Flat pedals advies / ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd ook op al mijn fietsen al jaren met Nukeproof Neutron pedalen.
Lekker licht en stevig genoeg.

De Shimanos heb ik ook gehad maar zijn erg aan de zware kant.
DMR Vault heb ik ook gehad maar zijn weer erg groot.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Elke flat pedal die zelf valt te servicen, breedte is een smaak , is goed .Dus dan geen shimano :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als makkelijk zelf kunnen onderhouden een vereiste is zou ik juist zeggen wèl Shimano. Die as trek je er zo uit, en de cup/conuslagertjes zijn eenvoudig te reinigen en van nieuw vet te voorzien.

Pedaalassen hebben altijd meerdere lagers en bij veel (betaalbare) flatpedals is een van die lagers een kunststof glijlagertje (bushing noemen ze die vaak). Lekker licht en vooral goedkoop, maar het slijt veel sneller als een "echt" lager met kogeltjes.

Wat voor mij een harde eis is bij een flatpedal is de vorm van het pedaal, die moet concaaf zijn (dus hol vanaf de zijkant gezien). Tot nu toe is mijn ervaring elke keer dat volledig vlakke pedalen minder grip geven dan concave. Wil je met een vlak pedaal veel grip ben je 100% van de pinnen afhankelijk, bij een hol pedaal helpt ook de vorm iets mee.
Sommige pedalen bieden de mogelijkheid tot lange en korte pinnen, om die concave vorm te versterken monteer ik dan vaak lange aan de voor- en achterkant, en korte in het midden van het pedaal.

Op dit moment heb ik een paar XT's en een paar NC17's in gebruik.
Wat me eraan doet denken, als je een lage bracket hebt is een minder breed pedaal te overwegen. De NC17 is een cm minder breed dan de XT en het scheelde meteen in het aantal pedalstrikes toen ik die verwisselde (nu zitten de smalste pedalen op de fiets met de laagste bracket, eerst was dat andersom).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Van klikpedalen overgstapt naar flat pedals. De nano-x van superstar components zijn voor mij ideaal. Nog nooit van mijn pedalen afgegleden en rijd redelijk ruig terrein.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik had voorheen ook Nano X’en voor trail en DH icm Freerider Pro. Beviel opzich wel goed maar het kan altijd beter. Heb ooit een paar dagen met Vaults gefietst en dat gaf nog meer grip. Desondanks gekozen voor Crankbrothers Stamp 7, en dat gaf echt meer grip dan de Superstars. Nu een fiets erbij, en daar heb ik Nukeproof Horizon op gegooid. Heb er nog niet mee kunnen fietsen maar de eerste indruk is heel goed. Zien er ook mooi uit in de Black uitvoering (dus geen gepolijste platformen).
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als ik flats gebruik - rijd >95% van de tijd met SPD - zijn het doorgaans Wellgo MG-1 met miniatuur pinnetjes, waar soms ook nog een aantal van missen na een onvriendelijke contact met een rots. Desondanks met 5-10 Karver niets te klagen over de grip. Zal wel persoonlijk zijn...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Er zijn heel veel merken en uitvoeringen van flatpedals. Ook van goedkoop tot heel duur. Wat belangrijk is dat je pedalen zoekt die bij je schoenmaat passen. Acros, Crankbrothers en nog een aantal merken hebben pedalen met verschillende groten. Hierdoor heb je met een grotere maat schoenen ook voldoende steun onder je voet.

Mijn voorkeur geniet pedalen met pennetjes met schroefdraad. Die geven net dat beetje meer grip aan je schoenen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nog vergeten te vragen:
Zijn ze voor je spinning fiets, of voor zware downhill? :D
M.a.w. ook het advies van mensen is gebaseerd op hun rijstijl en terrein...

Ik doe trials, freeride en downhill achtige dingen... Eigenlijk kan ik zonder zadel, want ik zit er amper op :winkie:
tjitm
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 28 april 2012, 23:21

https://int.oneupcomponents.com/collect ... comp-pedal

One up pedalen. Erg veel grip en ze zijn licht en lekker wijd.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Erg happy met Hope F20, net iets boven opgegeven budget maar misschien het overwegen waard. Hebben al heel veel aanvaringen met rotsen gehad en blijven heel. Nu na 2 jaar eens wat onderhoud geven, eens zien wat ik aantref.
Daarvoor had ik Shimano Saint, die kregen relatief snel speling, wel makkelijk te onderhouden maar dat was ook nodig.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mark-V schreef: do 19 december 2019, 23:53
En met de Nukeproof Horizon Pro:

https://www.wiggle.nl/nukeproof-horizon ... rmpedalen/

Toch wel een paar puntjes om in gedachten te houden:
- het zijn grotere pedalen, dus je zit sneller aan de grond in de bochten
- met een stealth zool heb je zoveel grip dat ik af en toe mijn balans verlies (trials) en mijn voeten blijven haken op de pedalen.
Daarom kies ik op deze pedalen vaak voor fivetens met een "normale" zool. Dat is meer dan voldoende grip.

Maar het blijft persoonlijke voorkeur. Die Horizon wordt ook gebruikt door Sam Hill, dus ik ga er vanuit dat het dan wel een redelijk pedaal is ;)

Op mijn trialsbike heb ik de Neutron maar op mijn freeride bak dus de alu, want daar is de kans op botsingen met stenen wat groter ;)
Beste Mark, die Horizons zien er goed uit. Hebben deze cartridge lagers links en rechts op het pedaal, of twee aan de crankzijde en een bushing lager aan de buitenzijde? Ik heb Spike Spank in gebruik, geweldige grip maar in een paar weken zit er al een 3 a 4mm speling op.

Voor TS: Op de Cube van mijn vrouw zitten Cube flats. Die doen het ook geweldig. Zijn volgens mij om en nabij 75 euro.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een setje Hope F20 gehad, mooie fijne pedalen, maar met maatje 47 miste ik net ff wat oppervlak.
Qua onderhoud trouwens makkelijk: in 4 jaar niet nodig geweest.

DMR Vault: groter, meer grip, maar ook sneller speling. eigenlijk na 1.5jaar al lagers moeten vervangen ivm speling, wat je toch ook niet verwacht bij best dure pedalen.

De Stamps van Crankbrothers kostte ongeveer de helft en doen het op mijn Roscoe net zo goed. Mocht ik nu nieuwe nodig hebben koop ik daarvan bij.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

ik heb tot nu toe heel erg goede ervaringen met de Freeride pedalen van Decathlon.
Deze kosten 'slechts' €45,99 maar zijn naar mijn mening van top kwaliteit.
Ik heb soortgelijke pedalen ook van een ander fameus merk in gebruik en die voldoen ook heel goed maar waren twee keer zo duur.
Met beiden heb ik al heel wat wortels en boomstammen geraakt zonder dat ze krom worden.

Als je voor flats gaat moet je ook goed overwegen wat je met je schoenen doewt.
De keuze aan geschikte schoenen lijkt toch wat minder dan je zou verwachten.
Lang niet alle schoenen die met SPD pedalen fijn rijden doen dat ook op flats.

Na wat experimenteren heb ik, inmiddels al een paar jaar geleden, van een paar schoenen de zool gedeeltelijk vlak gemaakt (met een haakse slijper) en daar een gewone Vibram rubberen profiel zool op gelijmd (zie schoenzolen.nl).
Voor mij voldoet dit nu prima, maar het heeft me wel een paar schoenen en experimenteren gekost voordat ik fijn kon rijden met flats.

Succes!
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

CC-Rider schreef: za 21 december 2019, 16:47 Beste Mark, die Horizons zien er goed uit. Hebben deze cartridge lagers links en rechts op het pedaal, of twee aan de crankzijde en een bushing lager aan de buitenzijde? Ik heb Spike Spank in gebruik, geweldige grip maar in een paar weken zit er al een 3 a 4mm speling op.

Voor TS: Op de Cube van mijn vrouw zitten Cube flats. Die doen het ook geweldig. Zijn volgens mij om en nabij 75 euro.
Geen flauw idee :winkie:
DIt staat er op de site:

Code: Selecteer alles

2 x high quality DU bushings & 4 x sealed cartridge bearings (Per Pair)
http://nukeproof.com/products/horizon-pro-pedals/
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb het niet zo op high quality bushings.....

Hoe lang heb je ze al in gebruik en gebruik je ze intensief?
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie