Shifters met kortere slag/Makkelijkere bediening

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Maar de lange kooi is ook.... niet zo dat het niet werkt of iets in die trend....maar naar mijn inziens en 10k km verder.... totaal onnodig en okee ik rijdt natuurlijk ook wel voor mij en m'n Bike eigenlijk onbegaanbaar terein :-{ en daardoor je ook de nodige dingen mee maakt of zelfs aan de lijf moet ondervinden :( gelukkig tot nu eigenlijk op 1x na, moet de Bike het altijd ontgelden :( en dat is/was eigenlijk mijn boodschap :wink:
Zelf vind ik met mijn 29er de derailleur erg laag hangen en daarop heb ik mijn rijden aangepast :D dus ik rij tegenwoordig niet meer tussen een zeer smal obstakel of er vlak langs omheen, maar er overheen :lol: :-q niet altijd even makkelijk :-{ en heel soms maar afstappen :-q en weer door, zonder schade aan m'n Bike :-D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rutger S schreef: zo 2 februari 2020, 16:57
Linc schreef: zo 2 februari 2020, 16:23 Wel mooi hoe een topic van 2 pagina's al zo snel niet meer klopt met wat er origineel gezegd is :winkie:

Het gaat dus inderdaad om een 2x10 setup. En de link van Mario is inderdaad haar fiets. En het gaat niet om mijn vriendin, maar om mijn zus :-q

We hebben hem toch maar besteld met lange kooi, ik denk niet dat ze er snel er iets mee gaat raken, want voorlopig zal ze geen heel ruig terrein doen.

Bedankt voor de hulp allemaal! Ik zal nog een update geven als het geïnstalleerd is en er weer wat test km's gedaan is.

MMh jammer , dat je al besteld hebt, want je had beter een 11 speed GS derrie erop kunnen gooien, die werken beter dan de originele 10 speed bij 1 of 2 x10 (en je kan er dan ook nog eens probleemloos een 11-40/42 10 speed cassettte opgooien)
Dit wilde ik ook voorstellen.... Omdat van 10 naar 11 speed door de shifter wordt geregeld en verder niet door de derailleur de L, H en B tension afstellen en klaar is is Klara :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dus is de derailleur binnen, terug sturen en omruilen voor de 11v gs type :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Overingens past een 11 speed MTB (!) cassette ook op je hub, die is net zo breed als een 9/10 speed MTB cassette (als je een hub hebt die 11 speed road cassette compatibel is dan zit er nu een 2 mm spacer ring op je hub met je mtb cassette).

maar idd xt derrie M8000 GS 11 speed is compatibel met de xt M780/785 10 speed shifter.. geen enkel probleem en werkt VEEL beter met een 11-40/45 10 speed cassette
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Maar nu praten we weer over Shimano, terwijl we er juist Sram Gripshift op hebben gezet omdat ze dat fijner vindt schakelen.

Daarom moet er nu dus een andere achter derailleur komen omdat de Shimano derailleur niet compatibel is met de Sram Gripshift...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rutger S schreef: zo 2 februari 2020, 17:09 Overingens past een 11 speed MTB (!) cassette ook op je hub, die is net zo breed als een 9/10 speed MTB cassette (als je een hub hebt die 11 speed road cassette compatibel is dan zit er nu een 2 mm spacer ring op je hub met je mtb cassette).

maar idd xt derrie M8000 GS 11 speed is compatibel met de xt M780/785 10 speed shifter.. geen enkel probleem en werkt VEEL beter met een 11-40/45 10 speed cassette
De gripshift 10v is al in gebruik op het shimano systeem dus 11v dat gaat zeker niet door :-D
Het aard van het probleem was het schakelen met de duim :-{ dat is ter proef over gezet naar de SRAM gripshift (wat TS van dit laatste onderwerp) heeft gemonteerd voor het test gebruik :-q inmiddels is de testrit voltrokken en geslaagd nu moet het schakelsysteem overgezet worden naar SRAM, dus in deze nog alleen de derailleur :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Linc schreef: zo 2 februari 2020, 17:36 Maar nu praten we weer over Shimano, terwijl we er juist Sram Gripshift op hebben gezet omdat ze dat fijner vindt schakelen.

Daarom moet er nu dus een andere achter derailleur komen omdat de Shimano derailleur niet compatibel is met de Sram Gripshift...
Maar vergeet niet, het voorstel van Rutger S is geen onzin, ik zelf zou dat eerder doen dan de 10v sgs, dus wel even iets om over na te denken.....en zeker ivm het soepel en makkelijk schakelen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Linc schreef: zo 2 februari 2020, 17:36 Maar nu praten we weer over Shimano, terwijl we er juist Sram Gripshift op hebben gezet omdat ze dat fijner vindt schakelen.

Daarom moet er nu dus een andere achter derailleur komen omdat de Shimano derailleur niet compatibel is met de Sram Gripshift...
Hoe gaat het hier, is de derailleur inmiddels vervangen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Mario070 schreef: ma 10 februari 2020, 23:32
Hoe gaat het hier, is de derailleur inmiddels vervangen :wink:
Afgelopen weekend wou ik hem er op zetten, maar de derailleur hanger die op de fiets zit komt niet helemaal uit met de derailleur, hij moet een cm opzij eigenlijk, dus daar moet nu nog even een andere voor komen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie