Edit: er bleek in de beide banden geen 'melk' te zitten.
Ik heb helaas een lekke band. Mijn Giant anthem 2 heb ik eind september aangeschaft met tubeless ready velgen en Maxxis high Roller II 27.5x2.3, 60 tpi, EXO, TR, tubeless.
Aangezien ik de band nu al lek heb twijfel ik of ze tubeless zijn. Is er iemand die dat weet? Tubeless rij je toch niet makkelijk lek heb ik begrepen en ik heb niet veel meer gezien dan Stadsbos013. Niet echt ruig terrein.
Mochten ze nog niet tubeless zijn, weet iemand wat schappelijke kosten zijn om beide banden tubeless te maken? Zelf doen is geen optie. Twee linker handen, weinig sleutel talent. Daar ben je op je 41ste wel achter.
Tubeless ready maken - opgelost door dealer
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 447
- Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R
De meeste fietsen worden met binnenbanden geleverd, ook al hebben ze tubeless ready wielen.
Het tubeless maken stelt echt niks voor en is met 2 linkerhanden ook te doen.
Je bent 2 tubeless ventielen nodig en een flesje 'tubeless melk'.
Het enige punt van aandacht is het op druk krijgen, na montage van de band. Met een compressor is dit een makkie, zonder is het gepruts.
Ik heb geen idee wat een lbs hiervoor vraagt, aangezien ik daar nooit kom.
Het tubeless maken stelt echt niks voor en is met 2 linkerhanden ook te doen.
Je bent 2 tubeless ventielen nodig en een flesje 'tubeless melk'.
Het enige punt van aandacht is het op druk krijgen, na montage van de band. Met een compressor is dit een makkie, zonder is het gepruts.
Ik heb geen idee wat een lbs hiervoor vraagt, aangezien ik daar nooit kom.
- Canard
- Mountainbike Junk
- Berichten: 269
- Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
- Contacteer:
Volgens mij zijn er maar weinig fietsen die af fabriek tubeless zijn. Tubeless ready betekent alleen maar dat de velgen geschikt zijn voor een tubeless setup.
De gangbare banden van tegenwoordig zijn al geschikt.
Ik weet niet hoeveel het zou kosten bij je LBS maar ik schat rond 40 tot 60 euro voor 2 wielen?
Hier een goede uitleg: https://www.mantel.com/blog/mtb-tubeless-maken
Spullen die je nodig hebt voor 2 wielen is ongeveer €45: https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-easy-kit
Hierbij wellicht nog 25(?) gram CO2 patronen en pomp.
En hier staat een hele duidelijke beschrijving voor tubeless maken zonder compressor (ik weet dat je het wellicht niet zelf wilt doen)
De gangbare banden van tegenwoordig zijn al geschikt.
Ik weet niet hoeveel het zou kosten bij je LBS maar ik schat rond 40 tot 60 euro voor 2 wielen?
Hier een goede uitleg: https://www.mantel.com/blog/mtb-tubeless-maken
Spullen die je nodig hebt voor 2 wielen is ongeveer €45: https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-easy-kit
Hierbij wellicht nog 25(?) gram CO2 patronen en pomp.
En hier staat een hele duidelijke beschrijving voor tubeless maken zonder compressor (ik weet dat je het wellicht niet zelf wilt doen)
epic-biker schreef: ↑do 3 december 2009, 16:15 Net als iedereen heb ook ik lopen klooien met tubeless velgen en banden.
Ik heb voor de clubwebsite eens wat opgeschreven. Effe copy-paste:
- Binnenzijde van de buitenband goed ontvetten met een lap met wasbenzine (werkt de latex beter!)
- velgrand buitenband beetje insmeren met zeepsop en water
- buitenband om het wiel leggen (hoeft echt geen UST-Tubless versie te zijn)
- binnenband in de buitenband leggen
- band oppompen tot buitenband in velgrand plopt
- band weer leeg laten lopen
- buitenband aan één kant uit de velgrand halen
- andere kant NIET uit de velgrand halen
- binnenband verwijderen
- tubeless ventiel monteren
- 60 -70 ml. vloeibare latex in buitenband doen
- buitenband erop leggen
- wiel goed rechtop houden, anders loopt de latex eruit
- Co2 patroon met houder op ventiel zetten
- in één keer het ventiel van de houder open zetten (denk aan je handen voor de kou!)
- normaal kan je met één 16gram patroon een band tot 3 bar oppompen
- je hoort nu de band in de velgrand ploppen
- de latex nu goed rondschudden in de buitenband, hierbij het wiel telkens een slagje verder rond draaien
- de latex bubbelt nu langs de velgrand naar buiten, dit hoort, de latex doet nu z'n werk
- goed schudden tot de bubbeltje bijna stoppen
- wiel nu plat op een lege emmer leggen
- laat dit 5 min aan elke kant zo liggen, dan vullen de porien in de wang van de band zich ook met latex
- nog wat druk bijpompen tot zo'n 4 bar
- nog een keer goed schudden
- wiel in de fiets zetten en een klein stukje gaan fietsen, zo wordt de latex goed verdeeld
- zet de fiets zo maar een nachtje weg, grote kans dat de band dan sóchtends weer leeg staat, geen paniek, gewoon weer oppompen en nogmaals een keer goed schudden
- é voilá, een tubelesswiel!
Met behulp van een normale Co2 patroon kan je dus in één keer een grote stoot lucht geven die voldoende is om de buitenband in één keer in de velgrand te drukken. Hier heb je in korte tijd veel volume voor nodig. Daarna doet de latex z'n werk.
Mocht nou blijken dat er bij het opzetten van druk er erg veel latex ontsnapt is tussen de velgrand en de buitenband, kan je de buitenband weer leeg laten lopen, de buitenband er een stukje afhalen en nog een paar ml latex bijgieten. Ik heb nl. al eens meegemaakt dat er van de 70 ml, ongeveer de helft is ontsnapt en dus geen voldoende volume resterende werkzame latex heeft.
Ik hoop dat ik hier jullie mee op weg help, zo is het in een klein kwartiertje per band/wiel gepiept! Een kind kan de was doen!
Succes,
P3T3R
Laatst gewijzigd door Canard op vr 27 december 2019, 10:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Had al zo'n vermoeden. Wel beetje onduidelijk vind ik dat op de Giant site bij de fiets gegevens dan staat:
Banden: Maxxis high Roller II 27.5x2.3, 60 tpi, EXO, TR, tubeless
Voor een leek doet dat vermoeden dat ze tubeless geplaatst zijn. Wellicht is er een goede reden waarom ze niet tubeless leveren?
Banden: Maxxis high Roller II 27.5x2.3, 60 tpi, EXO, TR, tubeless
Voor een leek doet dat vermoeden dat ze tubeless geplaatst zijn. Wellicht is er een goede reden waarom ze niet tubeless leveren?
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Waarschijnlijk de houdbaarheid van de sealant.ofv schreef: ↑vr 27 december 2019, 10:48 Had al zo'n vermoeden. Wel beetje onduidelijk vind ik dat op de Giant site bij de fiets gegevens dan staat:
Banden: Maxxis high Roller II 27.5x2.3, 60 tpi, EXO, TR, tubeless
Voor een leek doet dat vermoeden dat ze tubeless geplaatst zijn. Wellicht is er een goede reden waarom ze niet tubeless leveren?
Dat is niet onbeperkt goed in je band.
Een binnenband is als je niet lek rijd monteren en vergeten.
( even los van de bandenspanning )
Tubeless moet je bijhouden.
Had om een prijs gevraagd bij de locale Giant dealer maar die wil geen prijs afgeven via de mail. Moet langskomen. (lastig als je nu @ work zit)
Jammer want lijkt me dat je toch prima prijs voor kunt afgeven, heb exact fiets doorgegeven hoe moeilijk is het? Maar goed... Nu wil ik in ieder geval nog liever weten of er mensen zijn die dit hebben laten uitvoeren en wat ze daar kwijt voor waren. Het is wel prettig om een richtprijs te hebben als ik die kant op ga.
Jammer want lijkt me dat je toch prima prijs voor kunt afgeven, heb exact fiets doorgegeven hoe moeilijk is het? Maar goed... Nu wil ik in ieder geval nog liever weten of er mensen zijn die dit hebben laten uitvoeren en wat ze daar kwijt voor waren. Het is wel prettig om een richtprijs te hebben als ik die kant op ga.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Er is vast een biker in de buurt die je wel even wil helpen lijkt me..? Zeker als de juiste velglint al in de velgen zit.. echtnog geen half uur werk met compressor
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Ik rijd tubeless en heb geen compressor. Ik ga altijd naar het benzinestation om de hoek bij mij om de banden op te pompen.
Zorg ervoor dat je wél een verloopstukje hebt naar een autoventiel als je Franse ventielen gebruikt.
Je zult ook de wielen er uit moeten halen als er een binnenband in zit. En eventueel velglint moeten monteren.
Zorg ervoor dat je wél een verloopstukje hebt naar een autoventiel als je Franse ventielen gebruikt.
Je zult ook de wielen er uit moeten halen als er een binnenband in zit. En eventueel velglint moeten monteren.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Ik acht de kans vrij groot dat die wielen al tubeless ready getaped zijn en dat die banden met een vloerpomp er al op komen (goeie banden, 30mm velgen). Maar als je niet weet waar je aan begint is de fietsenmaker natuurlijk een prima keus. Aan de andere kant vallen banden wel heel erg in de categorie "het is erg fijn om te weten hoe je het zelf fixt."
Waar woke is, is vuur
De FM uitleggen dat je vindt dat je zelf wel moet weten hoe je band werkt en vragen of je mag meekijken
Kunnen ze je ook geen tubeless tape in rekening brengen mocht die er al op liggen
Waar woke is, is vuur