Manitou markhor vs 30gold

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Snelle Buffer schreef: za 1 februari 2020, 10:43 Met hamer wel :tong

Google eens , er staat een hele mooie pdf van hope erop met maten van cups en balhoofd ...

Waar staat zs56/ 40 , en zs56/ 30 voor ?
Haha😋 ik weet dat er nu een lager in zit met de maat: zs56/30 en hope verkoopt er 1 met zs56/40. Ik weet eigenlijk niet wat het betekent, of nouja, de 56 staat voor de breedte van de lower cup. Waar 30 of 40, voor staat geen idee🤔
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Maar vertel eerst eens duidelijk wat je wil , en welke maten je huidige balhoofd heeft en frame , netzoals de maten van je vork .

Glazen bol werkt niet :tong
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Jij (of je fietsenmaker... :roll: ) haalt wat dingen door elkaar.
ZS 56/30 bestaat niet, maar heb je ook niet nodig als je fietsenmaker de konusring die je samen met de vork gekocht hebt gemonteerd heeft op de voorvork. Maar kan zijn, wat Lars zegt, dat de konusring niet lekker valt in de onderste balhoofdcup omdat het een ander merk is.
De simpelste oplossing is een een andere konusring proberen, bijvoorbeeld deze: https://www.wiggle.com/nukeproof-reducer-crown-race/
Die is wat hoger en hierdoor minder kans dat hij ergens met de onderste cup in aanraking komt.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Of als je helemaal 100% zeker wil weten dat het goed past deze erbij kopen, en dan de ZS 56-40 versie: https://www.wiggle.com/nukeproof-neutro ... adset-cup/
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Snelle Buffer schreef: za 1 februari 2020, 10:56 Maar vertel eerst eens duidelijk wat je wil , en welke maten je huidige balhoofd heeft en frame , netzoals de maten van je vork .

Glazen bol werkt niet :tong
Ik heb een straight voorvork buis in een tapered headset. Breedte van de headset,onder, is 56. Doordat het een straight voorvork is moet er ook een reducer bij en hope verkoopt die ook.

De huidige manier van hoe de vork in het frame vastzit is niet helemaal hoe het moet en spelingsgevoelig. Daarom wil ik het op de officiele manier doen. Er is al veel informatie gegeven over hoe het wel moet in dit onderwerp;)
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

mtfuji schreef: za 1 februari 2020, 10:57 Jij (of je fietsenmaker... :roll: ) haalt wat dingen door elkaar.
ZS 56/30 bestaat niet, maar heb je ook niet nodig als je fietsenmaker de konusring die je samen met de vork gekocht hebt gemonteerd heeft op de voorvork. Maar kan zijn, wat Lars zegt, dat de konusring niet lekker valt in de onderste balhoofdcup omdat het een ander merk is.
De simpelste oplossing is een een andere konusring proberen, bijvoorbeeld deze: https://www.wiggle.com/nukeproof-reducer-crown-race/
Die is wat hoger en hierdoor minder kans dat hij ergens met de onderste cup in aanraking komt.
Volgens de specs van de balhoofd fabricant(fsa) zit er zs56/30 in.

Er zit nu een reverse conusring reducer op, daaronder een ring en boven de reverse conusring reducer zit de conus ring die eerst op de rockshox zat die hiervoor op m'n fiets zat.

Ik denk dat een nieuwe lowercup inc conusring en adapater van 1 merk het beste gaat werken en het makkelijkste is.

Bij de vork, manitou, zat geen conusring.

Dus: De conusring die er nu op zit zat eerst op de oude vork en dat werkte perfect. Onder de conusring zit een reverse adapter en daaronder een ring die de fietsenmaker heeft geplaatst om alles goed strak aan te kunnen draaieb.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Eh, wacht even, de voorvork die erin zat was toch GEEN 1 1/8 diameter, maar tapered?

Sorry maar je fietsenmaker is een prutser als ik zo lees wat ie gedaan heeft.....als je een ring onder de konusring plaatst zit de konusring dus altijd los, want het onderste stukje van de vorkbuis is iets dikker zodat de konusring hierom klemt. Met eer ring eronder klemt ie dus niet meer.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

mtfuji schreef: za 1 februari 2020, 12:55 Eh, wacht even, de voorvork die erin zat was toch GEEN 1 1/8 diameter, maar tapered?

Sorry maar je fietsenmaker is een prutser als ik zo lees wat ie gedaan heeft.....als je een ring onder de konusring plaatst zit de konusring dus altijd los, want het onderste stukje van de vorkbuis is iets dikker zodat de konusring hierom klemt. Met eer ring eronder klemt ie dus niet meer.
Klopt, de voorvork die er eerst in zat was een tapered. De vork die er nu in zit is een straight. Dus de crone race is een tapered

De fietsenmaker heeft volgens mij niet zoveel kennis van mountainbikes..
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Dus om het correct passend te krijgen:

Voor hope: Hope Pick'n'Mix Headset Cup Lower Part HSCE - ZS56/40 met reducer hs136

Voor nukeproof: ZS56-40 - B8 met reducer.

Is het dan helemaal compleet? Zit daar dan ook een crown race bij?
Ik ben opzoek naar een complete set om de straight vork passend te krijgen in mijn tapered frame.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Wat de fietsenmaker moet doen is het volgende:

Alle 3 de ringen van de vorkbuis van je nieuwe voorvork afhalen en dan alleen de konusring, die je samen met de voorvork gekocht hebt, op de vorkbuis van de voorvork plaatsen, daarna de vork in het frame plaatsen en zou hij moeten passen.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

De crown race is de konusring die op de vorkbuis klemt, oftewel de "reducer" .
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bijkerk0318 schreef: za 1 februari 2020, 13:26 Dus om het correct passend te krijgen:

Voor hope: Hope Pick'n'Mix Headset Cup Lower Part HSCE - ZS56/40 met reducer hs136

Voor nukeproof: ZS56-40 - B8 met reducer.

Is het dan helemaal compleet? Zit daar dan ook een crown race bij?
Ik ben opzoek naar een complete set om de straight vork passend te krijgen in mijn tapered frame.
Ja, maar dat idee met de reducer ben ik niet helemaal weg van.

Cane Creek heeft in de 40-serie gewoon een ZS56/30 zitten, die zou ik pakken. Minder kans op kraken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

mtfuji schreef: za 1 februari 2020, 13:29 Wat de fietsenmaker moet doen is het volgende:

Alle 3 de ringen van de vorkbuis van je nieuwe voorvork afhalen en dan alleen de konusring, die je samen met de voorvork gekocht hebt, op de vorkbuis van de voorvork plaatsen, daarna de vork in het frame plaatsen en zou hij moeten passen.
Toen ik de voorvork kocht zat er geen konusring bij. Ik heb een reverse konus ring reducer gekocht. Deze heeft hij eerst gemonteerd, maar toen draaide het stuur niet goed dus dat werkte schijnbaar niet. Vandaar de huidige setting. Ze zijn er een paar uur mee bezig geweest om alles uit te zoeken hoe het werkt etc

Ik ga maar weer eens langs bij de fietsenmaker en overleggen. Een complete lower cup van nukeproof kopen inc reducer is niet heel duur, minder dan hope, dan weet ik zeker dat het goed zit en kan ik het gedoe achter me laten. Ben al paar keer langsgeweest.

Zullen de lagers erbij geleverd worden? Bij de nukeproof


Ook het smeren van de ketting is niet hun ding, veel te veel olie doen ze erop. Alles pikzwart waardoor alle viezigheid blijft plakken.. en ik weer mag boenen. Ze doen hun best, maar het is duidelijk dat ze geen verstand hebben van mountainbikes. Kennis over normale fietsen hebben ze wel. Mijn mtb heb ik daar ook niet gekocht, maar bij mantel.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Lars TB schreef: za 1 februari 2020, 13:35
bijkerk0318 schreef: za 1 februari 2020, 13:26 Dus om het correct passend te krijgen:

Voor hope: Hope Pick'n'Mix Headset Cup Lower Part HSCE - ZS56/40 met reducer hs136

Voor nukeproof: ZS56-40 - B8 met reducer.

Is het dan helemaal compleet? Zit daar dan ook een crown race bij?
Ik ben opzoek naar een complete set om de straight vork passend te krijgen in mijn tapered frame.
Ja, maar dat idee met de reducer ben ik niet helemaal weg van.

Cane Creek heeft in de 40-serie gewoon een ZS56/30 zitten, die zou ik pakken. Minder kans op kraken.
Heb je toevallig een link van die? Als ik die koop heb ik een complete passende set? Dan is het installeren en gaan mrt die banaan?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Cane Creek heeft in de 40-serie gewoon een ZS56/30 zitten, die zou ik pakken. Minder kans op kraken.
Da's toch hetzelfde als met reducer, of gebruiken ze een cup met een wanddikte van 6mm?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie