Shifters met kortere slag/Makkelijkere bediening

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ze heeft er wel een handje van om hem om voor op het zwaarste blad te laten staan en dan alles met achter te schakelen. Als het te steil wordt schakelt ze dan pas het voorblad terug.
In dat geval moet je er serieus aan denken om over te stappen naar 1x11 of 1x12.
Betaalt zich dubbel en dwars terug in fietsplezier.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik denk dat ze het voorlopig wel weer even goed vind met dingen aanpassen aan haar fiets :winkie:

Ik zat aan deze te denken ter vervanging van haar Shimano derailleur:
https://www.mantel.com/sram-gx-10-speed ... LEEALw_wcB

En dan met lange kooi voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Vanwege de lange kooi, daar zou ik het niet voor doen :-D ik met 11/46 & 11/50 en ik wil de lange kooi voor de kortere XT-M8000 vervangen :-{
Totaal overbodig dat lange ding....met meer risico dat de kooi iets raakt...nee dank u :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ok, dus met de medium kooi kom ik ook wel weg? Want daar heb ik eerlijk gezegd nog te weinig verstand van.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De medium kooi is al lang genoeg :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De lange kooi gaat ook niets raken. Mario loopt weer te ijlen.


Die lange kooi bestaat om juist met 2x systemen met een grotere cassette te rijden. Met de medium kooi zou je beide uitersten (groot/groot en klein/klein) niet kunnen halen.

Met een standaard 11-36 cassette zou je het misschien net wel kunnen halen, maar daarvoor is het te lang geleden dat ik nog zo iets gebouwd heb om te weten hoe het ook al weer precies zat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mario070 schreef: vr 31 januari 2020, 23:38 Vanwege de lange kooi, daar zou ik het niet voor doen :-D ik met 11/46 & 11/50 en ik wil de lange kooi voor de kortere XT-M8000 vervangen :-{
Totaal overbodig dat lange ding....met meer risico dat de kooi iets raakt...nee dank u :D :-q
Jij rijdt 1x11 of 1x12, TS heeft het over 3x10 dus daar is die lange wel nodig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We stelden juist voor dat ie moest ombouwen naar 1x11 of 1x12 ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat snap ik, maar zolang hij dat niet doet is het advies voor een medium cage niet de juiste. :wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Linc schreef: vr 31 januari 2020, 12:50Casette is dus 11-36T
voor 2 speed met Crank 36x22T
In de eerste plaats gaat het volgens mij om 2x10, toevallig in een configuratie die ik zelf ook gereden heb in het verleden (met GS).

Lars TB schreef: za 1 februari 2020, 14:00Met een standaard 11-36 cassette zou je het misschien net wel kunnen halen, maar daarvoor is het te lang geleden dat ik nog zo iets gebouwd heb om te weten hoe het ook al weer precies zat... .
In geval van Shimano: als je hem afstelt voor groot-groot (met chaingrowth van een fully) dan heb je bij klein-klein geen noemenswaardige spanning meer op je ketting met 11-36 achter en 14 tanden verschil voor.

Klein-klein is dus niet functioneel maar er breekt dus ook niets als je het per ongeluk schakelt, of dat bezwaarlijk is moet ieder voor zich maar uitmaken. Mij heeft het in de jaren dat ik het gebruikt heb (al weer even geleden) nooit problemen opgeleverd maar het is ook een combinatie die bovenaan mijn persoonlijke te vermijden lijst staat (en qua overbrengingsverhouding niets toevoegt)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik hoop dat ik het tot nu, alles goed heb kunnen volgen :D
Maar als het om deze bike gaat.... dan is het een 2x set up :-q
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/women ... oral-2019/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van de vorige pagina: ;-)
kermit schreef: vr 31 januari 2020, 12:20 Capaciteit = (grootste - kleinste voorblad) + (grootste - kleinste cassette kransje).
Dus bijvoorbeeld een crank met 36/26 bladen en cassette 11-36 geeft een capaciteit van (36-26) + (36-11) = 35 tandjes. Bij een derailleur wordt de capaciteit als het goed is aangegeven, dus je kunt zo uitrekenen of hij geschikt is voor de gemonteerde setup.
Dus als je het officeel wilt doen moet je derailleur een capaciteit van 39 (of meer) hebben.
Vreemd genoeg vermeldt Mantel de capaciteit niet maar dan zou je er een met lange kooi moeten nemen volgens wat ik zo snel kan vinden.
Dat wil niet zeggen dat een medium kooi niet zou kunnen werken (die heeft een capaciteit van 37) maar dat kun je alleen proefondervindelijk vaststellen. Zeker bij een fully, waar door het inveren de ketting extra strak getrokken kan worden (afhankelijk van de betreffende fiets).

Wat je ook doet, hou de ketting zodanig lang dat hij op beide grote kransjes kan zonder dat er iets kapot getrokken wordt. Zeker omdat je vriendin de neiging heeft groot-groot te rijden voordat ze terugschakelt... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Wel mooi hoe een topic van 2 pagina's al zo snel niet meer klopt met wat er origineel gezegd is :winkie:

Het gaat dus inderdaad om een 2x10 setup. En de link van Mario is inderdaad haar fiets. En het gaat niet om mijn vriendin, maar om mijn zus :-q

We hebben hem toch maar besteld met lange kooi, ik denk niet dat ze er snel er iets mee gaat raken, want voorlopig zal ze geen heel ruig terrein doen.

Bedankt voor de hulp allemaal! Ik zal nog een update geven als het geïnstalleerd is en er weer wat test km's gedaan is.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Linc schreef: zo 2 februari 2020, 16:23 Wel mooi hoe een topic van 2 pagina's al zo snel niet meer klopt met wat er origineel gezegd is :winkie:

Het gaat dus inderdaad om een 2x10 setup. En de link van Mario is inderdaad haar fiets. En het gaat niet om mijn vriendin, maar om mijn zus :-q

We hebben hem toch maar besteld met lange kooi, ik denk niet dat ze er snel er iets mee gaat raken, want voorlopig zal ze geen heel ruig terrein doen.

Bedankt voor de hulp allemaal! Ik zal nog een update geven als het geïnstalleerd is en er weer wat test km's gedaan is.
Heftig he.... :( eerlijk ik lees de meeste reactie als een soort van fly over :-{ omdat het voor 99% niet meer relevant is, en niet meer in verhouding staat tot het onderwerp :-?
Maar had ik de juiste bike te voorschijn gehaald of heb ik iets niet goed gezien zodat de specs niet overeen kwamen :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Linc schreef: zo 2 februari 2020, 16:23 Wel mooi hoe een topic van 2 pagina's al zo snel niet meer klopt met wat er origineel gezegd is :winkie:

Het gaat dus inderdaad om een 2x10 setup. En de link van Mario is inderdaad haar fiets. En het gaat niet om mijn vriendin, maar om mijn zus :-q

We hebben hem toch maar besteld met lange kooi, ik denk niet dat ze er snel er iets mee gaat raken, want voorlopig zal ze geen heel ruig terrein doen.

Bedankt voor de hulp allemaal! Ik zal nog een update geven als het geïnstalleerd is en er weer wat test km's gedaan is.

MMh jammer , dat je al besteld hebt, want je had beter een 11 speed GS derrie erop kunnen gooien, die werken beter dan de originele 10 speed bij 1 of 2 x10 (en je kan er dan ook nog eens probleemloos een 11-40/42 10 speed cassettte opgooien)
Plaats reactie