Thermo ondershirt, Brynje?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Winddichte lagen ademen weliswaar, maar doorgaans minder goed dan een "open" stof.
Zo'n laag versterkt daarom juist het natte gevoel op je huid dus hoort voor mij in de buitenste laag te zitten.

Je moet voor de gein ook eens voelen hoe droog die Brynjes uit de wasmachine komen na centrifugeren. Als het toerental hoog genoeg was (± 1.200rpm of meer) kun je ze recht uit de machine weer aantrekken :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag getest tijdens wat rondjes op Schoorl, behoorlijk intensief.

Wat kan ik zeggen, echt warm had ik het niet, eigenlijk hetzelfde als met mijn Craft thermo shirt: warm tijdens inspanning maar fris/koud tijdens afkoeling.
Het Brynje shirt voelde hetzelfde als de Craft, dus ik dacht ook dat het shirt nat was.
Echter na omkleden bij de auto bleek het shirt helemaal droog te zijn.

Het was dan ook wel echt fris buiten, windkracht 5 met een gevoelstemperatuur onder 0.
Het meeste last had ik bij de mouwen, dat werd toch iets te warm eigenlijk.

Anyway, geen wondermiddel, maar ook geen miskoop gezien de prijs.

De setup was: mouwloos Craft zweethemd (soort gaas) zonder mouwen (deze draag ik het hele jaar door), hier overheen het Brynje Super thermo shirt, en als laatste laag een Craft schaatsjasje, winddicht en geborsteld aan de binnenkant.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou het eens omdraaien, als eerste laagje op de huid Brynje, daarna je craftshirt. De winst zit 'm juist in de lucht tussen de gaatjes op je huid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Idem, mijn keuze met dit weer:

- Brynje hemd
- Lange mouwen fietsshirt (in mijn geval de oude vertrouwde Gore Alp-X, beste shirt ooit) is een vrij warme jersey zonder windstopper
- windstopper bodywarmertje
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

aurelius schreef: vr 13 december 2019, 09:14 Ik zou het eens omdraaien, als eerste laagje op de huid Brynje, daarna je craftshirt. De winst zit 'm juist in de lucht tussen de gaatjes op je huid.
inderdaad, zo doe ik het ook
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Is brynje en beetje vergelijkbaar met die blauwe Helly hansen thermo shirts?
Die zijn ook zo open dat je er dwars doorheen kijkt.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Om het Brynje shirt optimaal zijn werking te laten doen lijkt het mij idd beter om deze direct op de huid te dragen.
Los daarvan zit bij mij het super thermo shirt dermate nauw aangesloten dat er eigenlijk niets meer onder kan.

Na aanvankelijke aarzeling (voelt wat naakt aan :D ) laatst gereden met alleen het Brynje shirt als onderlaag.
Bij een gevoelstemperatuur net boven het vriespunt en een Gore softshell windstopper als buitenlaag geen kou geleden. Wel wat moeten spelen met de “ventilatieritsen” van het jack om een broeieffect te voorkomen.

Vwb shirts met een windlaag:
Heb al jaren een Craft shirt windshield lange mouw die ik in het voor- en najaar bij fris weer onder een wielershirt draag.
De windlaag zit alleen aan de voorkant (over de hele romp). Hoewel ik doorgaans een flinke zweter ben nog nooit een klamme / natte borst overgehouden met deze combi.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

yo-eddy schreef: vr 13 december 2019, 09:35 Idem, mijn keuze met dit weer:

- Brynje hemd
- Lange mouwen fietsshirt (in mijn geval de oude vertrouwde Gore Alp-X, beste shirt ooit) is een vrij warme jersey zonder windstopper
- windstopper bodywarmertje
Ik gebruik precies dezelfde combi, tot het me te fris wordt buiten.
Dan ga ik over op het lange Brynje shirt, daarover gewoon kort zomershirt met evt armstukken of bovengenoemd Alp-X shirt, met Gore wind-en nagenoeg waterdichte warme softshell met lange mouwen (ipv bodywarmertje), als ik ook geen koude wind aan mijn armen wil voelen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het Brynje shirt werkt op zijn best als daar bovenop een laag zit die het vocht goed op kan nemen. Brynje zorgt dan dat je huid droog blijft en je minder af koelt.

(Of dus een Craft gaatjesshirt bovenop de Brynje gaat werken weet ik niet. Ik gebruik een dun Odlo shirt op de Brynje zo rond de 10 graden. En bij iets kouder weer een dikker Endura zweethemd. Die Odlo en Endura zijn dan zeiknat na een rit, de Brynje is nog steeds droog. Die geeft dus perfect het vocht door.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik had er een paar, jaren geleden ik denk echt 15/20 jaar oid. Van de zomer weggegooid haha. met de opruimen.

Vond het zelf meer anders dan beter. Ook over een craft shirt doe ik bij koud een normaal Tshirt en dan wordt die ook niet zo nat.
Ik vond brynje meer voor het iets minder koude weer. graadje of 5 tot 10. en craft daaronder
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ga het eens omdraaien volgende keer.
Het craft zweethemd was wel iets nat.
Moet wel zeggen dat ik met een camelbak fiets dus achterop kan het niet echt ventileren.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

yo-eddy schreef: vr 13 december 2019, 09:35 Idem, mijn keuze met dit weer:

- Brynje hemd
- Lange mouwen fietsshirt (in mijn geval de oude vertrouwde Gore Alp-X, beste shirt ooit) is een vrij warme jersey zonder windstopper
- windstopper bodywarmertje
Ook mijn gedachte. Ik fiets nu met temp. rond 0 graden:

-X-bionic korte mouwen
-Lange mouwen fietsshirt gewatteerd
-Windstopper bodywarmertje

Aankomend weekend de brynje proberen... Heb voor een L gekozen en moet zeggen hij past prima. De mouwen hadden iets langer gekund maar dat is een detail.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Vandaag het Brynje shirt maar eens getest op Noordwijk. Er stond een flinke bak wind en af en toe een kort stort buitje op m'n dak gekregen.
Eerste laag het Brynje lange mouwen shirt, er overheen een korte mouwen Icebreaker lite shirt, een lange mouwen "winter" jersey (gewoon een iets dikker fiets shirt die niet geheel wind dicht is.
Eigenlijk geen moment koud gehad, zelfs niet na korte pauze. Vaak als je even stil hebt gestaan is het de eerste minuten nogal koel (zeker met de wind er op).
Terug volle bak wind tegen en zelfs na een buitje op m'n dak niet echt koud gekregen.

Kortom geslaagde aankoop :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marz45 schreef: zo 15 december 2019, 16:23 Vandaag het Brynje shirt maar eens getest op Noordwijk.
Ah, je demper was weer in orde?!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 15 december 2019, 18:09
Marz45 schreef: zo 15 december 2019, 16:23 Vandaag het Brynje shirt maar eens getest op Noordwijk.
Ah, je demper was weer in orde?!
Helaas niet :-{

me fully staat nu bijna al 4 weken stil, mijn mening over distributeurs ga ik hier maar niet in detail beschrijven.....
Maar de nette en korte versie is dat Reefos (Brian) enorm z'n best doet, maar er is nul communicatie, niets eens dat demper is aangekomen, email en telefoon word niet beantwoord. NIet bepaald een klant gerichte houding.
Plaats reactie