Kouwe poten....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

In navolging van het warme ondershirtjes draadje:
Bij 10gr hou ik lekkere warme voeten in mijn 5ten,s Flats maar onder de 5graden zoals vorige week heb ik ook met sealskinssokken aan na 2uur fietsen nog ijs tenen.
Voor overschoenen heb ik te grote voeten (maat47), klik winterschoenen wil ik niet.
Iemamnd een idee voor echt warme sokken?
Byrne heeft ze, maar niet in mijn maat anders was dat gezien de ervaring met hun shirts de eerste keuze.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb t zelfde probleem (met NL rondjes, bij een rondje met een paar keer 300hm klimmen en dan technisch afdalen had ik het vorige week veel minder) en dacht erover om van die composiet (plastic dus) pedalen te kopen ipv de aluminium...

Five ten heeft ook winterschoenen voor flats, die vind ik echter aan de slappe kant en minder fijne pasvorm (heb ze dus wel en helpt wel tegen kou).
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Welke sealskinz heb je? Ik zag laatst dat je ze tegenwoordig in 4 diktes hebt (thin, mid, cold en extreem cold)
Ik heb een setje thin en mid, en ook met de mid krijg ik onder de 5gr wat koudere voeten (icm 5/10 elements).
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik vind skisokken een goeie oplossing. Er zijn tegenwoordig vrij dunne te koop (waardoor ze dus niet strak in je schoenen zitten want dat zou je normaliter mss zeggen) met veelal van die compressie panels voor goeie doorbloeding en die zeker ook goed warm zijn. Ik draag ze altijd op koude dagen (in 5/10’s ) en heb dan geen koude voeten. Bijkomend voordeel is dat ze door de lengte je kuiten ook nog warm houden.

ANWB heeft bv al goeie die niet heel duur zijn.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb een zeer eenvoudig oplossing :-D maar voor schoenmaat 47 weet ik niet of dat ook lukt :-{
Boterhammen zakje over je sokken en dan de schoenen aantrekken :-q en wanneer het later tijdens de rit de koude temperatuur en de ochtend dauw wegtrekken, kunnen de zakjes uit :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Je zou kunnen proberen om de schoenen thuis al aan te trekken (en de rest van je fietskleding zodat schoenen niet meer uit hoeven) en rij met autoverwarming erop richting je bestemming en probeer daar of in beweging te blijven of zo snel mogelijk aan de rit te beginnen :wink:
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

- wen er maar aan
- accepteer en verder negeren
- breng je bloedsomloop vooraf op gang dmv oefeningen en bewegen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook dat had ik geprobeerd en 's ochtends gelijk van huis uit, dus alles lekker op kamer temperatuur :-D maar zo'n 10km verderop kwamen langzaam de kou problemen te voorschijn :( en bij de 20km moest ik echt stoppen en m'n voeten warm wrijven :-{ om verder te kunnen rijden :-D
Het is de rijwind samen met de vochtige lucht, die je het erg lastig kunnen maken :( :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Mario070 schreef: zo 8 december 2019, 11:59 Ook dat had ik geprobeerd en 's ochtends gelijk van huis uit, dus alles lekker op kamer temperatuur :-D maar zo'n 10km verderop kwamen langzaam de kou problemen te voorschijn :( en bij de 20km moest ik echt stoppen en m'n voeten warm wrijven :-{ om verder te kunnen rijden :-D
Het is de rijwind samen met de vochtige lucht, die je het erg lastig kunnen maken :( :wink:
Er is dus maar 1 oplossing, in Portugal gaan wonen 8)
'BUILT not Bought '
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jurf schreef: zo 8 december 2019, 11:04 Voor overschoenen heb ik te grote voeten (maat47)
Hier maat 49 en rijd met overschoenen. Kost even wat moeite, maar ik krijg ze er over.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Herman de Biker schreef: zo 8 december 2019, 12:02
Mario070 schreef: zo 8 december 2019, 11:59 Ook dat had ik geprobeerd en 's ochtends gelijk van huis uit, dus alles lekker op kamer temperatuur :-D maar zo'n 10km verderop kwamen langzaam de kou problemen te voorschijn :( en bij de 20km moest ik echt stoppen en m'n voeten warm wrijven :-{ om verder te kunnen rijden :-D
Het is de rijwind samen met de vochtige lucht, die je het erg lastig kunnen maken :( :wink:
Er is dus maar 1 oplossing, in Portugal gaan wonen 8)
Idd.... :lol: Maar ik zal je gelijk verklappen dat het niet door de weersomstandigheden komt, maar meer door de zeer lage gemiddelde snelheid t/o dat van mijn ritjes in NL :D en ook ff de deur uit om 175/200km rijden gaat hier ook niet :( 70km maximaal en daar ben ik al een hele dag zoet mee :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik doe meerdere dingen tegelijk in de strijd tegen koude voeten:

Wind/waterdichte winterschoen:
Voor SPD keuze zat (Northwave Celsius bevalt me uitstekend, tot -10 a -15, icm onderstaande trucs), maar die wil je niet. Aanbod voor flats, geen idee, anderen hebben misschien wel goede tips?

Meeste geleiding van de kou gaat via de metalen cleats bij SPD. Bij flats is dat effect minder. Keuze materiaal flats zal wel wat uitmaken, maar met een isolerende zool is er geen metaal-metaal contact.

Lucht isoleert en je moet je voeten/tenen wat kunnen bewegen: maat moet dus ruim genoeg zijn, voor je voet incl:
Dikke warme sokken. En:
Voor de voetwarmers waarvan @Lars hierboven het linkje postte.

SealSkinz heb ik gehad. Sok niet heel comfortabel, en de kou/nattigheid komt wel de schoen in, tot op de sok. Vond ik een ‘halve oplossing’.
Net als overschoenen. Hielp wel wat, maar ook ‘net niet...’. Ik gebruik die wel als extra laag bij toenemende vriestemperaturen icm mijn winterschoenen-dikke sokken-voetverwarmers’.

En sowieso warm kleden, goede handschoenen, buff nek, buff hoofd (via je hoofd verlies je de meeste warmte). Als je lijf het koud gaat krijgen schroeft het de bloedtoevoer terug naar ‘de uiteinden’, dus voeten, handen, etc. Die krijgen het dan nog kouder.

Het is dus de combinatie die het ‘m doet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bij Decathlon hebben ze een hele collectie hiking sokken, van lekker warm tot erg heet.
Ik heb een paar MID, weet zo niet meer tot welke temperatuur dat is, maar i.i.g. tot -5 ofzo.
https://www.decathlon.nl/p/warme-wandel ... 43&c=GRIJS
Ze gaan tot maat 46, maar wellicht dat 49 wel past, want ze vallen ruim (heb zelf 44) en zijn erg rekbaar.
Als je dit wat vindt, zou ik naar de winkel gaan omdat daar meer info te vinden is over de samenstelling van de sokken en de temperatuur waar ze voor bedoeld zijn.
Ze zijn namelijk in nogal wat varianten qua materiaal en dikte.
https://www.decathlon.nl/search?Ntt=hiking+sokken

Ze hebben er ook hele betaalbare (10-15 euro) dunne mutsen en colls van merino wol.
Bedoeld voor hiking, maar ook perfect voor MTB.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Jemig wat een reacties :o , dank allemaal voor het meedenken. Ik was ff windsurfen want gek genoeg is dat veel minder koud :lol:

@Paulus 1981 : Ik ga dan eens kijken naar de Winterschoenen. Op de site van Adidas zag ik ze niet, maar gek genoeg is dat niet altijd de meest accurate (btw ik heb nu impact pro,s en Freeriders).
Materiaal vd pedaal betwijfel ik de invloed van want er zit nog een rubberen zool en stevige op maat gemaakte binnenzool in.
@TenZNL : Ik heb de medium en de dikste, maar het gewoon snel koud du beiden helpen maar matig.

@Herman de Biker :, Ik ga al in mijn fietsschoenen op pad en dat scheelt inderdaad absoluut!

@Mario070: op zich denk ik best een idee, maar word het dan niet nat en koud van het zweet?

@ LarsTB : Goeie! die ga ik eens proberen. Vraag is (maar goed dat ga ik ondervinden) of dat nog in mijn schoenen erbij past aangezien ik ook al flink aangepaste zolen heb die ruimte innemen.

@Aurelius: Ik heb (ook) SPD schoenen, maar ook een linkervoet die zachtjes uitgedrukt nogal naar de klote is.
Links is de sensitiviteit nihil dus ik ben bezig geweest met SPD te leren rijden/vertrouwen in krijgen want dat zou me meer grip op de fiets geven als een poot die nog wel eens van een pedaal schiet, maar dat gaat qua belasting niet.
Als ik niet tussendoor ff mijn voet soms even anders neerzet qua drukpunt hou ik het max 1.5uur vol op de fiets. Ik moet daarom wel met Flats rijden.
Zelfs als ik voor de rest warm ben ingepakt lukt het me toch nog om koude voeten te krijgen, maar ik ga eens de tips van Mario en Lars proberen en ook een paar dikke wandelsokken scoren. (De Decathlon vind ik lastig te bereiken, maar we hebben op 15min fietsen een Bever en nog 2 zwerfsportzaken, die moeten dat ook hebben lijkt mij.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie