Shifters met kortere slag/Makkelijkere bediening

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Mijn zus is dit jaar ook begonnen met MTB en heeft een Cube STING WS 120 exc. Opzicht een fijne fiets, maar ze krijgt last van haar duim met het schakelen. Nu heeft ze al een tijdje niet meer gefietst omdat het niet beter wordt.

Voor mijn gevoel is de slag van de shifter vrij lang. een stuk langer dan de shifter op mijn fiets en dat helpt natuurlijk niet waardoor ze eigenlijk krampachtig ver moet drukken om te kunnen schakelen.

Haar huidige setup is:

Derailleur achter:
Shimano XT RD-M781-DSGSL, Shadow, 10-Speed

Derailleur voor:
Shimano Deore FD-M617-D, Direct Mount, Side Swing

Shifters:
Shimano Deore SL-M6000, Rapidfire-Plus

Ikzelf rij met alles XT, alleen is dat wel al weer 7 jaar oud. Nu zat ik te denken dat de makkelijkste oplossing zou zijn om haar shifters te vervangen met een setje XT shifters en de rest te laten zoals het is, deze dus:
https://www.mantel.com/shimano-deore-xt ... t-10-speed

Die zijn dus niet exact hetzelfde als die van mij en mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft en of dat echt zou helpen? Misschien dat er nog andere betere oplossingen zijn? Ik weet dat er ook gripshift bestaat, dat is misschien nog een idee, alleen lijkt mij persoonlijk op een MTB niet zo fijn, heb je dan geen last dat je per ongeluk gaat schakelen. En ik kan eigenlijk alleen Gripshift van Sram vinden, past dat ook op Shimano of moet je dan weer de hele bende vervangen?

Een eventueel duurdere oplossing zou ook nog kunnen zijn om elektronisch schakelen erop te zetten, maar dat is een duur grapje dan gelijk. Ook omdat het alleen voor 11 speed bestaat volgens mij. dus dan moet bijna alles vervangen worden lijkt me. Want ik neem aan dat een 11 speed cassete niet past op een 10 speed hub. En dan moet je ook een 11 speed ketting gaan gebruiken, volgens mij kan voor dan wel gewoon blijven zoals het is, maar goed toch een heel lijstje van spullen die vervangen moeten worden.
Laatst gewijzigd door Linc op ma 2 december 2019, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Een XT shifter schakelt in ieder geval iets beter dan een Deore.

Heb je ook al naar de kabels gekeken? Een vuile kabel kan ook zwaar schakelen tot gevolg hebben. Wat ook zou kunnen helpen is draaishifters, maar dan zit je aan SRAM 'vast'. Dan moet je ook een andere achterderrailleur kopen (de rest kun je blijven gebruiken).
Bijvoorbeeld deze derailleur: https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... ur-p43640/
Deze shifter(s): https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... red-215181

Voor 10 speed zijn de draaishifters nog best prijzig omdat deze alleen in XO versie te lijken bestaan. 11-speed heeft met de NX en GX serie een goedkopere oplossing, maar dan moet je ook de cassette vervangen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Denk ook even goed aan de positie van de shifters. Zet ze zo ver van het handvat af dat je duim er precies op valt (de klem staat dan dus van het handvat af, de knop zelf staat onder de laatste 2 cm van het handvat) en draai de shifter eventueel een tikje omhoog.


En anders is de oplossing inderdaad SRAM Gripshift. Vinden overigens veel dames erg prettig krijg ik regelmatig te horen. Niet allemaal, want Miss TB vindt het maar niets... . Dus het is niet gezegd dat het dé oplossing is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En de ketting Jan ;-)

Dus resumerend de (enigzins logische) opties:
A- XT 10-speed shifters (of zelfs XTR als je ze in een goeie aanbieding of mooie tweedehands staat kunt vinden).
Ook de binnen- en vooral buitenkabels vernieuwen!

B- Gripshift, en dat schakelt niet snel onbedoeld, ik rijd zelf alleen maar met gripshift omdat ik ook last van mijn duim krijg met triggers. Ongeacht het model, zelfs met de electronische XT Di2 gaf mijn duimgewricht last.

Als je naar gripshift overgaat kun je zoals Jan al aangeeft de meeste dingen laten zitten, alleen de shifter(s) en achterderailleur horen wel bij elkaar. Als je bij 10-speed blijft heb je dus een set Sram 10-speed gripshifters nodig en een Sram 10-speed achterderailleur.

De Sram 11-speed derailleur en gripshifter(s) zijn niet echt duurder, maar dan heb je ook nog een 11-speed cassette en ketting nodig. Die hoeven niet van Sram te zijn, sterker nog, de meeste Sram 11 cassettes passen niet op het huidige wiel want hebben een XD bevestiging. Ik zou in dat geval een Shimano (XT of SLX) of Sunrace 11-speed cassette nemen.

Wat ik zou doen: je zus een keer goed laten proberen of de 10-speed XT's haar klachten voorblijven. Zo ja, XT tien speed shifters kopen èn de kabels (binnen en buiten) vervangen. Dat is de goedkoopste optie.

Zo niet, dan naar gripshifters. In tegenstelling tot de triggers maakt het bij gripshift vrijwel niet uit welke groep je neemt, ze schakelen eigenlijk allemaal even goed.

Als de huidige ketting en cassette nog top zijn kun je 10-speed grisphift overwegen, maar als die onderdelen ook al goed op weg naar vervanging zijn zou ik meteen naar 11-speed overgaan. De voorderailleur en crank/bladen kun je gewoon laten zitten (mits de bladen nog goed zijn natuurlijk).

Komt 11-speed in beeld dan zou ik iets als dit doen:
- Setje NX of GX gripshifters.
- Een GX 11-achterderailleur, let op want die zijn er voor drivetrains met een of twee voorbladen. Drie voorbladen zijn met 11-speed echt niet meer nodig, gezien het grote bereik van die cassettes.
- Een Sunrace cassette, als ze met twee voorbladen blijft rijden niet groter dan max. 42 gaan.
- Een 11-speed ketting, ik neem doorgaans een betaalbare uitvoering van Sram. Zie persoonlijk niet echt de meerwaarde van een peperdure ketting.

11-speed 46 en 50 tands cassettes bestaan ook, maar die zijn echt bedoeld voor het rijden met slechts één voorblad. Dat kan zelfs ook nog een optie zijn, dan hoef je ook geen linkershifter en de voorderailleur kan eraf. Wel even goed kijken naar de verzetten, bij een single ring setup komt dat wat nauwer.
Je kunt hier uiteraard wederom advies krijgen ;-)

Bij alle opties ook de kabels vernieuwen, dat is relatief goedkoop maar kan een groot verschil maken tov kabels die al een tijdje meegaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Bedankt voor het meedenken allemaal, mooie duidelijke posts!

Ze heeft de fiets in Juli nieuw gekocht en nu zo'n 40 ritjes gedaan denk ik. Dus kan me niet voorstellen dat de kabel nu al zoveel problemen zou moeten geven, ze houdt de fiets ook goed schoon en staat altijd binnen. Maar inderdaad kost zowat niks dus als we toch dingen gaan vervangen dan is de kabel ook zo gedaan. De cassette en ketting kunnen voorlopig nog wel even mee dus ja.

@Lars TB
Ze was er ook al mee langs geweest bij de fietsenmaker en die had de sifter ook al eens een stukje verplaatst inderdaad, maar helaas was dat nog niet de oplossing.

Ik zat te denken dat het misschien ook nog eerst een optie is dat ik mijn shifter een keer omwissel met die van haar. kan ze een keer een hele MTB route doen om te testen ook, dat is toch heel anders dan even een rondje in de straat met mijn fiets.

En anders inderdaad toch een keer testen met een fiets die wel Gripshift heeft.

@Kermit als jij al zegt dat electrisch schakelen ook al niet fijn is voor jou duim, dan laat ik die optie maar varen, zeker ook gezien de kosten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is mijn ervaring hè, het schakelt op zich uitstekend.
Maar tijdens een proefrit van ongeveer 50km op een fiets met die XT Di2 kreeg ik naar het eind van de rit toch ook weer last van mijn duimgewricht.

Geen probleem, want gripshift is voor mij geen noodgreep maar een systeem wat me altijd al het best beviel van alles, ook voordat mijn duim moeilijk begon te doen. En van mijn duim geen last :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Na 40 ritjes kan de buitenkabel zeker wel versleten of vervuild zijn. Zeker als de buitenkabel niet van shifter tot derailleur aan 1 stuk doorloopt.
Dus XT shifters, want die schakeken iets soepeler en blijven langer soepel schakelen, vanwege kogellagertjes.
Bij nieuwe XT shifters krijg je al nieuwe binnenkabels. Je vervangt dan de buitenkabel vd achterderailleur door de originele shimano buitenkabel. En je pakt de buitenkabel uit 1 stuk. Als de fiets er niet op is ingericht gebruik je tiewraps, het doel heiligt de middelen.
Als de kabels intern lopen moet je je houden aan wat de fabrikant bedacht heeft, maar met wat geluk heb je geen blootgestelde binnenkabel. En je gebruikt de kabeldopjes met afdichting.
Tot slot smeer je de binnenkabel met Dunne olie.
Remolie van Shimano of Magura werkt heel goed.
Niets dikkers, dat gaat s winters plakken.
Ook niets uit een spuitbus, dat bevat oplosmiddel en wordt na een paar dagen erg dik en plakkerig.

Gripshift kan, maar is ook iets wat je ligt of niet.
Verder had ik met gripshift altijd last in de modder. Het draaien gaat stroefer, er komt modder tussen handvat en stuur, en je schuift makkelijker over de grips als je modder aan je hand(schoen) hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Helemaal mee eens, maar de kabel niet smeren werkt ook goed. Kan er helemaal niets meer aan de olie plakken.
Er zit al een mooie liner in de kabel die goed smeert. En let goed op met eindkapjes. Pak bij shimano echt die MET het o-ringetje er in.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 2 december 2019, 15:17 Verder had ik met gripshift altijd last in de modder. Het draaien gaat stroefer, er komt modder tussen handvat en stuur, en je schuift makkelijker over de grips als je modder aan je hand(schoen) hebt.
Eh, dat was de eerste generatie...


Dat was... ? 25 jaar geleden?



De huidige uitvoering is erg goed afgedicht. Zelfs een hogedrukspuit komt niet zomaar naar binnen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Heb het even met haar overlegd en het plan is voor nu om eerst eens te testen met Gripshift en daarna beslissen wat te doen. Nogmaals bedankt voor de input.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 2 december 2019, 16:34
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 2 december 2019, 15:17 Verder had ik met gripshift altijd last in de modder. Het draaien gaat stroefer, er komt modder tussen handvat en stuur, en je schuift makkelijker over de grips als je modder aan je hand(schoen) hebt.
Eh, dat was de eerste generatie...


Dat was... ? 25 jaar geleden?



De huidige uitvoering is erg goed afgedicht. Zelfs een hogedrukspuit komt niet zomaar naar binnen!
Geen 25 jaar, maar toch wel 10 jaar geleden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vanaf de overgang van 9 naar 10-speed voelen de gripshifters heel anders. Minder harde kliks en lichter draaien, maar nog steeds gedefinieerd genoeg om niet per ongeluk te (veel) te schakelen.

Bij de 9-speed draaiers zat er volgens mij geen noemenswaardig verschil in de werking tussen X7, X9 en X0. Wel waren de X0's (toen de topgroep van Sram) de fijnste, maar dat zat 'm in de vorm en diameter van de rubbers. Die van de X9 waren voor mij te dik, en de X7 rubbers boden minder grip.

Van de 11-speed heb ik alleen ervaring met de NX en GX en daar voel ik echt nul komma nul verschil tussen.
Ze zijn allebei fijner dan de 9-speed X0 :-q

Maar ik ben al gripshift-fan sinds de eerste fiets die ik met die dingen had, 8-speed X-Ray's met een XT derailleur :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Even een update!

Het was lastig om een test rondje voor elkaar te krijgen op een MTB met gripshift, waarschijnlijk ook vanwege het weer en dat de LBS de fiets nu niet vies willen hebben.

Ze had al wel een rondje op een stadsfiets gedaan waar ook een soort van gripshift op zat en dat voelde goed. Besloten om de gok te nemen en gewoon een gripshift te kopen en die er zelf op te zetten. Dat heb ik inmiddels gedaan, de achter derailleur nog wel laten zitten zoals het was, dus nog de shimano en helaas werkt dat niet helemaal.

Het bereik is nu maar 9 versnellingen van de 10, doordat ik hem niet ver genoeg afgesteld krijg op het kleinste en grootste blad. Halverwege moet ze nu dus 2 keer schakelen om versnelling verder te gaan, niet ideaal maar nu kan ze in ieder geval testen. Ze heeft nu Austerlitz en Heerde een gedaan en is er voorlopig heel blij mee.

Om het helemaal goed te krijgen zal er dus een SRAM achter derailleur op moeten komen en dan lijkt me dat het helemaal in orde is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dus nu zit er een 10-speed Sram gripshifter op met een 10-speed Shimano achterderailleur?
Dan werkt het inderdaad niet optimaal, de ratio van die systemen is verschillend. Dus bij gelijke slag van de kabel verplaatst de achterderailleur zich niet precies evenveel naar de zijkant.
Ik kan me voorstellen dat -behalve dat je de uiterste niet aankunt- de ketting niet op alle kransjes even perfect/geluidloos loopt. Maar met een Sram 10-speed (MTB-)achterderailleur is dat zeker opgelost.

Wat is de verdere setup? Dus aantal & formaat voorbladen, en welke cassette?
Afhankelijk daarvan kun je een derailleur met lange of medium kooi kiezen. Medium schakelt een fractie strakker en steekt iets minder laag uit maar de capaciteit is kleiner.

Capaciteit = (grootste - kleinste voorblad) + (grootste - kleinste cassette kransje).
Dus bijvoorbeeld een crank met 36/26 bladen en cassette 11-36 geeft een capaciteit van (36-26) + (36-11) = 35 tandjes. Bij een derailleur wordt de capaciteit als het goed is aangegeven, dus je kunt zo uitrekenen of hij geschikt is voor de gemonteerde setup.

Een lange kooi derrie kan altijd, maar bij een te korte kooi loop je het risico dat de ketting eraf loopt op de kleinste tandwielen (als de ketting vrij lang is) of dat de boel kapotgaat op de grootste tandwielen (als de ketting vrij kort is). In principe schakel je dergelijke combinaties niet -de ketting loopt dan heel schuin- maar in het heetst van de strijd maak je weleens een foutje... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

kermit schreef: vr 31 januari 2020, 12:20
Wat is de verdere setup? Dus aantal & formaat voorbladen, en welke cassette?
Afhankelijk daarvan kun je een derailleur met lange of medium kooi kiezen. Medium schakelt een fractie strakker en steekt iets minder laag uit maar de capaciteit is kleiner.

Capaciteit = (grootste - kleinste voorblad) + (grootste - kleinste cassette kransje).
Dus bijvoorbeeld een crank met 36/26 bladen en cassette 11-36 geeft een capaciteit van (36-26) + (36-11) = 35 tandjes. Bij een derailleur wordt de capaciteit als het goed is aangegeven, dus je kunt zo uitrekenen of hij geschikt is voor de gemonteerde setup.

Een lange kooi derrie kan altijd, maar bij een te korte kooi loop je het risico dat de ketting eraf loopt op de kleinste tandwielen (als de ketting vrij lang is) of dat de boel kapotgaat op de grootste tandwielen (als de ketting vrij kort is). In principe schakel je dergelijke combinaties niet -de ketting loopt dan heel schuin- maar in het heetst van de strijd maak je weleens een foutje... :D
Dit is haar fiets: https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/women ... oral-2019/

Casette is dus 11-36T
voor 2 speed met Crank 36x22T

Ze heeft er wel een handje van om hem om voor op het zwaarste blad te laten staan en dan alles met achter te schakelen. Als het te steil wordt schakelt ze dan pas het voorblad terug.
Plaats reactie