ik heb ff niet gekeken naar qr dus als optie voor je valt de RC reba af. Manitou heeft ook nog de machete, dit is een markhor maar dan met 32 mm stanchions IPV 30mm. De machete is volgens mij niet veel duurder dan de markhor.

Ik heb geen ervaring met andere merken dus daar zeg ik ook niks over.
Jammer dat de manitou's moeilijk te verkrijgen zijn.. ook de machete kan ik niet vinden in Nerderland.

Weet jij toevallig waar ze te halen zijn?
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik vermoed dat manitou in Nederland vooral via distributeurs verkrijgbaar zijn, je lbs kan ze wss wel bestellen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Hier kan je de Markhor kopen in Duitsland: https://www.bike24.de/p1251351.html?q=markhor
Je hebt er dan wel nog deze bij nodig https://www.bike24.de/p1264279.html?q=konusring
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

mtfuji schreef: di 26 november 2019, 14:39 Hier kan je de Markhor kopen in Duitsland: https://www.bike24.de/p1251351.html?q=markhor
Je hebt er dan wel nog deze bij nodig https://www.bike24.de/p1264279.html?q=konusring
Helaas is die straight en ik heb een tappered
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

vandaar de conusring die je erbij moet kopen deze past om de vorkbuis maar is breder uitgevoerd zodat het balhoofdlager van jouw tapered stuurbuis hierop past.

Een normale conusring voor een tapered vork ziet er zo uit: https://www.bike24.de/p1264299.html?q=konusring
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

mtfuji schreef: di 26 november 2019, 15:57 vandaar de conusring die je erbij moet kopen deze past om de vorkbuis maar is breder uitgevoerd zodat het balhoofdlager van jouw tapered stuurbuis hierop past.

Een normale conusring voor een tapered vork ziet er zo uit: https://www.bike24.de/p1264299.html?q=konusring
Ah kijk, super! Kan het zijn dat een straight anders gaat aanvoelen dan een tapered?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

nee, tot circa 2010 waren alle vorken straight (1 1/8) daarna heeft iemand in de bike industrie tapered bedacht omdat dit stijver is. Zelf ik heb ik nooit verschil gemerkt, en ik heb met heel veel verschillende bikes en vorken gereden... 8)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Shredwithcare schreef: di 26 november 2019, 12:57
bijkerk0318 schreef: di 26 november 2019, 11:14
Volgens mij is manitou een hele goede koop. Of zijn er vorken die beter zijn dan de manitou in dat prijs gebied?
Dit klopt, ik werk bij de Decathlon als fietsen verkoper en onze mountainbikes hebben zegmaar de voorvorken op volgorde van presteren, van matig naar goed.
Eerst de rockshox 30 silver coil
RC 30 soloair
RC Judy soloair
Manitou Markhor (betere demper en betere verstelbaarheid dan de jury)
RC Reba rs soloair

Met deze voorvorken heb ik best veel ervaring als verkoper die ook soms producten test. Als we kijken naar de prijs performance dan is manitou de winnaar. Ik heb ff niet gekeken naar qr dus als optie voor je valt de RC reba af. Manitou heeft ook nog de machete, dit is een markhor maar dan met 32 mm stanchions IPV 30mm. De machete is volgens mij niet veel duurder dan de markhor.

Ik heb geen ervaring met andere merken dus daar zeg ik ook niks over.
Ik gok dat de 30 gold beter is dan de manitou markhor?
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik rij nu een jaartje met een suntour raidon en moet zeggen dat deze prima dempt. Bijkomend voordeel zijn de 32mm inner legs en hij is instelbaar in hoogte (80-100-120-130-140mm)

Er zullen zeker betere vorken zijn maar in deze prijsklasse nog niet tegengekomen.
Plaats reactie