Tubeless ready maken - opgelost door dealer

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Geen binnenband en tubeless ventielen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Mike123 schreef: za 28 december 2019, 15:55 Zat er wel of geen binnenband in? Meestal word een fiets niet tubeless afgeleverd. Tubeless ready betekend alleen dat het tubeless gemaakt kan worden.
Als het bij de beschrijving staat van een band wil niet zeggen dat je wiel tubeless is.
Behoorlijk onduidelijk op papier merk ik. Had het idee dat de dealer het vooral aan het ventiel kon zien. Deze leek ziet dat natuurlijk niet. :((
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ofv schreef: za 28 december 2019, 13:52 Kom net vd Giant dealer. Er zat geen 'melk' in de banden. Fietsenwinkel heeft die fiets zo meegegeven en ik had natuurlijk ook geen idee. Ze waren dus wel al tubeless.

Iedere 3 maanden in iedere band een flesje.

Direct geholpen en 24 euro armer. Prima. :-q
Als het dezelfde winkel is die je die fiets heeft verkocht lijkt mij een excuus en garantie toch wel op z'n plaats.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

RobBoZ schreef: za 28 december 2019, 18:06 Als het dezelfde winkel is die je die fiets heeft verkocht lijkt mij een excuus en garantie toch wel op z'n plaats.
Nee dat is zeker niet zo. Fiets komt van Fietsenwinkel.nl omdat die een aanbieding hadden zo scherp daar kon de dealer niet aan tippen. En dat ging niet om een paar tientjes. Is wel duidelijk dat het concept daar doorschuiven is zonder enige afleverservice. Kermit (forum) heeft me geholpen met eea instellen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je mag me ook best zoiets vragen een volgende keer hoor ;-)
Zit momenteel niet zoveel op het forum dus had dit topic ook niet gezien.

Nog even over CO2 patronen en tubeless: dat is niet altijd een goed idee, sommige dichtvloeistof kan daar niet tegen. Beter een compressor gebruiken, een gewone pomp werkt in mijn ervaring vaker niet dan wel. Al zal dat misschien met de luchtopbrengst te maken hebben, ik heb een SKS en die pompt heel licht maar geeft weinig volume per slag (en die twee zaken hebben met elkaar te maken ;-)).

Op zich goed dat die Highrollers al zonder latex dicht zijn, veel banden blijven echt niet op druk zonder iets erin. Maar het zijn dan ook geen lichte bandjes, er is veel rubber om de boel luchtdicht te houden :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

kermit schreef: ma 30 december 2019, 11:25 Nog even over CO2 patronen en tubeless: dat is niet altijd een goed idee, sommige dichtvloeistof kan daar niet tegen. Beter een compressor gebruiken, een gewone pomp werkt in mijn ervaring vaker niet dan wel. Al zal dat misschien met de luchtopbrengst te maken hebben, ik heb een SKS en die pompt heel licht maar geeft weinig volume per slag (en die twee zaken hebben met elkaar te maken ;-)).
Jaren geleden toen ik (nog) geen compressor had heb ik de Topeak Joeblow Mountain gekocht (hij is er goedkoper op geworden zie ik :lol: ). Deze pomp kan maar tot een bar of 5 fatsoenlijk pompen, maar hij pompt per slag wel een groot volume in de band. Hiermee is het mij tot nu toe altijd gelukt om banden tubeless te leggen, zij het soms met een trucje zoals eerst plaatsen met een binnenband en één kant ophalen en/of de ventielkern verwijderen. Laatst nog Bontrager XR3 2.35 banden "gewoon" er op gelegd en met een paar keer pompen plopten de banden op hun plaats. Voor 30 euro echt een hele goede pomp!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

kermit schreef: ma 30 december 2019, 11:25 Nog even over CO2 patronen en tubeless: dat is niet altijd een goed idee, sommige dichtvloeistof kan daar niet tegen. Beter een compressor gebruiken, een gewone pomp werkt in mijn ervaring vaker niet dan wel. Al zal dat misschien met de luchtopbrengst te maken hebben, ik heb een SKS en die pompt heel licht maar geeft weinig volume per slag (en die twee zaken hebben met elkaar te maken ;-)).

Op zich goed dat die Highrollers al zonder latex dicht zijn, veel banden blijven echt niet op druk zonder iets erin. Maar het zijn dan ook geen lichte bandjes, er is veel rubber om de boel luchtdicht te houden :-)
Zit eens te denken, hoe zou dat met Stikstof in je banden zitten ?

Het wordt bij auto's al gedaan omdat ze dan schijnbaar langer op spanning blijven.
In hoeverre dat ook echt werkt of niet wordt nogal over gedebatteerd, mede omdat de lucht(perslucht) al grofweg voor 80% uit Stikstof en 20% Zuurstof bestaat.

Maar zou een verhoogd Stikstof percentage (dus minder/geen zuurstof) er voor kunnen zorgen dat de vloeistof in de banden langer mee gaat ?
Omdat Zuurstof over het algemeen een reactief goedje is.

Even om verwarring te voorkomen, zeker met al dat klimaatgedoe tegenwoordig, Stikstof (N) (Distikstof - N2 in de praktijk) is iets totaal anders als Koolstofdioxide (CO2).
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Co2 en tubeless kan gewoon, je moet de band alleen met co2 op de velg persen, leeg laten lopen en oppompen met lucht. Ohja en sluit de co2 met het ventiel omhoog aan zodat je latex niet bevriest en mogelijk kristalliseert (al baseer ik dit op common sense en niet op bronnen)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Makkelijk schreef: ma 30 december 2019, 21:10 Ohja en sluit de co2 met het ventiel omhoog aan zodat je latex niet bevriest en mogelijk kristalliseert (al baseer ik dit op common sense en niet op bronnen)
Hetzelfde met perslucht.
Ik baseer dit op een broek vol latex. :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het ging inderdaad vooral om de extreme kou die je met CO2 patronen krijgt meen ik, daar kan (sommige?) latex niet goed tegen.
Maar ik vind het zelf ook niet een milieubewuste keuze om die dingen vaker te gebruiken dan strikt noodzakelijk, dus als het met een pomp of compressor lukt heeft dat altijd mijn voorkeur.

Overigens is het volgens mij vooral de combinatie band/velg die bepaalt of het je met een vloerpomp lukt. Ik heb wel een compressor (voor zes tientjes heb je er al een, en die kun je voor veel meer dan alleen een bandje oppompen gebruiken) en zelfs daarmee is het soms nog een beetje gedoe voordat de boel luchtdicht afsluit.

Ik denk dat een brede "goot" in de velg een nadeel is voor het makkelijk afdichten. De band wordt sneller en ook wat steviger tegen de randen van een smal gootje gedrukt. Als je dan ook nog een band met relatief losse passing hebt is de combinatie niet ideaal.
Andersom kan ook, beide Maxxis Rekons op mijn Crankbrothers wielen sloten zelfs met de SKS pomp al goed aan, heb de compressor niet eens hoeven aanzwengelen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

kermit schreef: di 31 december 2019, 10:17 Maar ik vind het zelf ook niet een milieubewuste keuze om die dingen vaker te gebruiken dan strikt noodzakelijk,
Toch niet met het idee dat co2 een broeikas gas is zeker?
Een gemiddeld mens ademt per dag al 900 gram co2 uit.
Als je sport zal dit nog een stuk meer zijn.
Dan maakt die 16 gram uit zo'n patoon eens in de zoveel tijd ook niet uit.
Kun je beter stoppen met sporten.

Financieel gezien kan ik het daar in tegen weer wel begrijpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, mijn weerstand zit 'm vooral in weer een stuk metaal in de kliko gooien als het ook met alleen wat lucht pompen kan. De enige reden die ik zie voor het gebruik van CO2 patronen (voor fietsbanden) is bij een wedstrijdrijder waar elke seconde telt.
Alle anderen kunnen gewoon een pomp gebruiken :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RobBoZ schreef: di 31 december 2019, 11:25
kermit schreef: di 31 december 2019, 10:17 Maar ik vind het zelf ook niet een milieubewuste keuze om die dingen vaker te gebruiken dan strikt noodzakelijk,
Toch niet met het idee dat co2 een broeikas gas is zeker?
Een gemiddeld mens ademt per dag al 900 gram co2 uit.
Als je sport zal dit nog een stuk meer zijn.
Dan maakt die 16 gram uit zo'n patroon eens in de zoveel tijd ook niet uit.
Kun je beter stoppen met sporten.

Financieel gezien kan ik het daar in tegen weer wel begrijpen.
Aan de andere kant, alle kleine beetjes maken een heleboel extra... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

kermit schreef: di 31 december 2019, 12:15 De enige reden die ik zie voor het gebruik van CO2 patronen (voor fietsbanden) is bij een wedstrijdrijder waar elke seconde telt.
Alle anderen kunnen gewoon een pomp gebruiken :wink:
Ja daar ben ik ondertussen ook achter.
Al 2x gehad dat ik door mn co2 patronen heen zat en met net genoeg druk om mn velg niet te slopen naar huis moest.

Nu hangt er bij iedere fiets een mooi compact handpompje naast de bidonhouder.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het leuke is dat je een fietsaccessoire als CO2 patronen in Belgie zelfs met Eco-cheques (~ idioot maatregel om de bedrijven die die dingen faciliteren... uhhh ecologische aankopen te stimuleren, ) kunt betalen: CO2 in een container om in het bos vrij te laten, zeg nou zelf: dat is toch de "holy grail" qua ecologische aankopen. :lol:


Thuis zie ik het nut van CO2 patronen niet, maar als je ergens onderweg op een wandelpad op 2000m staat vol in de wind staat dan mag iedere seconde misschien niet tellen maar heb ik ook bijzonder weinig geduld met een pomp...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie